Nopirku tūju gandrīz bez saknēm: vai veikals atbild par brāķa preci?
"Maijā veikalā "Depo" Rīgā, Krasta ielā, nopirku pusotru metru augstu formētu (figurāli apcirptu) tūju, maksāja apmēram 28 eiro. Nupat bija atvesti trīs konteineri ar šādām tūjām. Skujeņiem nepatīk, ja purina zemi nost no saknēm, tāpēc pārgriezu podu un iestādīju tūju, neizjaucot cieto zemes kamolu. Regulāri laistīju, taču jūnijā tūja bija nokaltusi. Kad izņēmu no zemes, ieraudzīju, ka saknes bija nežēlīgi apcirstas, atstājot tikai četrus centimetrus īsus stumbenīšus. Poda diametrs bija 40 centimetru. Vai veikals atbild par šādu brāķa preci?" jautā žurnāla "Likums un Taisnība" lasītājs rīdzinieks Andis.
(Ziņa papildināta ar Dārzkopības centra “Hortes” pārstāvju komentāru)
Andis nokaltušās tūjas fotoattēlus parādīja šā veikala pārdevējai. “Mēs saknes nepārbaudām. Varējāt pats apskatīt!” bijusi atbilde. “Sapratu, ka es neesmu vienīgais tāds nelaimīgais pircējs un mēs viņai esam apnikuši,” turpina Andis. “Tūjas saknes bija ļoti stipri apcirstas, ieliktas mālā un salietas ar ūdeni.” Māls sacietēja un noturēja kociņu.
Tūja bez saknēm var saglabāt zaļumu vēl pāris mēnešus. “Tagad visiem iesaku – nekautrējieties, veikalā izceliet augu no poda, nokasiet zemi un apskatieties, kādas ir saknes!” mudina Andis.
Jāpiebilst, ka Andis ir pieredzējis dārzkopis, viņa dārzā aug ne tikai puķes un skujkoki, bet nobriest arī vīnogas un pat persiki, gatavojas melones, vasarā dārzā zaļo arī palmas. Viņu nevar vainot neprasmē.
Jāsaglabā čeks, pods un nokaltusī tūja
Patērētāju tiesību aizsardzības centrā skaidro, ka šādos gadījumos pircējs var rakstīt veikalam pretenziju brīvā formā, pievienojot čeku. Likums paredz, ka pircējs vispirms var prasīt nekvalitatīvo preci apmainīt, un veikalam 15 darbdienu laikā ir jāsniedz atbilde. Ja veikalā šādas preces nav, tad pircējs var prasīt, lai atmaksā naudu. Pretenzijas var iesniegt divu gadu laikā.
Vai pircējam nokaltusī tūja būs jāved uz veikalu? Likums neparedz atšķirīgu kārtību dažādām preču grupām, tāpēc Patērētāju tiesību aizsardzības centrā iesaka saglabāt gan podu, uz kura redzams auga nosaukums un cena, gan nokaltušo augu. Ar veikalu vienosieties, kādā veidā notiks apmaiņa vai atlīdzības izmaksa. Ja veikals atsakās apmierināt pircēja pretenziju, var vērsties Patērētāju tiesību aizsardzības centrā.
Veikalu demagoģija
Par pieredzēto Andis pastāstīja arī "Facebook", un savā pieredzē dalās arī citi. Ieva: “Veikals neatzina, ka tas ir stāds. Citējot "Depo" darbinieku: “Šī ir egle podiņā, bet tas nenozīmē, ka tas ir stāds. Mēs kādreiz pārdodam arī plastmasas eglītes podiņos.” Teica arī, ka paši esam nocirtuši saknīti. Reklamācijas process prasīja apmēram mēnesi, un tikai ar lielu skandālu iztērēto naudu principiāli atguvām.”
Tātad naudu ir iespējams atgūt. Diemžēl dārzkopības veikali ir pieraduši nepārbaudīt stādu kvalitāti un aprobežoties ar atbildi: “Mēs tādus saņēmām!”
Piemēram, dārzkopības centrā "Hortes" bija redzams, ka dažas hostas neatbilst šķirnei, ir samainītas etiķetes. Atbilde bijusi: “Mēs neko nemainīsim, mēs tādas saņēmām!” Pavasarī tirgoti daudzgadīgo puķu sakneņi paciņās, daļa bija stipri iekaltuši. Uz pircējas ierosinājumu sakneņus pamitrināt atbildēts: “Mēs neko nemitrināsim! Vēlāk norakstīsim un izmetīsim ārā!”
Tātad, ja pircējs nav pieredzējis, viņš var nopirkt arī sakaltušu, augt nespējīgu sakneni. Ja sūdzēsies, saņems atbildi, ka pats vainīgs, kur skatījies?
