foto: dpa/picture-alliance
Vai Latvijas veikali atteiksies no pašapkalpošanās kasēm?
Ārzemēs pašapkalpošanās kasēs klientu kļūdu un tīšas zādzības dēļ tiek pazaudēts vairāk preču nekā parastajās kasēs, kuras apkalpo algoti darbinieki - kasieri.
Bizness un ekonomika
2023. gada 22. novembris, 06:50

Vai Latvijas veikali atteiksies no pašapkalpošanās kasēm?

Jauns.lv

Ārzemēs mazumtirdzniecības ķēdes sāk attiekties no lielveikalu pašapkalpošanās kasēm, jo saistībā ar tām parādās arvien vairāk problēmu. Bet kas notiks Latvijas lielveikalos? Vai arī mēs drīzumā atgriezīsimies pie lielāka kasieru skaita un pašapkalpošanās kasu likvidēšanas? Uzņēmumu atbildes gan liek domāt par pretējo!

“Rimi Latvia” sabiedrisko attiecību vadītāja Inga Bite portālam Jauns.lv norādīja, ka “Rimi” aktīvi ievieš dažādus digitālos jauninājumus klientu ērtībām, un pircēju paradumi liecina, ka tie tiek novērtēti.

Arvien vairāk iepērkas pašapkalpošanās kasēs

Pašapkalpošanās īpatsvars ar katru gadu pieaug, piedāvājot pircējiem iespēju izmantot ne tikai pašapkalpošanās kases, bet arī, piemēram, funkciju “Skenē ar telefonu”.

Jaunākie dati liecina, ka “Rimi” veikalos Latvijā 40% gadījumu pircēji izmanto kādu no pašapkalpošanās iespējām, turklāt pēdējo mēnešu laikā īpaši pieaug “Skenē ar telefonu” lietotāju skaits.

Daļa pircēju izvēlas tradicionālās kases

Taču joprojām ir daļa pircēju, kas labprāt izvēlas tiešo komunikāciju ar kasieri un apkalpošanu tradicionālajā kasē.

Salīdzinājumam, piemēram, Igaunijā “Skenē ar telefonu” un veikalā pieejamos skenerus izmanto 15% pircēju, 30% izmanto pašapkalpošanās kases, savukārt regulārajās kasēs iepērkas 55% klientu, kamēr Latvijā regulārajās kasēs iepērkas aptuveni 60% klientu.

Visos tīkla veikalos pieejamas pašapkalpošanās kases

“Pieaugot klientu interesei par dažādiem pašapkalpošanās risinājumiem, šī gada septembrī noslēdzām nozīmīgu posmu mūsu veikalu attīstībā – visos vairāk nekā 130 “Rimi” veikalos Latvijā ir pieejamas pašapkalpošanās kases.

Tāpat tiek paplašināts arī to veikalu klāsts, kuros pieejama funkcija “Skenē ar telefonu, un šobrīd tā pieejama jau 44 veikalos,” Bite klāstīja.

Saskaras ar krāpniecības gadījumiem

Komentējot ārvalstu veikalu tīklu atzīto, ka līdz ar pašapkalpošanās kasēm pieaudzis zādzību un dažādu pircēju "triku" skaits, viņa norādīja: “Arī “Rimi” saskaramies ar krāpniecības gadījumiem pašapkalpošanās kasēs, taču gan kases sistēma, gan mūsu darbinieki ir apmācīti sekot līdzi vai pamanīt, ja rodas aizdomīgas situācijas.

Ir gadījumi, kad pircēji aiz neuzmanības ievada nepareizo preces kodu, taču biežāk tiek fiksēti apzināti mēģinājumi krāpties ar produkta vai preču cenām un svaru.”

Ir arī dažādi tehniskie risinājumi

“Pašapkalpošanās kasu zonā bez atbildīgā darbinieka ir arī dažādi tehniskie risinājumi, kas ļauj ātri novērst šāda veida situācijas.

Lai uzlabotu situāciju pašapkalpošanās kasu zonā, bez regulāriem sistēmas uzlabojumiem tiek organizētas arī darbinieku apmācības.

Tāpat strādājam arī pie dažādām nākotnes tehnoloģiju sniegtajām iespējām, lai ievērojami samazinātu krāpniecisko gadījumu skaitu un klientiem nodrošinātu vēl patīkamāku un ērtāku iepirkšanos,” Bite pavēstīja.

“Maxima” pircēji iecienījuši pašapkalpošanās kases

Savukārt “Maxima Latvija” korporatīvo komunikāciju projektu vadītāja Laura Bagātā portālam Jauns.lv norādīja, ka uzņēmums nepārtraukti rūpējas par to, lai klientiem būtu pēc iespējas ērtāka un patīkamāka iepirkšanās.

“Tādēļ arī sekojam līdzi tendencēm un ieviešam arī dažādus tehniskos risinājumus, tajā skaitā jau pircēju iecienītās pašapkalpošanās kases, kas nodrošina bezkontakta iepirkšanos, kas nereti var ļaut izvairīties no liekas stāvēšanas rindā un operatīvi norēķināties par pirkumiem, atslogojot kasieru darbu.

