"Rail Baltica": šā gada sākumā Baltijas valstīm jārod skaidrība par "RB Rail" finansējumu
foto: LETA
"Rail Baltica" vizualizācijas projektam Latvijā.
Bizness un ekonomika

"Rail Baltica": šā gada sākumā Baltijas valstīm jārod skaidrība par "RB Rail" finansējumu

Jauns.lv / LETA

Baltijas valstīm šā gada sākumā jārod skaidrība par kopuzņēmuma "RB Rail" finansējumu uz visu "Rail Baltica" projekta realizēšanas laiku, pastāstīja Ziemeļjūras–Baltijas TEN-T pamattīkla koridora koordinatore Katerina Trautmane.

Viņa skaidroja, ka šādu projektu problēmas vienmēr ir saistītas ar izmaksām.

"Mēs zinām, ka "Rail Baltica" projektam Eiropas Savienībā tiks saglabāts prioritārs statuss starp citiem infrastruktūras projektiem. Tas pašlaik ir viens no galvenajiem Eiropas projektiem, kuriem tiek sniegts finansiālais atbalsts, un mēs paliekam pie 85% līdzfinansējuma proporcijas no Kohēzijas fondiem. Tas Baltijas valstīm ir ļoti svarīgi, jo tās ir nelielas valstis, un nacionālie budžeti nevar sniegt tik apjomīgu finansējumu," pauda Trautmane.

Jautāta, vai ir skaidrība par Baltijas valstu finansējumu "RB Rail", Trautmane skaidroja, ka, pašlaik ir izstrādāts laika grafiks, lai projekts noslēgtos 2026.gadā. Viņa uzsvēra, ka, veidojot projektus, vienmēr ir jārēķinās ar kavējuma riskiem, taču, ja kavēšanās notiek jau projekta sākumposmā, tad vēlāk manevrēšanai paliek arvien mazāk telpas.

"Viens punkts, uz kura ievērošanu es uzstāju, bija par kopuzņēmumu "RB Rail" - tam ir jābūt darbiniekiem un budžetam. Turklāt budžetam ir jābūt pilnībā izveidotam 2019.gada sākumā un jābūt uz visu projekta laiku. Manā skatījumā tas ir nosacījums, kurš projektam piešķir uzticamību un iespēju sekmīgi izdoties," pauda koordinatore.

Viņa arī piebilda, ka visiem ir zināms, kāda Latvijā pašreiz ir situācija ar valdības veidošanu, tādēļ ir lēmumi, kurus pagaidām nevar pieņemt. "Mēs visi to saprotam, bet tieši tādēļ es runāju par 2019.gada sākumu. Ir ļoti svarīgi, lai mēs nezaudētu laiku, jo zaudēt laiku šādos projektos nozīmē arī zaudēt naudu. Ja kopuzņēmumam nebūs pietiekami daudz naudas budžetā tam uzticēto uzdevumu īstenošanā, mēs pieredzēsim arvien vairāk kavējumu," stāstīja Trautmane, piebilstot, ka šis ir jautājums, kas viņai rada bažas. "Taču es arī varu atklāti pateikt, ka tas ir viens no galvenajiem jautājumiem manā darba kārtībā," uzsvēra koordinatore.

Jau ziņots, ka "RB Rail" ir daudznacionāls Igaunijas, Latvijas un Lietuvas kopuzņēmums, kas tika izveidots, lai īstenotu "Rail Baltica" projektu - pirmo šādā mēroga infrastruktūras projektu Baltijā. "RB Rail" ir centrālais "Rail Baltica" projekta koordinators. Tā galvenie uzdevumi ir dzelzceļa projekta izstrāde, būvniecība un mārketinga aktivitāšu realizācija. Projekts paredz izbūvēt ātrvilciena dzelzceļa līnijas infrastruktūru no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai.

"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 mm) dzelzceļa līniju ar maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.

Paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem.