Miljonārs Osinovskis stāsta par draudzību ar Magoni un to, kāpēc ministrs Matīss viņam tagad ir "topā"
Igaunijas miljonārs, koncerna "Skinest" īpašnieks Oļegs Osinovskis, kura vārds figurē "Latvijas dzelzceļa" prezidenta Uģa Magoņa iespējamajā korupcijas skandālā, plāno piedalīties "Pasažieru vilciena" plānotajā vilcienu iepirkuma konkursā. Osinovskim Latvijā pieder "Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca".
Osinovskis intervijā TV3 raidījumam "Nekā personīga" stāstījis, ka Magoni pazīstot jau gadiem, abi esot kārtojuši daudzus darījumus, taču kukuļojis gan viņu neesot.
Igaunijas uzņēmējs esot lūdzis Latvijas korupcijas apkarotājus neko daudz par notikušo nekomentēt, jo lietas pieminēšana kaitējot viņa biznesam. "Jo katrs jūsu neuzmanīgs vārds noved pie tā, ka uzreiz sākas kaut kādas problēmas. Bankas sāk rakstīt mums vēstules - kas jums tur noticis? Pietur finansējumu, jo mēs nezinām. Ja tur ir kaut kāda problēma, iespējams, nākotnē, tad mēs varbūt pārāk riskējam. Ziniet, kā ir ar bankām - kad ir saule, tad viņi jums dod lietussargu, kad lietus, tad neatradīsi nevienu baņķieri."
Osinovskim pēdējā laikā biznesā ejot mazāk veiksmīgi - Ukrainas krīzes dēļ sadarbību pārtraucis Krievijas dzelzceļš, pārdot Krievijā savas labotās lokomotīves palicis neizdevīgi, jo rublis zaudējis trešdaļu vērtības, bet Daugavpils dome tramvajus tomēr iepirkusi no Krievijas, nevis no Osinovska uzņēmuma, un par šo lēmumu miljonārs ir sevišķi nikns uz Daugavpils mēru Jāni Lāčplēsi. "Ja prokrieviski noskaņots Daugavpils pilsonis izvēlas prokrieviski noskaņotu mēriju, tad tā pērk Krievijas tramvajus. Krievijas tramvaji šodien Daugavpilī braukā par mūsu naudu, ko mēs nopelnījām Daugavpilī kā nodokļu maksātāji, plus vēl vācu nodokļu maksātāju nauda aizgājusi uz Krieviju."
Tikšanās ar Latvijas politiķiem Osinovskim esot ikdiena - viņš esot runājis ar lielāko daļu Latvijas valdības vadītāju, jau sākot ar Ivaru Godmani. Pagājušogad viņš bieži esot uzmeklējis toreizējo aizsardzības ministru Raimondu Vējoni un Latvijas armijas ģenerāļus un gandrīz jau esot pierunājis Daugavpilī remontēt Latvijā izvietoto NATO bruņutehniku, tomēr uzņēmumam izvirzītas prasības Daugavpils rūpnīcu pārbūvēt atbilstoši NATO standartiem. Bez garantijām, ka saņems pasūtījumu, Osinovskis vairākus simtus tūkstošu vērtajai pārbūvei neesot bijis gatavs.
Savukārt draudzība ar Magoni Osinovskim esot bijusi vajadzīga, gan lai saglabātu regulāros Latvijas dzelzceļa iepirkumus, gan lai palīdzētu ar sakariem Krievijas dzelzceļā, jo Magonis Krievijas dzelzceļa ikgadējās sanāksmēs sēdējis pie uzņēmuma prezidenta Jakuņina labās rokas.
"Jūs ziniet, man ir dziļa pārliecība, ka biznesu taisa uz cilvēcisko attiecību pamata. (...) Mēs ražojam lokomotīves, vagonus, mēs ceļam un remontējam dzelzceļa ceļus, rezerves daļas tiem, mēs esam ražošanas kompānija. Mūsu bizness nestrādā tā - aizsūtīji pieteikumu un no tevis nopirks. Tikai personiskās attiecības. Tas ir pilnīgi normāli. Tā tas ir daudzās nozarēs. Mūsējā tas ir īpaši," sacījis Osinovskis.
Tagad Latvijas politiķu topā Osinovskim ir satiksmes ministrs Anrijs Matīss (V), jo tuvākajā laikā "Pasažieru vilciens" plāno sākt trešo vilcienu iepirkuma konkursu, kurā Osinovska "Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca" plāno piedalīties. "Visi jau sen pasaulē taisa lietas uz standartizētām detaļām. Tātad, tu pats neizgudro velkošo dzinēju, tu nopērc no "Siemens", pats neizdomā kontakterus, pats neizdomā riteņus, pats neizdomā neko. Tu saņem dizainu, saņem rasējumus, komplektējošos materiālus, tos nopērc, pēc rasējumiem izgatavo karkasu, saskrūvē to visu, testē un viss strādā. Te ne no kā nevajag baidīties," teicis uzņēmējs.
Osinovskis informējis, ka arī savā uzņēmumā esot sācis iekšēju izmeklēšanu. ""Skinest" veic savu izmeklēšanu, lai noskaidrotu, kas tad īsti noticis ar šo gadījumu. Es tikko ierados no sanāksmes. Mēs visi neko nezinām, kā izrādās, viss ir tādiem atrautiem gabaliem. Es baidos, ka jebkurš mans vārds šodien, kas varētu izskanēt, varētu kaitēt un traucēt vienai vai otrai izmeklēšanai. Tādēļ es negribētu šodien šīs lietas komentēt."
LETA/Foto: Evija Trifanova/Ieva Lūka/Edijs Pālens/LETA/Ekrānuzņēmums no aripaev.ee