Stallone kā provinces mafiozo. Seriāla "Tulsa King" recenzija
2022. gads īpaši spilgti iezīmējās ar regulāru spēcīgu, jau sirmu vīru parādīšanos ekrānos. Ja sešdesmitgadīgais Toms Krūzs kino kases grāvējā "Top Gun: Maveriks" vēl izliekas jauneklīgāks, nekā viņš patiesībā ir, tad Džefs Bridžess un Silvestrs Stallone televīzijā nekautrējas no savām sirmajām cirtām un krunkām. Stallones pensionētā mafiozo seriālā "Talsas karalis" slava skaļi pāršalca pasauli.
Lai gan Stallones itāliskā izcelsme ir manāma gan viņa vaigā, gan atspoguļojusies viņa tēlos, tomēr starp slavenākajām lomām nekad nav bijuši tēli, kas saistīti ar mafiju. Viņš ir bijis «itāļu ērzelis» «Rokija» sāgā vai neiznīcināmais amerikāņu kareivis «Rembo» filmās.
Beidzot, savā astotajā desmitgadē, viņš ir ticis pie ievērojamas itāļu mafijas darboņa lomas atveides. Lai gan šādi tēli rotā teju katra slavena itāļu izcelsmes Holivudas aktiera filmogrāfiju, Stallone kaut kā pārsvarā bijis viena teikuma (jeb angliski punchline) kinozvaigzne, kura muskuļu apjoms un kulta statuss bieži spēlēja nozīmīgāku lomu nekā aktiermeistarība un talants. Otrs šāda tipa superzvaigzne varētu būt bijušais Kalifornijas gubernators Arnolds Švarcenegers.
Atšķirībā no sava austriešu kolēģa Stalloni tomēr būtu maldīgi uzskatīt par sliktu aktieri, par spīti tam, ka savu talantu viņš pārāk bieži nav demonstrējis. Stallones spilgtākā loma vienmēr ir un paliks Rokijs Balboa. It sevišķi pirmajā filmā, kas nobruģēja ceļu uz viņa tālāko karjeru ar divām «Oskara» balvas nominācijām (par aktierspēli un scenāriju, kuru arī uzrakstīja Stallone).
Stallone un Rokijs
Negremdējoties septiņdesmitajos, bet atgriežoties pie mūsdienu TV ekrāniem, jāuzsver kārtējais spilgtais «Paramount+» apliecinājums kā TV satura producentam. Turklāt pats svarīgākais, ka tas notiek ne tikai ar seriālu vērienu, brangām reklāmas kampaņām arī Eiropā (Stallones bezbēdīgais «Talsas karaļa» skatiens rotā milzīgu ēku sienas Parīzes sirdī) un zvaigžņotiem aktieru ansambļiem, bet arī ar augstvērtīgu saturu.
«Talsas karalis» sākas ar galvenā varoņa Dvaita Manfredi (Stallone) iznākšanu no cietuma pēc divdesmit pieciem tajā pavadītiem gadiem. Viņš tos ir godam atsēdējis arī citu vietā, pēc mafijas kodeksa nenododot savus biedrus. 25 gadi ir trešā daļa no Dvaita dzīves, viņš ir zaudējis savu ģimeni un izlasījis visu literatūras klasiku. Literatūras bagāža viņu seriāla gaitai apbruņojusi ar asprātīgām replikām, bet vilšanās pilnā dzīve – ar asu sarkasma pieskaņu. Viņš atgriežas dzīvē, kā izkāpis no laika mašīnas. Visur valda modernās tehnoloģijas, no kurām Dvaits nekā nesajēdz, bet mafija cerētā goda un pateicības vietā piedāvā doties trimdā uz Amerikas pāķiem – Talsu Oklahomā.
Ņujorkā Dvaitam vietas vairs nav, jo mafiju pārvalda jaunā paaudze. Tulsā viņa uzdevums ir sākt veidot mafijas kriminālo šūniņu. Protams, viņš būs Talsas karalis, kā saka mafijas vīri, bet tā nav Ņujorka. Ņemot vērā, ka nekā cita dzīvē Dvaitam nav, viņš dodas uz Talsu un zibenīgi sāk veidot kriminālo tīklojumu, ar reketa metodēm uzmetoties par jumtu vietējam narkotiku tirgonim-nūģim, kuram īsti pat aizsardzība nav vajadzīga
Talsā pa ceļam viņam gadīsies arī naidīgs bijušais kolēģis, kā arī kāda dāma Steisija. Ironiskā kārtā viņa, kā izrādās, strādā valsts drošības sektorā un par Dvaita baiso pagātni uzzina tikai pēc pirmās kopā pavadītās nakts. Tā kā abiem ņujorkiešiem neviena cita šajā tālajā pilsētā un arī dzīvē nav, viņi nesteidzīgi uzsāk kontaktēties regulārāk… Tikmēr Dvaits vairo savu ietekmi Talsā arvien nopietnāk, sākot mīt uz varžacīm vietējai rokeru bandai un pa telefonu cenšoties sadziedēt attiecības ar ģimeni.
Retro ritmā
«Talsas karalī», kura pirmās sezonas sērijas turpināja iznākt līdz janvāra vidum, nav vienas izteiktas galvenās sižeta līnijas. Un to šoreiz gribētu uzsvērt kā plusu. Gluži kā dzīvē darba lietas mijas ar ģimenes problēmām un sirdslietām. Jā, Stallones atveidotajam Dvaitam darbs ir tāds, mūsu ikdienai neordinārāks, kā arī ne tik bieži sanāk redzēt stāstus par septiņdesmitgadnieka romantisko dzīvi. Līdzīgi kā sižetā viena līnija izteikti nevalda pār citu, tā arī stāstījuma tonī humors, kriminālžanra intrigas un zināma melanholija savijas kopā vienā kokteilī.
