Mazpazīstami uzņēmumi no AAE iegādājās desmitiem tankkuģu Krievijas "ēnu flotei"
Pēdējā gada laikā mazpazīstami uzņēmumi ir iegādājušies desmitiem tankkuģu, kas spēj transportēt sašķidrināto dabasgāzi (LNG), it kā Krievijas "ēnu flotei", raksta "The Financial Times".
Izdevuma avoti kuģniecības nozarē norāda, ka tankkuģus pērk uzņēmumi, kas iepriekš nebija zināmi. Lielākā daļa šo uzņēmumu ir reģistrēti Apvienotajos Arābu Emirātos – valstī, kas kļuva par Krievijas energoresursu tirdzniecības centru pēc kara sākuma Ukrainā, raksta FT.
Saskaņā ar konsultāciju uzņēmuma "Windward" datiem, uzņēmumi no AAE sāka pirkt LNG tankkuģus 2023. gada otrajā ceturksnī. Kopš tā laika vairāk nekā 50 kuģi ir mainījuši īpašniekus. Iepriekš šādi darījumi bija ļoti reti, atzīmē izdevums.
Kuģniecības izsekošanas firma "Kpler" atzīmē, ka daļa no jauniegādātajiem tankkuģiem tagad kursē maršrutos, ko izmanto Krievijas gāzes transportēšanai.
Saskaņā ar lielākā kuģniecības brokera "SSY" teikto, pieaugošais pieprasījums jau ir paaugstinājis cenas lētākiem un mazāk efektīviem LNG kuģiem, kas ir vairāk nekā 15 gadus veci. "Vecāku sašķidrinātās dabasgāzes kuģu ar tvaika turbīnām tirgus ir samazinājies stingrāku vides noteikumu, kā arī ievērojamo dzinēju tehnoloģiju uzlabojumu dēļ. Bet tagad mēs redzam šāda veida kuģu izmaksu pieaugumu. Iespējamais izskaidrojums varētu būt tāds, ka tie nonāk ēnu flotē," sacīja SSY LNG rīkotājdirektors Tobijs Daunpeiss.
2024. gada jūnijā Eiropas Savienība apstiprināja 14. sankciju paketi pret Krieviju, kas cita starpā ietvēra ierobežojumus attiecībā uz Krievijas LNG. ES iestādes ieviesa aizliegumu tranzītam caur Eiropas ostām, kā arī aizliedza Krievijas gāzes reeksportu.
Kopš 2022. gada decembra ir spēkā Rietumvalstu noteiktie Krievijas naftas cenu griesti. Pēc to ieviešanas Krievija naftas eksportam sāka izmantot "ēnu flotes" – vecus tankkuģus, kas izslēdz raidītājus, lai izsekošanas sistēmas tos neredzētu. Gadu vēlāk "Bloomberg" aplēsa, ka ierobežojumu apiešana Krievijai izmaksāja 11 miljardus dolāru, proti, mazāk, nekā tā no naftas pārdošanas nopelnīja 2023. gada oktobrī.