foto: no privātā arhīva
Absurds: par braukšanu bez OCTA dienas laikā var sodīt ar tūkstošiem eiro lielu sodu
Līvānietis Sandis Vitkovskis vienas darba nedēļas laikā desmit reizes sodīts par braukšanu bez OCTA polises: auto tirgus vērtība – 1000 eiro; piemērotais sods – 3500 eiro.
2023. gada 8. novembris, 05:29

Absurds: par braukšanu bez OCTA dienas laikā var sodīt ar tūkstošiem eiro lielu sodu

Elmārs Barkāns

"Likums un Taisnība"

No augusta vidus, kad Latvijā sāka darboties vidējā ātruma kontroles fotoradari, kuri fiksē ne tikai ātruma pārsniegšanu, bet arī braukšanu bez tehniskās apskates un bez obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas (OCTA), desmitiem autovadītāju saņēmuši tūkstošos eiro mērāmus lielus naudas sodus par braukšanu bez OCTA. Tā, piemēram, līvānietis Sandis Vitkovskis nedēļas laikā saņēmis desmit soda kvītis kopsummā par 3500 eiro, kas teju četras reizes pārsniedz paša spēkrata vērtību.

Lieta tāda, ka radars fiksē katru braukšanas faktu bez OCTA un par katru piemēro 350 eiro lielu naudas sodu. Dienas laikā tu vari vairākas reizes pabraukt garām vienam un tam pašam fotoradaram, un, ja tas noticis desmit reizes, tad kopējā soda nauda būs 3500 eiro. Pirmā soda kvīts tavā pastkastītē pienāk apmēram pēc nedēļas, un tad tu savas aizmāršības dēļ arī vari iedzīvoties milzīgās finansiālās problēmās.

Protams, braukšana bez OCTA ir pārkāpums, bet tas var būt arī negribēts jeb aizmāršības, nevis ļaunprātīgs pārkāpums. Pēc autovadītāja domām vispirms – ar pirmo naudas sodu ir jādod iespēja novērst pārkāpumu un tikai pēc tam, ja tas nav izdarīts, par vienu un to pašu pārkāpumu var piemērot atkārtotu sodu.

Par katru kilometru – 14 eiro liels sods

foto: Rojs Maizītis/Jauns.lv
Vidējā ātruma mērītāji – fotoradari fiksē arī braukšanas bez OCTA un tehniskās apskates pārkāpumus.

Sandis Vitkovskis dienā “nepielūdzamajam” radaram pabrauca garām divas reizes – uz darbu no Līvāniem uz Jēkabpili un atpakaļ, apmēram 25 kilometri katrā virzienā, piecās darba dienās nobraucot 250 kilometrus, šādi par katru kilometru nopelnot 14 eiro lielu sodu. Viņš žurnālam “Likums un Taisnība” pastāstīja:

“Biju palaidis garām OCTA konkrētajam auto, jo es esmu uzņēmies atbildību par 12 automašīnām, kas pieder gan manai ģimenei, gan biznesam. Tās īsziņas telefonā par OCTA nāk nepārtraukti, un ir viegli palaist garām aktuālo. Nopirku mašīnu par 1000 eiro un uz to noformēju OCTA uz mēnesi ar domu auto pārdot tālāk. Un nu izrādās esmu recidīvists, kurš speciāli braukā bez OCTA, zinot, ka par to pienākas lieli sodi!

Ja uzreiz būtu informēts, ka man par OCTA neesamību piemērots sods, stundas laikā būtu to noformējis: likums paliek likums. Bet šis pats likums arī nosaka, ka sods par braukšanu bez OCTA, ko konstatējis fotoradars, var pienākt arī pēc pusgada, jo policijai trūkstot kapacitātes visu datu tūlītējai apstrādei. Un man par to jāmaksā...! Pie tam jāuzsver, ka policists, apturot auto uz vietas, var arī piemērot “samazinātu” sodu – 85 eiro, bet fotoradars nē.

