Paņem steiku, bet samaksā banāna cenu - lielie veikalu tīkli sāk atteikties no pašapkalpošanās kasēm
foto: Shutterstock
Mazumtirdzniecības tīkla "Costco" veikals Meksikā 2023. gada septembrī. Arī šis tirdzniecības magnāts sācis atteikties no pašapkalpošanās kasēm.
Bizness un ekonomika

Paņem steiku, bet samaksā banāna cenu - lielie veikalu tīkli sāk atteikties no pašapkalpošanās kasēm

Jauns.lv

Parādās arvien vairāk problēmu saistībā ar lielveikalu pašapkalpošanās kasēm, un ārzemēs mazumtirdzniecības ķēdes sāk atteikties no šīs pēdējos gados ļoti izplatītās tehnoloģijas.

Pagājušajā nedēļā Lielbritānijas lielveikalu tīkls "Booths" paziņoja, ka slēdz pašapkalpošanās kases visos savos 28 veikalos, izņemot divus. Amerikas Savienotajās Valstīs pašapkalpošanās stratēģiju mainījušas arī lielākās mazumtirdzniecības ķēdes "Walmart", "Costco", "Wegmans" un citi tirgotāji, vēsta CNN. "Mūsu klienti jau ilgu laiku ir teikuši, ka pašapkalpošanās kases mūsu veikalos dažkārt lēnas, neuzticamas un klaji bezpersoniskas," BBC sacīja "Booths" izpilddirektors Naidžels Marejs.

Turklāt "Booths" klienti pašapkalpošanās kasēs bieži vien nepareizi uzrādījuši, kādus augļus un dārzeņus viņi pērk. Arī alkohola iegāde pašapkalpošanās kasēs radīja aizķeršanos, jo darbiniekiem bija jāpārbauda pircēju vecums.

"Daži klienti nezina, ka, piemēram, viens ābols atšķiras no cita. Ar tām saistītas arī dažādas it kā sīkas aizķeršanās, piemēram, kad tu ieliec savos ratos alkoholu, kādam ir jāatnāk un jāpārbauda, ​​vai tu esi īstajā vecumā,” sacīja Marejs. "Booths" pārstāvis CNN apliecināja, ka darbinieki, kuri pārbauda pircējus, protams, cenšas nodrošināt pēc iespējas labāku klientu pieredzi. 

Veikalos pieaug zādzības

Pašapkalpošanās iekārtas pirmo reizi tika ieviestas jau pagājušā gadsimta 80. gados, lai samazinātu darbaspēka izmaksas. Šī tehnoloģija pārvirzīja algoto darbinieku darbu uz klientiem, kuri to paveic bez maksas. Pašapkalpošanās kases ļoti populāras kļuva iepirkšanās centros 2000. gadu sākumā, kad veikali centās samazināt darbinieku algu izmaksas. Savukārt pandēmijas laikā daudzi pircēji, kuri līdz tam pret šo jaunievedumu bija skeptiski, pirmo reizi izmantoja pašapkalpošanās kases, lai samazinātu kontaktus ar citiem. Taču tagad mazumtirgotāji pārdomā, vai pašapkalpošanās kases patiesībā ir tik lietderīgas, kā sākumā cerēts. Secināts, ka pašapkalpošanās kasēs klientu kļūdu un tīšas zādzības dēļ tiek pazaudēts vairāk preču nekā parastajās kasēs, kuras apkalpo algoti darbinieki - kasieri. 

Kādā pētījumā, kurš veikts pēc ASV, Lielbritānijas un citu Eiropas valstu mazumtirgotāju pasūtījuma, ka secināts, ka uzņēmumiem ar pašapkalpošanās kasēm un mobilajām lietotnēm zaudējumu līmenis ir aptuveni 4%, t.i. t.i. vairāk nekā divas reizes pārsniedz tirgus vidējo rādītāju. 

Pircēju triki pie kases 

Gadās, ka dažiem produktiem ir vairāki svītrkodi vai arī svītrkodi netiek pareizi nolasīti, izmantojot pašapkalpošanās tehnoloģiju. Produkti, tostarp augļi un gaļa, parasti ir jānosver un manuāli jāievada sistēmā, izmantojot kodu. Klienti var nejauši ievadīt nepareizu kodu. Citos gadījumos pircēji nedzird "pīkstienu", kurš apstiprina, ka prece ir noskenēta pareizi. Citi pircēji izmanto, ka pašapkalpošanās kases netiek tik rūpīgi pieskatītas, un ir izstrādājuši dažādas zādzību metodes.

Visizplatītākās taktikas ir neskenēt preci, apmainīt lētāku preci (banānu) pret dārgāku preci (steiku), noskenēt viltotus svītrkodus, kas piestiprināti pie rokas, vai arī visu kārtīgi noskenēt un aiziet nesamaksājot. Veikali cenšas samazināt zaudējumus, ieviešot pašapkalpošanās kasēs stingrākus drošības pasākumus, piemēram, pievienojot svara sensorus. Taču pievienotie drošības pasākumi rada arī daudz apgrūtinošu kļūdu, piemēram, paziņojumu “neatbilstošs preces svars, lūdzu, gaidiet pārdevēju”, kuru dēļ veikala darbiniekiem tāpat ir jāiejaucas.

Šī gada sākumā veikalu tīkls "Walmart" dažos Ņūmeksikas veikalos slēdza pašapkalpošanās kases. "ShopRite" tās slēdza vienā no Delavēras veikaliem pēc klientu sūdzībām. "Wegmans" apturēja mobilās lietotnes darbību, kura ļāva klientiem pašiem skenēt pārtikas preces un maksāt par tām - pēc tam, kad pagājušajā gadā bija ziņots par zaudējumiem.

"Costco" paziņojis, ka palielinājis personālu pie pašapkalpošanās kasēm pēc tam, kad tika atklāts, ka personas, kurām nav veikala lojalitātes kartes, slepeni izmanto kartes, kuras viņiem nepieder. Šogad "Costco" vadība atzina, ka ieņēmumu kritums palielinājās "daļēji, mūsuprāt, pašapkalpošanās kasu ieviešanas dēļ". Rotaļlietu mazumtirgotājs "Five Below" atklājis, ka veikalos, kuros ir vairāk pašapkalpošanās kasu, pieauguši preču iztrūkumi. Uzņēmums plāno palielināt jaunajos veikalos palielināt tādu kasu skaitu, kuras apkalpo darbinieki.