
Venēcijas biennālē izstādīs Vāgnera teātra maketu

No šī gada 10.maija līdz 23.novembrim Venēcijā ar vadmotīvu "Inteliģence. Dabiska. Mākslīga. Kolektīva" norisināsies 19. Arhitektūras biennāle. Līdzās oficiālajai biennāles programmai pilsētā būs apskatāma arī izstāde "No Doubt About It", kuras viens no centrālajiem eksponātiem būs Vāgnera teātra makets mērogā 1:30.
Izstādes kurators, Ņujorkā dzīvojošais arhitekts Vladimirs Belogolovskis (Vladimir Belogolovsky) skaidro, ka šīs ekspozīcijas mērķis ir vērst uzmanību uz sešu augstvērtīgu projektu iecerēm un dizaina stratēģijām, kas radušās, eksperimentējot ar intuitīvām idejām un, iespējams, sākotnējām šaubām. Apmeklētāji tiks iepazīstināti ar trīs teātru, divu muzeju un viena dzīvojamā kvartāla projektiem. Līdzās Zaigas Gailes biroja izstrādātajam Vāgnera teātra maketam būs aplūkojami arhitektūras projekti no Armēnijas, Ķīnas, Gruzijas, Vācijas un Polijas. Izstāde "No Doubt About It" būs pieejama visu Arhitektūras biennāles laiku (arī biennāles pirmsatklāšanas dienās - 8. un 9.maijā) līdz 23.novembrim, un tā norisināsies Magazzino galerijā - laikmetīgās mākslas telpā, kas atrodas Palazzo Contarini Polignac, līdzās Venēcijas Lielajam kanālam un dažu soļu attālumā no Gallerie dell'Accademia un Pegijas Gugenheimas muzeja.
Ivetas Leinasares vadībā pie Vāgnera teātra maketa strādājusi liela komanda, tostarp 12 brīvprātīgie praktikanti - studenti un skolēni, kas vēlējušies gūt pieredzi un iesaistīties šī nozīmīgā projekta tapšanā. Katra maketa detaļa ir rūpīgs roku darbs, vien atsevišķi elementi, piemēram, logi, drukāti ar 3D printeri. Makets palīdz noorientēties mājas sarežģītajā struktūrā un atspoguļo to, kā ēka izskatīsies pēc atjaunošanas darbiem. Namā atgriezīsies pirms būvdarbu uzsākšanas saudzīgi demontētās krāšņās podiņkrāsnis, savukārt grīdas segs pēc atrastajiem oriģinālajiem paraugiem darināts parkets. Pēc Arhitektūras biennāles izskaņas makets atkal atgriezīsies Rīgā un gaidīs Vāgnera teātra atklāšanu, kur makets kļūs par vienu no topošā Vāgnera muzeja eksponātiem.
Rīgas Riharda Vāgnera biedrība (RRVB) un Zaigas Gailes birojs (ZGB) uzsver, ka ar Vāgnera nama un teātra projekta prezentāciju Venēcijā noslēdzas laika loks, kas savieno Rīgu, Baireitu, Venēciju un atkal Rīgu. Trijstūris jeb "Vāgnera trijstūris" Eiropas kartē iezīmē trīs Rihardam Vāgneram būtiskas vietas. Rīgā Vāgners no 1837. līdz 1839.gadam Pilsētas pirmajā teātrī strādāja par diriģentu. Tieši šeit viņš saprata trīs operas zāles principus, kas pilnīgi atšķīrās no tradicionālajiem - orķestris ir novietots bedrē skatuves priekšā un daļēji zem tās; diriģents orķestra bedrē stāv ar muguru pret skatītājiem; publikas zāle ir aptumšota. Rīgā Rihards Vāgners piedzima kā jaunās operas komponists - strādādams par diriģentu, viņš iesāka komponēt operu "Rienci". Savukārt bēgot no Rīgas kreditoriem ar kuģi "Thetis", Vāgners Baltijas jūrā piedzīvoja vētru, kuras iespaidā parādījās vīzija par "Klīstošo holandieti".
Baireitā 1876.gadā Rihards Vāgners uzbūvēja jauno operas namu, kur īstenoja Rīgā apgūtos trīs zāles uzbūves principus un kur vēl līdz pat šodienai ik gadu notiek prestižais Baireitas festivāls. Baireitā Vāgners uzbūvēja arī savu māju - Villa Wahnfried.
Venēcijā, Palazzo Vendramin pie Lielā kanāla Rihards Vāgners mira 1883.gadā. Vāgnera šķirstu pa Lielo kanālu aizveda uz dzelzceļa staciju un ar vilcienu uz Baireitu, kur viņš tika apglabāts savas mājas pagalmā. Un tagad Venēcijā būs aplūkojams Rīgas Vāgnera teātra makets.
"Visas pasaules ūdeņi ir savienoti, un mums bija svarīgi savienot ar 142 gadu atstarpi pa Lielā kanāla ūdeņiem peldošo Vāgnera šķirstu un peldošo teātra maketu," skaidro arhitekte Zaiga Gaile.
ZGB un RRVB dalību Venēcijas Arhitektūras biennālē atbalsta Latvijas Finieris, 3A, MG Būvnieks, Schwenk Latvija, Valsts Kultūrkapitāla fonds, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra; partneri - SIA "Art Services", Maketudizains.lv, Maquettica.eu, The Daily Print. Īpaša pateicība Latvijas Universitātes Akadēmiskajai bibliotēkai un Rīgas vēstures un kuģniecības muzejam.
--
Atjaunojot Vāgnera namu, tiks panākti vairāki būtiski ieguvumi, kas ne tikai veicinās kultūras pasākumu dažādību un pieejamību Latvijas iedzīvotājiem, bet arī stiprinās Rīgas un Latvijas kā kultūras centra tēlu un saikni ar Rihardu Vāgneru, kas šajā namā divus gadus (1837-1839) bija kapelmeistars. Projekts plāno ne tikai ēkas un teātra zāles atjaunošanu, bet arī veidot meistarklases un Riharda Vāgnera muzeju. Namā tiks realizēta Vāgnera vīzija "GesamtkunstWerk21" - inkubators visiem mākslas veidiem, kas kļūs par 21.gadsimtam cienīgu starptautisku jauno mākslinieku centru. Atklāšana plānota 2028.gadā.
Projekta galvenais būvdarbu veicējs ir personu apvienība "SBSC un 3A" ar galveno projektētāju SIA "Sarma un Norde Arhitekti", savukārt inženiera un būvuzraudzības pienākumus veic SIA "Būves un Būvsistēmas". Kā apakšuzņēmējs arhitektūras un interjeru izstrādei nolīgts "Zaigas Gailes birojs". Piesaistīti eksperti arī no citām valstīm - piemēram, teātra tehnoloģijas risinājumus izstrādā "Theater Advies" no Nīderlandes, savukārt kā konsultanti teātra akustikas jautājumos darbojas speciālisti no "Nagata Acoustics" Yasuhisa Toyota vadībā, kas piedalījušies Elbas Filharmonijas un Parīzes Filharmonijas projektēšanā, kā arī daudzos citos ievērojamos projektos.
Projektu "Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana "Rīgas Vāgnera namā", Riharda Vāgnera ielā 4, Rīgā, LV-1050, atjaunojot un restaurējot Rīgas Vāgnera namu" atbalsta Emisijas kvotu izsolīšanas instruments, Vācijas Ārlietu ministrija, Vācijas vēstniecība Rīgā, Rīgas Dome, Messerschmitt fonds, SCHWENK.