Mēģināju sodus noprotestēt, bet bija tikai “sausas atrakstīšanās” – tāds ir likums un radars nav pārsūdzams. Un nevienu neuztrauc tas, ka ziņu par uzlikto sodu saņemu tikai pēc nedēļas.

Sodu jau kaut kā samaksāšu, kaut gan tas ir neadekvāti liels. Pie tam pēc likuma burta man tas sods tā kā nebūtu jāmaksā. Mašīnu nopirku pirms mēneša un to vēl neesmu pārrakstījis uz sava vārda. Oficiāli tā vēl pieder sievietei ar diviem bērniem, kuras vīrs pie tam vēl ir bezdarbnieks. Domāju mašīnu pieremontēt un pārdot, bet nu tā būs pārāk “dārga”. Pašam vien ar to būs jābraukā”.

Aicina parakstīties par sodu samazināšanu

foto: Edijas Pālens/LETA
Kopš fotoradaru “ekspansijas” uz Latvijas autoceļiem autovadītāji sākuši saņemt milzīgus, neadekvāti lielus naudas sodus par braukšanu bez obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas (OCTA) polises.

Sandis Vitkovskis konsultējies ar advokātu un viņš teica, ka neko nevaru izdarīt, sods ir nepārsūdzams. Vienīgā iespēja ir sūdzēties Satversmes tiesā. Uz tiesu viņš neies un sodu kaut kā samaksās, bet portālā manabalss.lv ierosinājis iniciatīvu “Par foto radaru sodu griestiem”, lai citi vadītāji “neiegrābtos” līdzīgās problēmās:

“Aicinu likumdošanā atrunāt un novērst situācijas, kad par vienu un to pašu pārkāpumu cilvēks saņem vairākus sodus, par pirmo neesot pat informēts.

Tā diemžēl pašlaik ir. Es neapzināti braucu bez OCTA uz darbu un atpakaļ piecas darba dienas ceļa posmā Līvāni–Jēkabpils–Līvāni. Saņēmu pirmo protokolu tikai pēc nedēļas, un pēc tam – katru nākamo dienu. Kopsummā 3500 eiro. Tas nav samērīgi. Tāpēc aicinu likumdošanā mainīt nosacījumu par sodu summēšanu par tādiem pārkāpumiem kā braukšana bez OCTA vai tehniskās apskates.

Līdz ar to cilvēciskas neuzmanības dēļ autobraucēji netiks nesamērīgi sodīti. Turklāt – netaisni sodīti, jo tas pats sods tiek vairākkāršots par vienu un to pašu pārkāpumu”.

Jāteic, ka arī šopavasar manabalss.lv bija līdzīga iniciatīva “Saprātīgs sods par braukšanu bez OCTA”: “Par braukšanu bez derīgas OCTA ir nepieciešams noteikt vienādu sodu neatkarīgi no tā, vai pārkāpumu ir fiksējis fotoradars vai ceļu policijas ekipāža. Tāpat nedrīkstētu sodīt par vienu un to pašu pārkāpumu vairākas reizes īsā laika posmā, lai cilvēkam būtu iespēja novērst savu pārkāpumu pirms atkārtota soda”. Tomēr ne viena, ne otra iniciatīva nav guvusi plašu atbalstus – tās parakstīja tikai ap pustūkstoti cilvēku.

Saeima nevar pieņemt galīgo lēmumu

foto: Rojs Maizītis/Jauns.lv
Pabraucot garām fotoradaram bez OCTA, vienā reizē var nopelnīt 350 eiro naudas sodu. Un šādā likstā var iekulties vairākas reizes dienā.

Saeimā jau februāra beigās sāka runāt par Ceļu satiksmes likuma (CSL) 71. panta otrā daļas izmaiņām par tāda transportlīdzekļa izmantošanu ceļu satiksmē, kam nav veikta tā īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana. Tomēr nekur tālāk par runāšanu nav tikts.

Martā Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) vērsa uzmanību uz to, ka lielā pārkāpumu apjoma dēļ patlaban nav tehniski iespējams nodrošināt, ka par vairākiem fiksētiem pārkāpumiem noteiktā laika periodā auto īpašniekam tiktu piemērots viens sods. Saeimas Juridiskās komisijas Krimināltiesību un sodu politikas apakškomisijas sēdē tikai uzsāka diskusiju par CSL ietverto atbildību par transportlīdzekļa vadīšanu bez OCTA.

