Auto amortizatori - darbība, defekti, maiņa
Amortizatori ir viena no visvairāk izmantotajām automašīnas detaļām braukšanas laikā. Tiem cita starpā ir jātiek galā ar bedrēm, nelīdzenumiem, izciļņiem un ātrumu ierobežojošajiem vaļņiem. Kā darbojas automašīnu amortizatori? Kāpēc to stāvoklis ir tik svarīgs? Kā var zināt, ir pienācis laiks nomaiņai? Atbildes ir šajā rakstā!
Kāda ir amortizatoru loma?
Automobiļu amortizatoru galvenais uzdevums ir slāpēt vibrācijas un virsbūves sasvērumus. Ja jūs izmantotu tikai spirālveida atsperes vai lokšņu atsperes bez amortizatoriem, automašīna atlēktu kā gumijas bumbiņa. Amortizatori stabilizē automašīnas virsbūvi, nodrošinot pasažieriem komfortu un ceļojuma drošību. Enerģija, kas saņemta neatsperotas masas trieciena slāpēšanas laikā, tiek pārvērsta siltumā.
Tomēr šī nav vienīgā amortizatoru loma. Tikpat svarīga funkcija ir nodrošināt riteņiem pastāvīgu spiedienu uz ceļa segumu. Amortizatori neļauj riteņiem zaudēt saķeri ar ceļa segumu, kas ļoti ietekmē braukšanas drošību. Pat nelielas saķeres samazināšanās rezultātā vadītājs var zaudēt kontroli pār transportlīdzekli. Šī iemesla dēļ amortizatoriem ir milzīga ietekme uz braukšanu, pēkšņu manevru veikšanu un bremzēšanas veiktspēju.
Amortizatoru nolietošanās pazīmes
Amortizatoru nolietošanās notiek pakāpeniski, tāpēc dažkārt var nepamanīt brīdi, kad tie zaudē savas īpašības. Sākotnējās nolietojuma pazīmes ir nedaudz sliktāka automašīnas vadāmība, piekares raustīšanās pie lielāka ātruma un nedaudz lielāka virsbūves sānsvere. Atšķirības var būt smalkas, tāpēc neapmācīts vadītājs tām nepievērsīs uzmanību un pieradīs pie pasliktinātajiem apstākļiem.
Tomēr laika gaitā nolietotie amortizatori parādīs vairāk pazīmju. Tās ietver spēcīgu šūpošanos pēc “guļošā policista” šķērsošanas, raksturīgo virsbūves "lēkāšanu" bremzēšanas laikā vai biežu ABS vai ESP sistēmas aktivizēšanos pat mierīgas bremzēšanas laikā. Vēl viena pazīme, kas liecina par nepieciešamību nomainīt amortizatorus, ir nevienmērīgs riepu nodilums. Runa ir par plankumiem un noberzumiem, kas liecina par riteņa atsitienu bremzēšanas laikā.
Kāds ir risks, braucot ar nolietotiem amortizatoriem?
Braukšana ar automašīnu ar bojātiem amortizatoriem ir ārkārtīgi bīstama. Nolietoti amortizatori krasi palielina risku zaudēt kontroli pār automašīnu. Tie arī pagarina bremzēšanas ceļu pat tad, ja automašīnai ir jaunas bremzes un riepas. Pats braukšanas komforts ne vienmēr ir zemāks, kas var būt mānīgs. Gluži pretēji, atsevišķos gadījumos pārmērīga virsbūves šūpošanās var tikt uztverta kā komforta uzlabojums, īpaši automašīnās ar salīdzinoši cietu piekari.
Nolietoti amortizatori apdraud arī citas piekares sastāvdaļas. Tie paātrina riepu, metāla-gumijas elementu un atsperu nolietošanos. Tiem ir arī negatīva ietekme uz elektronisko sistēmu darbību, kas atbalsta bremzēšanu un stabilizē braukšanu.
Biežākie amortizatoru defekti
Visbiežāk sastopamais amortizatoru defekts ir eļļas noplūde, kas ir redzama ar neapbruņotu aci. Bieži var konstatēt arī amortizatora gultņu un saišu bojājumus. Šīs kļūmes izpaužas kā klauvējieni braukšanas laikā vai pagriežot stūri automašīnai stāvot. Vecākām automašīnām var pamanīt amortizatora elementu koroziju, kas liecina, ka tos nepieciešams nomainīt. Tomēr ne visus darbības traucējumus var noteikt ar neapbruņotu aci vai dzirdi. Ir svarīgi regulāri pārbaudīt amortizatoru efektivitāti.
Auto amortizatoru efektivitāte – kad tie būtu jāmaina?
Periodiskās tehniskās apskates laikā tiek pārbaudīts amortizatoru stāvoklis. Amortizācijas efektivitāte tiek pārbaudīta, izmantojot speciālu mēraparatūru, un rezultāti ir norādīti procentos. Tomēr neuztraucieties par rezultāta sasniegšanu, kas ir zemāks par 100% - pat jauni un pilnībā funkcionējoši amortizatori to nesasniedz. Ļoti laba efektivitāte ir aptuveni 70%, un tikai vērtība zem 40% pieprasa to nomaiņu.
Jāņem vērā, ka šis mērījums nav ideāls. Piemēram, nodilušas riepas, bukses vai citi balstiekārtas komponenti var ietekmēt rezultātus. Pārsteidzošus efektus var panākt arī, mērot amortizatoru efektivitāti ļoti vieglās automašīnās vai automašīnās ar vienkāršu piekares konstrukciju. Daudzos gadījumos iekārtas efektivitāte būs daudz zemāka nekā patiesībā. Šī iemesla dēļ ir vērts doties uz profesionālu servisu pārbaudes veikšanai, kas aprīkota ar aprīkojumu, kas ņem vērā konkrētā automašīnas modeļa īpašības.
Kas jāzina par amortizatoru nomaiņu?
Amortizatorus var nomainīt pats, taču tam ir nepieciešamas profesionālas tehniskās zināšanas. Problēmas var radīt sarūsējušo un iestrēgušo skrūvju izskrūvēšana, kas bieži vien atrodas neērtās vietās. Pastāv augsts MacPherson statnes izjaukšanas risks. Tam nepieciešams izmantot īpašu atsperu skavu, un pati procedūra ir ļoti bīstama. Tāpēc amortizatorus ieteicams nomainīt profesionālos servisos, kas aprīkoti ar nepieciešamajiem instrumentiem. Vēl jo vairāk, ka pēc jebkādas iejaukšanās automašīnas balstiekārtā joprojām ir jāpārbauda un jānoregulē savirze.
Amortizatoru kalpošanas laiks ir aptuveni 50-80 tūkst. km, bet daudz kas ir atkarīgs no reljefa, kurā automašīna pārvietojas. Tāpēc ir vērts regulāri pārbaudīt amortizatoru stāvokli, piemēram, spēcīgi piespiežot automašīnas virsbūvi uz atsevišķiem riteņiem. Virsbūvei nekavējoties jāatgriežas sākotnējā stāvoklī. Ja tā dažas reizes nošūpojas, tad ir pienācis laiks mainīt amortizatorus. Uzmanību! Vienmēr nomainiet abus uz vienas ass, pat ja otrs amortizators nav bojāts.
Reklāmas raksts tapis sadarībā ar Inter Cars Latvija