Kur likt vecās autoriepas, lai nebūtu jāmaksā milzu sodanauda?
Par nolietoto autoriepu izgāšanu mežā var draudēt gan simtiem eiro liels naudas sods, gan spēkrata, ar kuru riepas aizvestas līdz mežam, konfiscēšana. Kur cilvēkiem likt vecās autoriepas un cik tas izmaksā?
Rīgas pašvaldības policija 6. jūlijā Rumbulas lidostā notvēra kādu vīrieti, kurš no sava kravas mikroautobusa „Mercedes Benz” krāmēja ārā vecas autoriepas. Par to policija viņam piemēroja 1000 eiro lielu naudas sodu un konfiscēja busiņu. Likums paredz, ka par šo noteikumu pārkāpšanu tiek uzlikts naudas sods, kas fiziskām personām svārstās no 70 līdz 1000 eiro, konfiscējot pārkāpuma izdarīšanai izmantotos transportlīdzekļus vai bez konfiskācijas. Tāpat no pārkāpēja var tikt piedzīti zaudējumi, kas radušies, lai šo teritoriju sakoptu.
Pārkāpējs aizbildinājās, ka neesot zinājis, ka tas ir pārkāpums, un tā darot daudzi.
„Eco Baltia” grupas Korporatīvās komunikācijas direktore Dace Jansone Kasjauns.lv skaidro: „Lielākā daļā šķiroto atkritumu pieņemšanas laukumu visā Latvijā piedāvā iespēju bez maksas savākt no privātpersonām četras vieglās automašīnas riepas. Arī lielākā daļa autoservisu, veicot riepu maiņu, pieņems no klienta nolietotās un nevajadzīgās autoriepas bez papildus samaksas”.
Šādas veco riepu savākšanas vietas ir visā Latvijā un to atrašanās vietas var uzzināt internetā: www.atkritumi.lv .
Ja vēlaties nodot lielāku kvantumu riepu, par to būs jāmaksā. Tā gan būs ievērojami mazāka, nekā sods par vides piesārņošanu. Apzvanot vairākas atkritumu apsaimniekošanas firmas, Kasjauns.lv noskaidroja, ka par tonnu vecu riepu savāktuvei jāatskaita no 35 līdz pat 130 eiro. Tā kā pirms vedat nodot lielāko daudzumu riepu, vislabāk noskaidrot, kur tās ir visizdevīgāk nodot. Cena par riepu savākšanu, visdrīzāk saistīta ar to, vai uzņēmumam ir vai nav pašam sava riepu pārstrādes ražotne. Latvijā tādas ir vairākas.
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija informē: „Sasmalcinot riepas iegūst gumiju pulveri. Iegūto pulveri var izmantot jaunas gumijas ražošanā kā pildvielu. Pārstrādes produktu var arī izmantot celtniecībā, ceļu būvē, dažādu paliktņu, buferu un paklājiņu izgatavošanā, kā arī daudz kur citur. Arī veselām vai sagrieztām lietotām riepām var atrast virkni videi nekaitīgu pielietojamību, piemēram, aizsargbarjeru izveidošanai trieciena samazināšanai”.
Jāteic, ka pēdējos gados veco riepu nodošana cilvēkiem rada mazāk galvassāpju. Vēl pirms kādiem gadiem trijiem autoservisi no cilvēkiem pieņēma vecās riepas pieņēma par maksu – diviem latiem (2,80 eiro) gabalā. Ja ir lielāks riepu skaits, var arī mēģināt sagaidīt atkritumu savākšanas akcijas, ko rīko vides aizsardzības organizācijas, kad par riepu nodošanu pārstrādei nebūs jāmaksā.
Elmārs Barkāns/Foto: Rīgas pašvaldības policija/LETA