Jauna realitāte: atsevišķiem transportlīdzekļiem varētu aizliegt iebraukt Rīgas centrā
foto: Evija Trifanova/LETA
Ilustratīvs attēls.
Sabiedrība

Jauna realitāte: atsevišķiem transportlīdzekļiem varētu aizliegt iebraukt Rīgas centrā

Ziņu nodaļa

Jauns.lv / LETA

Transportlīdzekļiem ar iekšdedzes dzinējiem jau pēc dažiem gadiem varētu tikt liegta iebraukšana Rīgas centrā, bet maigākā variantā tas varētu kļūt par ļoti dārgu prieku. Šāds secinājums izriet no Rīgas domes Mājokļu un vides komitejas plāniem tā sauktās zemo izmešu zonas izveidei Rīgas centrā jau 2027. gadā.

Jauna realitāte: atsevišķiem transportlīdzekļiem v...

Šobrīd zonas izveides pamatprincipi vēl tiek noteikti, taču jau zināms, ka ierobežojumi varētu skart Rīgas vēsturisko centru, kā arī rajonus ap "dzelzceļa gredzenu", tātad visu centru. Zema izmešu līmeņa zonas jau ieviestas vairākās Eiropas pilsētās, kas palīdzējis ievērojami samazināt ceļu satiksmi un līdz ar to piesārņojumu pilsētas centrā. Piemēram, Norvēģijas galvaspilsētā Oslo transportlīdzekļi ar augstāku izmešu līmeni tiek aplikti ar ievērojami augstākām ceļu maksām - no četriem līdz deviņiem eiro atkarībā no automobiļa tipa, izmešu līmeņa, diennakts laika, kā arī zonējuma - jo tuvāk centram, jo dārgāk. Tomēr Rīgā konkrētības vēl nav - iniciatīvas autori joprojām strīdas par to, kā zona funkcionēs, raksta "Latvijas Avīze".

Tikmēr organizācijas "Pilsēta cilvēkiem" pārstāvis Mārtiņš Kozlovskis uzsver pilotprojekta nozīmi, kura ietvaros izmaiņas tiks ieviestas pakāpeniski, lai mazinātu sabiedrības pretestību. Viņš zina citu Eiropas pilsētu pieredzi, kas parāda, ka neviena no pilsētām nenožēlo šādas zonas ieviešanu. Arī Mājokļu un vides komitejas priekšsēdētājs Viesturs Zeps atsaucas uz Eiropas Savienības prasībām. Zemas emisijas zonas izveide ļaus samazināt gaisa piesārņojumu, veicināt ilgtspējīgas mobilitātes attīstību un modernizēt pilsētvidi. Projekta mērķis ir samazināt autotransporta daļu un radīto troksni pilsētā, paaugstināt drošību un veicināt iedzīvotāju pāreju uz videi draudzīgākiem transporta veidiem - kājām, ar velosipēdu vai ar sabiedrisko transportu.

Pēc Satiksmes ministrijas datiem, pa Rīgas ielām ikdienā brauc gandrīz trešā daļa no visām valstī reģistrētajām automašīnām, no kurām daudzām ir paaugstināts izmešu līmenis. Tomēr Zeps uzsver - lai izmaiņas būtu efektīvas, rūpīgi jāanalizē dažādi scenāriji, izvairoties no situācijām, kad satiksmes ierobežojumi vienā rajonā tikai pārnēsā piesārņojumu uz citu, viņš norāda.