Nākotnē plāno vēl vairāk pašapkalpošanās kasu

Patlaban “Maxima” veikalu tīklā ir vairāk nekā 600 pašapkalpošanās kases, kas sniedz iespēju  klientiem veikt norēķinus gan ar maksājumu kartēm, gan skaidrā naudā, un plānots papildu pašapkalpošanās kases ieviest arī nākotnē.”

Nav novērota tendence zādzībām izmantot tieši pašapkalpošanās kases

Komentējot ārvalstu veikalu tīklu teikto par zādzībām pašapkalpošanās kasēs, Bagātā pavēstīja: “Neesam novērojuši atsevišķu tendenci zādzībām izmantot tieši pašapkalpošanās kases.

Visos “Maxima” veikalos drošībai tiek pievērsta liela uzmanība, īstenojot dažādus drošības pasākumus, un kopumā mūsu klienti ir godprātīgi.”

Veikalos “top!” plāno uzstādīt jaunas pašapkalpošanās kases

Savukārt veikalu tīkla "top!" valdes locekle un mārketinga direktore Ilze Priedīte portālam Jauns.lv skaidroja, ka pašapkalpošanās kases veikalos “top!”, galvenokārt, pilda divas funkcijas.

Pirmkārt, tās ir risinājums darbaspēka trūkumam. Otrkārt, tās samazina rindas, jo ir pieejamas vairākas kases.

Veikalos “top!” šobrīd ir uzstādītas 52 pašapkalpošanās kases, un plānots uzstādīt vēl vairāk šādu kasu nākamajos gados.

Cenšas samazināt krāpniecības gadījumu skaitu

“Esam novērojuši, ka ne vienmēr pircēji ir godprātīgi, tāpēc esam ieviesuši vairākus kontroles mehānismus, lai minimalizētu krāpniecības gadījumus,” viņa klāstīja.

Dažādās valstīs “Lidl” veikalos ir dažādi risinājumi 

Bet "Lidl Latvija" Korporatīvās komunikācijas departamenta pārstāvis Ingars Rudzītis portālam Jauns.lv norādīja, ka var komentēt situāciju tikai par Latviju, jo katrā valstī “Lidl” strādā kā neatkarīgs vietējais uzņēmums.

“Par Latviju runājot, es lūgtu atcerēties, ka mēs Latvijā strādājam tikai nedaudz ilgāk par diviem gadiem. Zinām, ka dažādās “Lidl” valstīs ir dažādi klientu servisa risinājumi, bet mēs strādājām uz to, lai radītu Latvijai piemērotāko klientu apkalpošanas modeli. 

Pašapkalpošanās kases iekļaujas nākotnes idejās par digitalizāciju

Digitalizācija ir viena no mūsu prioritātēm, un esam jau sākuši tajā investēt, pilnībā pārejot uz elektroniskajām cenu zīmēm, kā arī piedāvājot “Lidl Plus” lietotni.

Arī nākotnē esam atvērti dažādiem digitālajiem risinājumiem, un pašapkalpošanās kases ir kaut kas tāds, kas iekļaujas nākotnes idejās par digitalizāciju.”

Klientiem ir daudz un dažādi jautājumi

Rudzītis turpināja: “Ir skaidrs, ka veiksmīga pašapkalpošanās kasu darbība prasa vismaz viena veikala darbinieka nepārtrauktu klātbūtni.

Mēs to jau redzam ikdienas darbā – klientiem nepārtraukti ir dažādi jautājumi. Mums ir jāsniedz personīgas atbildes par produktu cenām, “Lidl Plus” lietotnes kuponiem un atlaidēm, “Goda ģimeņu” karšu lietotāju atlaidēm un tamlīdzīgi.

Kasieriem arī visu laiku ir jāpārbauda personu apliecinošie dokumenti klientiem, kas vēlas iegādāties alkoholu vai tabakas izstrādājumus. Tāpēc Latvijā strādājam ar esošo klientu apkalpošanas modeli, kas, mūsuprāt, nodrošina vislabāko klientu apkalpošanas ātrumu, precizitāti un kvalitāti.”

Veikala darbiniece zina stāstīt par daudzām zādzībām

Kāda liela veikalu tīkla pārdevēja, kuras darba pienākumos ietilpst arī pašapkalpošanās kasu uzraudzība, portālam Jauns.lv atklāja, ka saistībā ar šīm kasēm ir ļoti daudz zādzību.

Lai samazinātu to skaitu, veikalā esot ieviesta tehnoloģija, ka, sverot salīdzinoši lētās preces (piemēram, sīpolus un burkānus u.tt.), bieži iedegas gaismiņa un darbiniekam jādodas apstiprināt, ka uz svariem tiešām uzlikti lētie dārzeņi nevis kaut kas dārgāks.

Darbiniece atzina, ka daļa pircēju ir izrādījuši neapmierinātību, ka veikala pārstāve uzkrītoši raugās, vai viņu pirkumi patiešām ir godīgi un vai viņi nezog.