foto: NASA
FOTO: Džeimsa Veba teleskops nofotografē senāko un tālāko jebkad saskatīto zvaigzni
Šādi izskatās senākā un tālāk cilvēku saskatītā zvaigzne.
2023. gada 13. augusts, 12:29

Astronomi ir izmantojuši Džeimsa Veba kosmisko teleskopu, lai novērotu Ērendelu - visattālāko jebkad atklāto zvaigzni, vēsta CNN.

Ērendels ir tik tālu, ka Veba teleskopa uztvertā zvaigžņu gaisma tika izstarota Visuma pirmajos miljardos gadu. Tiek lēsts, ka Visums ir aptuveni 13,8 miljardus gadu vecs.

Iepriekšējie aprēķini liecina, ka zvaigzne atrodas 12,9 miljardu gaismas gadu attālumā no Zemes, taču, ņemot vērā Visuma izplešanos un to, cik ilgi gaisma ir ceļojusi, lai sasniegtu mūs, astronomi uzskata, ka Ērendels šobrīd atrodas 28 miljardu gaismas gadu attālumā no Zemes.

foto: NASA
Šādi izskatās senākā un tālāk cilvēku saskatītā zvaigzne.

Zvaigznes nosaukums cēlies no senās angļu valodas vārdiem, kas nozīmē "rīta zvaigzne" vai "augošā gaisma". Habla kosmiskais teleskops Ērendelu pirmo reizi pamanīja 2022. gadā.

Veba novērojumi ir atklājuši jaunas atziņas par neticami tālu zvaigzni. Ērendelis ir masīva B tipa zvaigzne, kas ir aptuveni 1 miljonu reižu spilgtāka par mūsu sauli un vairāk nekā divas reizes karstāka.

Zvaigzne atrodas Saullēkta loka galaktikā un bija novērojama tikai tāpēc, ka masīva galaktiku kopa ar nosaukumu WHL0137-08, kas pastāv starp Zemi un Ērendelu, palielināja attālo objektu.

Šo parādību, kad tuvāki objekti darbojas kā palielināmais stikls attāliem objektiem, sauc par gravitācijas lēcu.  Gravitācija būtībā deformē un palielina tālu fona galaktiku gaismu. Šajā gadījumā galaktiku kopa Ērendela gaismu pastiprināja tūkstošiem reižu.

Masīvām zvaigznēm, piemēram, Ērendelam, parasti ir pavadošās zvaigznes, un, lai gan astronomi negaidīja, ka varēs to pamanīt, Veba atklātās krāsas liecina par vēsas, sarkanas pavadošās zvaigznes iespējamību.

Džeimsa Veba teleskopa galaktiku un miglāju attēli

Džeimsa Veba kosmiskā teleskopa uzņemtie attēli.

gallery icon

Veba teleskops sniedz unikālas iespējas ielūkoties tālajā jeb senajā Visumā un infrasarkanajā spektā novērot objektus, kas cilvēka acij ir neredzami.

Izpētot ārkārtīgi attālas zvaigznes un galaktikas, kas radušās tuvāk lielā sprādziena brīdim, var precizēt astronomu skaidrojumus un teorijas par Visuma pirmsākumiem un sniegt ieskatu par to, kāda varēja izskatīties mūsu Piena Ceļa galaktika pirms miljardiem gadu.

Tēmas