Kura pienākums ir autobusos gādāt par piesprādzēšanos - šofera, pasažieru vai kāda cita? Iedzīvotāju domas dalās
foto: Shutterstock
Aptaujas liecina, ka starppilsētu un novada sabiedriskā transporta maršrutos drošības jostas izmanto aptuveni puse no respondentiem.
Sabiedrība

Kura pienākums ir autobusos gādāt par piesprādzēšanos - šofera, pasažieru vai kāda cita? Iedzīvotāju domas dalās

Anna Klāra

Jauns.lv

Pēc traģiskās avārijas uz Ventspils šosejas, kurā dzīvību zaudēja diriģente Anitra Niedre un 14 gadus vecā skolniece Ketrina Raena Kušnere, sabiedrībā aktualizējies jautājums par piesprādzēšanās nepieciešamību autobusos. Tomēr iedzīvotāju domas dalās par to, kura pienākums būtu gādāt par šo jautājumu.

Kura pienākums ir autobusos gādāt par piesprādzēša...

Jau ziņots, ka 10. janvārī Talsu novada Strazdes pagastā uz Ventspils šosejas saskrējās fūre un mikroautobuss, kas pārvadāja vokālās studijas "Mazā prinča planētas" dziedātājas. Traģiskajā avārijā bojā gāja diriģente Anitra Niedre un 14 gadus vecā Ketrina Raena Kušnere. Avārija izvērtās traģiska vairāku apstākļu dēļ, tomēr tās sekas sabiedrībā aktualizējušas jautājumu par piesprādzēšanās nepieciešamību autobusos, un to, kura atbildība ir gādāt par to, ka pasažieri autobusos būtu piesprādzējušies.

"Mana pieredze, braukājot skolēniem līdzi ekskursijās, liecina, ka piesprādzēšanās kultūrai ir jāsākās ģimenē. Bērniem/cilvēkiem ir jāsaprot, kādēļ ir jāpiesprādzējas. Šoferis vai skolotājs, protams, var likt piesprādzēties un pārbaudīt, vai tas tiek darīts, tomēr tiklīdz viņu nav līdzās - tā sprādzes ir vaļā," mikroblogošanas vietnē "X" norāda kāds iedzīvotājs. Arī Rolands uzsver, ka tam esot jāsākās ģimenē. "Vai kāds jums atgādina arī zobus iztīrīt un pārbauda, vai tas ticis darīts? Drošības jostu lietošanai ir jābūt iemācītai jau no bērnu dienām ! Tam ir jābūt iemācītam jau Ģimenē! Punkts!" norāda vīrietis.

Bet Armands uzskata, ka tas būtu attiecīgo varasiestāžu jautājums - uzsākt sabiedrības izglītošanas kampaņu. "Vajadzētu parādīt cilvēkiem sasistus autobusus un apklātus cilvēkus, kas miruši tikai tāpēc, ka nav piesprādzējušies. Varbūt būtu nepieciešams publicēt kādu interviju ar bērnu, kuram vēl būtu mamma, ja viņa autobusā būtu piesprādzējusies," spriež vīrietis.

Tāpat netrūkst cilvēku, kas uzskata, ka tā ir šofera atbildība - pārliecināties par to, ka pasažieri ir piesprādzējušies. "Kapteinis uz kuģa atbild par visu... Ātrums, apdzīšana, piesprādzēšanās un tā tālāk - tā visa ir šofera atbildība," uzskata Eisans. "Mana sieva ved bērnus uz baseinu ar autobusu. Kamēr katrs mazais ķipars nav piesprādzēts, šofers autobusam pat durvis never ciet. Tieši tik vienkārši," arklāj Cesvainis.

Arī Gvido pauž līdzīgus uzskatus. "Tā ir šofera atbildība - parūpēties par to, lai visi pasažieri būtu piesprādzējušies. Šofera atbildība no maršruta sākuma līdz maršruta beigām nogādāt visus pasažierus sveikus un veselus!" norāda iedzīvotājs. Savukārt Marta dalās savā pieredzē, dzīvojot Lielbritānijā. Viņa norāda, ka "starppilsētu reisos šoferi vienmēr iziet cauri autobusam un pārliecinās par to, ka cilvēki ir piesprādzējušies". 

