"Škoda Vagonka" tomēr līdz jūlija beigām nav piegādājusi atlikušos elektrovilcienus
Čehijas uzņēmums "Škoda Vagonka" noteiktajā termiņā, kas bija šī gada 31.jūlijs, nav paspējis piegādāt trīs jaunos elektrovilcienus, sacīja AS "Pasažieru vilciens" (PV) pārstāvji.
Tādējādi patlaban PV īpašumā ir 29 elektrovilcieni no kopumā paredzētajiem 32 vilcieniem. Tostarp 27 vilcieni tiek izmantoti pasažieru pārvadājumos, savukārt diviem sastāviem veic pēdējās pārbaudes.
PV skaidroja, ka Eiropā ģeopolitiskā situācija joprojām ir nestabila, kā arī Ukrainā turpinās karadarbība, kas joprojām ietekmē globālās piegāžu ķēdes, un šie faktori radījuši izaicinājumus ar atsevišķu vilciena komponenšu piegādi, tādēļ no ražotāja PV vēl nav saņēmis trīs elektrovilcienus.
Uzņēmumā atzīmēja, ka ražotājs veic visus nepieciešamos pasākumus un ir apņēmies izpildīt līgumu pilnā apjomā iespējami īsākā laikā. Tomēr, ņemot vērā nepārvaramos apstākļus, patlaban neesot iespējams pateikt precīzus atlikušo vilcienu piegādes termiņus.
PV sadarbojas ar ražotāju, lai atlikušo elektrovilcienu piegāde un pieņemšana ekspluatācijā notiktu iespējami īsākā laikā esošā līguma ietvaros. PV mērķis ir visu līdz šim pieņemto jauno elektrovilcienu ieviešana ikdienas apritē, koncentrējoties uz pasažieru pārvadājumu precizitāti.
PV arī atzīmēja, ka ar 29 jaunajiem elektrovilcieniem ir pietiekoši, lai pilnībā atteiktos no veco elektrovilcienu izmantošanas. Vienlaikus, lai uzturētu augstu pārvadājumu precizitāti arī gaidāmajā ziemas sezonā un nodrošinātu spēju ātri reaģēt iespējamos dabas stihiju izraisītos krīzes apstākļos, PV 13 no vecajiem elektrovilcieniem paturēs rezervē.
Komentējot iespējamās soda naudas Čehijas uzņēmumam, PV skaidroja, ka soda naudu aprēķināšana atbilstoši līgumiskajām attiecībām joprojām notiek, bet gala lēmums par līgumsodu apmēru tiks pieņemts pēc visu elektrovilcienu saņemšanas un visu apstākļu, kas ietekmējuši vilcienu piegādi, objektīvas izvērtēšanas.
PV atgādināja, ka jauno elektrovilcienu ieviešana satiksmē notiek pakāpeniski atbilstoši gada sākumā izstrādātajam risku mazināšanas plānam.
LETA jau ziņoja, ka "Škoda Vagonka" atlikušo jauno elektrovilcienu piegāde bija jāveic līdz šī gada jūlija beigām.
Abu uzņēmumu pārstāvji iepriekš skaidroja, ka vienošanās par piegāžu termiņu pagarināšanu līdz vasaras beigām noslēgta, pamatojoties uz neatkarīgu ekspertu sniegto analīzi par Krievijas iebrukuma Ukrainā radīto ietekmi uz līguma saistību izpildi.
Lai noteiktu kara radīto ietekmi uz līguma izpildi, "Škoda Vagonka" iesniedza eksperta "Deloitte Advisory" sagatavotu atzinumu, savukārt atzinuma izvērtēšanai PV nolīga juridisko konsultantu "PricewaterhouseCoopers Legal", kas vērtēja norādītos līguma izpildes ietekmējošos apstākļus.
Juridiskais konsultants secināja, ka apstākļi, kas norādīti atzinumā, ir uzskatāmi par objektīviem un ir pamatoti līgumā noteikto elektrovilcienu piegādes termiņu pagarināšanai, jo šos apstākļus neviena no pusēm līguma slēgšanas brīdī nevarēja paredzēt.
Jau ziņots, ka 2023.gada decembra vidū PV sāka pasažieru pārvadājumus ar jaunajiem "Škoda Vagonka" elektrovilcieniem. Pirms tam vilcieni tika ilgstoši testēti un izmēģināti Latvijas dzelzceļa infrastruktūrā. Neraugoties uz to, jaunos vilcienus pērn decembrī un šā gada janvārī regulāri piemeklēja dažādas ķibeles.
Pirmie divi Čehijas uzņēmumā "Škoda Vagonka" ražoto jauno elektrovilcienu vagoni Rīgā tika nogādāti 2022.gada jūnijā.
Katrs elektrovilciens sastāv no četriem vagoniem. Viena elektrovilciena garums ir 109 metri. Katrā vilcienā ir sēdvietas 436 pasažieriem un stāvvietas 454 pasažieriem. Vilcienos ir viena līmeņa iekāpšana no paaugstinātajām pasažieru platformām.
Visa projekta kopējās izmaksas paredzētas 257,889 miljonu eiro apmērā.
PV ir izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no "Latvijas dzelzceļa" veiktajām funkcijām. Iepriekš PV 100% bija "Latvijas dzelzceļa" meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī tas tika pārveidots par valsts uzņēmumu.