Runājot par «Talsas karaļa» gaisotni, gribas uzteikt vieglumu, ar kādu aizrit seriāla sezonas pirmā puse. Sižetu ne tuvu nevar uzskatīt par dinamisku un piesātinātu ar aizgrābjošām intrigām. Tomēr «Talsas karalis» «uzpērk» ar cilvēcisku iejūtību un īpatnēji patīkamu noskaņu, kas šķiet kā mūsdienās ieskaņota nostalģiska retro popdziesma. Tajā nav nekā unikāla, bet tomēr tās klausīšanās (šajā gadījumā – skatīšanās) ielīksmo un dod pat zināmu sirdsmieru, ņemot vērā naivumu un vieglumu, ar kādu autori traucas cauri sižetam.
Retro pieskaņa lielā mērā nāk no stāsta naivuma, kur šarmants dēkainis pieredz mazliet neticamus piedzīvojumus. Pirmajā acu uzmetienā arī «Talsas karaļa» sižets var šķist neticams vai brīžiem jocīgs. Stallones mafiozo atlido uz vietu, kur viņš nekad nav bijis, un jau ceļā no lidostas izveido mafijas tīklu. Tomēr tas savijas ar personīgajām peripetijām un humoru tik veikli, ka tas it nemaz netraucē. Stāsta spēcīgākās vietas rodamas mirkļos, kad autori pakāpjas soli sāņus no kriminālā sižeta un ļauj Dvaita varonim nodoties nožēlai par kriminālajā pasaulē pavadīto dzīvi, tādējādi mums atklājot «Talsas karaļa» maigo pusi.
Humora deva seriālā balstās laika ceļotāja motīvā, kur mums pašiem uz savu ikdienu ļauj paskatīties galvenais varonis, kurš atgriezies realitātē pēc 25 gadu prombūtnes. Piemēram, takšiem vairs nevar piezvanīt, bet tie jāizsauc ar aplikācijām, luksofori izdveš skaņas signālus, un ir vietas, kur nav iespējams samaksāt skaidrā naudā. Uz to visu var palūkoties arī no otras puses un naivumā samanīt ēnas puses. «Talsas karalis» skatītāju aicina dzīvot līdz varonim, kurš ierodas relatīvi jaukā pilsētiņā, lai to samaitātu – stiprinātu tajā organizēto noziedzību. Bet varbūt tāpēc dažreiz kino ir kino, ka tajā ļaundari var būt šarmanti.
Silvestrs Stallone un Dženifera Flavina laiku lokos
Visi prožektori uz Stalloni
Seriāla gaitā var just, ka «Talsas karalis» ir rakstīts īpaši Silvestram Stallonem, pat 76 gadu vecumā ļaujot turpināt spodrināt aktiera kulta statusu. Seriāla autors Teilors Šeridans piesaistīja Staloni pašā «Talsas karaļa» idejas iedīglī pēc pirmās sērijas uzrakstīšanas. Jāpiemin, ka Šeridans ir piedalījies slavenā «Sikario» radīšanā, tā kā kriminālstāsti viņa scenārista spalvai nav jauna teritorija.
Tomēr, lai kurai seriāla komponentei pievēršamies, nākas atgriezties pie Stallones. Viņš savā ziņā ir «Talsas karaļa» spožums un posts. Ja jauno seriālu var salīdzināt ar skatuves uzvedumu, tad varu teikt, ka visu prožektoru glaimojošā gaisma ir vērsta uz klasiķi. Jebkurš cits varonis ir izteikts otrā plāna varonis, un, lai gan daudzi no viņiem ir ļoti kolorīti scenārijā raksturoti un aktieru atveidoti, viņi paliek ēnā. Vai pat vēl vairāk – tie tikai palīdz izcelt Stallones spožumu. Autori mums ir lēmuši iemīlēt morāli diskutablo Stallones atveidoto mafiozo, kurš cenšas būt seksīgs pat 76 gadu vecumā. Mūsu izvēle ir tam ļauties vai ne.
Brīdī, kad gribam iedziļināties un analizēt «Talsas karali», tas var izrādīties mazliet juceklīgs un brīžiem neveikls. Tomēr komisko kriminālstāstu gribētu droši saukt par vienu no labākajām izklaidēm 2022. gadā. Izklaides jēdziena pozitīvajā nozīmē. Turklāt tas ir pasniegts ar gaumīgu nostalģiju un papildus humoram ar vieglu melanholiju par spožo aizejošo dzīvi.
Atsauksmes
«Chicago Sun-Times»
«Seriāla sasniegtais rezultāts ir saskanīga laulība starp aktieri un materiālu. Stallone paļaujas uz savas harismas firmas zīmēm – pārliecinošs fiziskums un grods dialoga izpildījums, pasniegts zemā un pašironiskā tembrā.»
«Variety» «variety.com»
«Seriālā ir pārāk daudz klišeju, lai tas kļūtu par kaut ko atmiņā paliekošu. Tomēr brīžos, kad «Talsas karalis» labi strādā, tas notiek, pateicoties Stallonem, kurš atveido lomu, kas acīmredzami radīta viņam.»
Tulsa King
«Paramount+» / no 2022. gada 13. novembra
Producē «MTV Entertainment Studios», «Paramount».
Pirmā sērija: 2022. gada 13. novembrī.
Sēriju skaits: 10.
Scenārija autors: Teilors Šeridans.
Režisori: Alens Koulters, Gijs Ferlands.
Lomās: Silvestrs Stallone, Andrea Sevedža, Martins Stārs u. c.