Tomēr netrūkst tādu, kas uzskata, ka atbildība par piesprādzēšanos ir jāuzņemās abām pusēm - kā pasažierim, tā arī šoferim. "Vadītājs kā reiz atbild par to, lai pasažieri būtu piesprādzējušies un sodu maksā kā reiz auto vadītājs, nevis pasažieri. Tu kā pasažieris nevari ietekmēt to, ko dara auto vadītājs vai kādus lēmumus viņš pieņem, tomēr tas, ko tu vari darīt - ir piesprādzēties," norāda kāds iedzīvotājs.  Arī Maija norāda, ka "tā ir visu pieaugušo atbildība, jo, piemēram, viņa ir pieredzējusi, ka pat ar šofera norādījumiem jaunieši mēdz brauciena laikā atsprādzēties". Viņa piebilst, ka iespējams risinājums būtu tāds, ja autobusos ieviestu speciālus radarus, kas ziņo par to, vai visi ir piesprādzējušies.

Tikmēr vairāki iedzīvotāji atklāj, ka pēc traģiskā negadījuma uz Ventspils šosejas viņi starppilsētu autobusos novērojuši noteiktas izmaiņas. "Braucu no Liepājas uz Rīgu un man visi apkārtesošie aplika drošības jostas. Braucu bieži, bet šādu situāciju novēroju pirmo reizi. Skumjš iemesls, tomēr labi, ka cilvēki mācās un maina savu uzvedību," norāda kāda sieviete. Arī Linda norāda, ka viņai, braucot ar autobusu, šoferis pirms brauciena esot izgājis cauri visam autobusam un licis cilvēkiem piesprādzēties. "Var, ja grib," vēsta sieviete. Bet Marta piebilst, ka "sabiedrības paradumi drošības jomā ir rakstīti ar asinīm".

Starppilsētu autobusos piesprādzējas aptuveni puse pasažieru

Saskaņā ar uzņēmuma “Lux Express” 2024. gadā veikto aptauju, starppilsētu un novada sabiedriskā transporta maršrutos drošības jostas izmanto tikai puse no respondentiem. 31% aptaujāto atzīst, ja piesprādzējas reti vai nekad. Vienlaikus gandrīz visi aptaujātie (91% respondentu) autobusu vadītāju atgādinājumu lietot drošības jostas brauciena laikā uztver ar pozitīvu attieksmi.

Pēc traģiskās avārijas SIA “Ventspils reiss” nācis klajā ar aicinājumu pasažieriem, aicinot starppilsētu un novada maršrutos noteikti lietot drošības jostas. "Lai arī statistika liecina, ka autobusi ceļu satiksmes negadījumos tiek iesaistīti salīdzinoši retāk nekā citi transportlīdzekļi, par drošību braucienu laikā jārūpējas ne tikai pasažieru pārvadātāja tehniskajam personālam, kas gādā par to, lai autobuss būtu tehniskā kārtībā, ne tikai autobusa vadītājam, kas apkalpo konkrēto reisu, bet arī pašam pasažierim," norāda "Ventspils reiss".

Uzņēmums norāda, ka visi "Ventspils reisa" autobusi, kas ir iesaistīti reģionālo maršrutu apkalpošanā, ir aprīkoti ar drošības jostām, taču izvēle tās izmantot vai ne, esot tikai pasažieru rokās, tāpēc uzņēmums aicina pasažierus ne tikai paļauties uz autobusa vadītāja profesionalitāti, bet arī pašiem parūpēties par savu drošību.

"Atgādinām, ka drošības jostu lietošana autobusos ne tikai samazina traumatisma smagumu un traumu risku, bet tā ir arī obligāta prasība, kura noteikta Ceļu satiksmes noteikumos!" norāda "Ventspils reiss". Izņēmums esot pilsētas sabiedriskais transports. Saskaņā ar normatīvajiem dokumentiem šo autobusu aprīkojumā drošības jostas nav paredzētas.