Satiksmes ministrijas Autoceļu infrastruktūras departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns prognozēja, ka nākamajos gados ar tehniskajiem līdzekļiem fiksēto pārkāpumu skaits ceļu satiksmē būtiski pieaugs. Tas saistīts ar plānu palielināt tehnisko iekārtu jeb fotoradaru skaitu, kas kontrolē ātrumu un fiksē dažādus pārkāpumus ceļu satiksmē.

“Tādēļ ir nepieciešams apzināties: ja autovadītājs brauks pa ceļa posmu, kur uzstādītas tehniskās iekārtas, trīs vai pat desmit reizes dienā, pārkāpums, piemēram, OCTA neesamība, tiks fiksēts par katru reizi,” skaidroja Tālivaldis Vectirāns. 

“Transportlīdzekļa apturēšanas gadījumā autovadītājs uzreiz tiek informēts par pārkāpumu un var to nekavējoties novērst, piemēram, iegādājoties apdrošināšanas polisi elektroniski. Bet auto īpašnieks par pārkāpumu tiek informēts, saņemot lēmumu par soda piemērošanu. Iedzīvotāji ir vērsušies Saeimā ar sūdzībām par vienā dienā ar 20 minūšu starpību fiksētu vienu un to pašu pārkāpumu. Tas nav samērīgi,” deputātiem sacīja Saeimas Juridiskā biroja pārstāve Līvija Millere.

Pirmā mēneša dati, kopš Latvijā tika uzstādīti vidējā ātruma kontroles radari, liecina, ka no 2500 fiksētajiem pārkāpumiem vairāk nekā 800 bija par braukšanu bez OCTA. Tas nozīmē, ka šī ir samilzusi problēma, par ko aizvien skaļāk tiek runāts arī plašsaziņas līdzekļos.

Autovadītājs par vienu pārkāpumu var saņemt sodu neskaitāmas reizes:

Arī LTV raidījumā “4. studija” autovadītājs Toms LTV pauda: “Ar savu auto devos no Aglonas uz Rīgu. Pagāja pāris dienas, un saņēmu trīs sodus par to, ka beigusies OCTA. Katrs sods – 350 eiro, kopā 1050 eiro. Par vienu sodu būtu gatavs piekrist, jo tomēr mana vaina, taču trīs sodi neliekas pareizi. Sāku pētīt, kā atrisinājušās līdzīgas situācijas, un neviena tiesas prāva nav beigusies ar vairākkārtīgi piemēroto sodu atcelšanu! Saeimas Juridiskās komisijas Krimināltiesību politikas apakškomisijā jau ir skatīts jautājums par to, kā risināt vairākkārtīgu sodīšanu par vienu pārkāpumu, taču pagaidām rezultāta nav. Vēlos, lai šis “veiksmīgais biznesa plāns” iegūtu lielāku sabiedrības un varas uzmanību”.

Šī ir problēmu, par kuru politiķi zina, bet, kuru necenšas ātri atrisināt. Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas biroja valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins saka: “Es domāju, ka tā var būt viena no problēmām, ka cilvēks OCTA polisi pērk uz mēnesi un aizmirst nopirkt uz nākamo mēnesi”.

Cilvēciski pilnīgi skaidrs, ka milzīgie vienlaicīgi uzliktie sodi nav pareizi un labi, paudis Jānis Abāšins. Tur būtu jāmeklē kāds risinājums – vai nu kā cilvēku ļoti ātri informēt, vai tas ir viens sods vienā dienā, vai kas tamlīdzīgs, bet katrā ziņā situācija nav patīkama, nav pareiza un būtu maināma, atzinis Jānis Abāšins.

Arī CSDD pārstāvis paudis, ka šis jautājums likumiski normatīvajos aktos ir jāsakārto un sodu piešķiršana par atkārtotiem pārkāpumiem būtu jāpārskata.