Atteikšanās no biopiedevas degvielas cenu nemazinās, norāda eksperti
Valdības lēmums atcelt prasību par obligāto biopiejaukumu nav atbalstāms un nedos vēlamo efektu degvielas cenu samazinājumam, uzskata degvielas mazumtirgotāja "Virši-A" valdes priekšsēdētājs Jānis Vība.
Viņš skaidro, ka pašlaik dīzeļdegvielai ir definēts obligātais biokomponentes piejaukums 7% apmērā. Ja biokomponente tiek atcelta, tad tirgotājiem būs jāmeklē tirgū pieejamā degviela, lai šos procentus aizvietotu.
Līgumi jāpilda
Pašlaik naftas produktu cenas tirgū ir būtiski augstākas nekā gada nogalē slēgtajos tirgotāju ilgtermiņa līgumos. Tas nozīmē, ka biokomponentes aizvietošana ar parasto degvielu būs būtiski dārgāka nekā minēts Ekonomikas ministrijas veiktajos aprēķinos un nedos vēlamo efektu cenu samazinājumam.
Vība arī uzsver, ka degvielas tirgotāji jau ir laikus slēguši līgumus un iegādājušies biokomponentes apjomus šim gadam. Līgumu neizpilde vai laušana tirgotājiem draudēs ar soda sankcijām, kuras būs jāiekļauj degvielas cenā.
Jāmazina nodokļi
"Virši-A" valdes priekšsēdētājs arī pauž bažas, ka atteikšanās no biokomponentes novedīs pie tā, ka valsts nespēs izpildīt Eiropas Savienības (ES) izvirzītos mērķus mazināt kaitīgos izmešus, kā rezultātā valstij var draudēt papildu soda naudas, kuras pēc tam var tikt uzliktas uz tirgotāju pleciem.
“Uzskatām, ka cenu mazināšanai degvielai nevajadzētu tikt īstenotai, balstoties uz vides mērķu neizpildi,” norāda Vība.
Viņš uzsver, ka degvielas cenu politikā valstij būtu jāfokusējas uz izmaiņām nodokļos, piemēram, akcīzes vai PVN mazināšanā. Vairums valstu šo scenāriju jau ir izvēlējušās, kamēr Latvijā ir augstākais akcīzes nodoklis dīzeļdegvielai starp Baltijas valstīm.
Ko nolēma valdība
Lai mazinātu pieaugošās degvielas cenas, no 1. jūlija līdz 2023. gada beigām biopiejaukuma pievienošana degvielā nebūs obligāta, paredz valdībā apstiprinātie grozījumi noteikumos par benzīna un dīzeļdegvielas atbilstības novērtēšanu. Šajā periodā biodegvielas piejaukuma prasības piemērošana būs brīvprātīga.
Pašreiz dīzeļdegvielu atļauts tirgot Latvijā tikai tad, ja tai pievienota biodegviela ne mazāk kā 6,5% apjomā, benzīnu (E95) – ja tam pievienots bioetanols ne mazāk kā 9,5% no kopējā tilpuma. Kopš 2019. gada biodegvielas piejaukuma prasības ir saskaņotas visās Baltijas valstīs.
Skepse pat nozarē
Latvijas Biodegvielu un bioenerģijas asociācijas pārstāvji atzinuši, ka šis solis gala cenu, visticamāk, nemazinās. Biodegvielas piejaukuma atcelšana radīs lielāku pieprasījumu pēc fosilās degvielas, kam var būt cenu paaugstinoša ietekme. Turklāt degvielas tirgotājiem jau ir noslēgti ilgtermiņa līgumi par degvielas piegādēm ar biopiedevu.
Arī Ārvalstu investoru padomes Latvijā darba grupas vadītāja Dace Cīrule teic, ka lēmums atteikties no biopiejaukuma nesamazinās degvielas cenas.