Dārzkopības centrs “Hortes” šo uzskata par maldinošu informāciju, jo tāda nav viņu piekoptā prakse: "Dārzkopības centrs “Hortes” augus pasūta no piegādātājiem ar pārbaudītu un labu reputāciju. Preci saņemot noliktavā, to pārbauda noliktavas darbinieki. Ja prece neatbilst kvalitātei, tā netiek ievesta tirdzniecības zālē. Ja klientam ir šaubas par iegādātā auga kvalitāti, klients var zvanīt uz dārzkopības centru “Hortes” un noteikti risinājums tiks atrasts atbilstoši katrai konkrētai situācijai. Veikalā ir zinoši un atsaucīgi konsultanti katrā nodaļā, kas vienmēr ar prieku palīdzēs rast risinājumu," portālam Jauns.lv pastāstīja uzņēmuma pārstāve Indra Ēķe-Začeste.
Lai nodrošinātu vesela un kvalitatīva stādāmā materiāla tirdzniecību, Eiropas Savienībā visiem stādīšanai paredzētajiem augiem, arī augiem podiņos, tagad ir jābūt ar augu pasēm, kas ir dokuments etiķetes formā. Diemžēl pieredze liecina, ka gadās nopirkt arī slimu augu ar auga pasi. Papīrs pacieš visu...
Tirgotājiem gan ir sava, iekšēja kvalitātes kontroles sistēma. Ja pircēji būs prasīgi un principiāli, arī dārzkopības veikali būs spiesti nopietnāk pārbaudīt saņemto stādu kvalitāti, nesadarboties ar šaubīgiem piegādātājiem un rūpīgāk kopt pārdodamos augus. Par preces kvalitāti atbild tirgotājs (veikals), un tas nevar aizbildināties ar demagoģiskām atrunām, piemēram, Mēs tādus saņēmām! un Kur jūs skatījāties?
Kādas ir pircēja tiesības
Pircēja tiesības ir aprakstītas Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 28. pantā. Jebkura pirkuma veikšana tiek uzskatīta par līgumu starp patērētāju un pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju.
Patērētājs, kuram pārdota vai nodota lietošanā līguma noteikumiem neatbilstoša prece, ir tiesīgs pieprasīt, lai pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs veic vienu no šādām darbībām:
1) novērš preces neatbilstību līguma noteikumiem (vienkāršāk sakot – salabo preci);
2) apmaina preci pret tādu, ar kuru būtu nodrošināta atbilstība līguma noteikumiem (apmaina pret kvalitatīvu preci);
3) attiecīgi samazina preces cenu;
4) atceļ līgumu un atmaksā patērētājam par preci samaksāto naudas summu.
Vispirms patērētājs ir tiesīgs prasīt, lai pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs bez atlīdzības novērš preces neatbilstību līguma noteikumiem vai bez atlīdzības apmaina preci pret tādu, ar kuru būtu nodrošināta atbilstība līguma noteikumiem, izņemot gadījumu, kad tas nav iespējams vai ir nesamērīgi.
Tirgotāja komentārs: glabājiet čekus
SIA "DEPO DIY" mārketinga direktors Rimants Jugans, lūgts komentēt notikušo, skaidro – ja klients konstatējis preces neatbilstību, ir jāvēršas veikalā, līdzi ņemot preci un čeku, kā to paredz Patērētāju tiesību aizsardzības likums.
Veikalā būs jāaizpilda prasījuma pieteikums, norādot, kāda veida neatbilstība ir konstatēta. Veikals atbildi sniegs piecpadsmit darbdienu laikā uz klienta norādīto saziņas veidu – pa pastu, uz e-pastu vai ar īsziņu uz mobilo telefonu.
Klientus aicina vienmēr saglabāt čeku, jo tas ir vienīgais veids, kas apstiprina pirkumu un to, ka prece iegādāta konkrētajā veikalā.
Jāņem vērā, ka neatbilstības novēršana nebūs spēkā precei, kura nocenota bojājuma dēļ. Tāpēc, ja tiek iegādāti nocenoti augi, tad tos nevar atgriezt kā nekvalitatīvas preces.
Nav gan skaidrs, kā veikals varēja iepirkt tik nekvalitatīvu stādmateriālu, šajā gadījumā – tūju ar nocirstām saknēm, un kura audzētava šādus stādus piegādāja. Pircējs saka, ka tūja nebija audzēta Latvijā. Nav arī atbildes uz jautājumu par produkcijas kvalitātes iekšējās kontroles sistēmu.
Saņēmām ziņu arī no Anda: “Man šodien bija jābrauc uz "Depo". Biju pārsteigts par dāvanu karti 30 eiro vērtībā. Tas par to tūju.” Prieks, ka veikals izrādījās godprātīgs un sedza pircējam zaudējumus.