"Nekas cits kā tautas slaukšana tas nav!" - sabiedrība asi kritizē izmaiņas OCTA likumā
"Tā ir kārtējā cilvēku apzagšana!" – tā daudzi sabiedrībā izteikušies par izmaiņām obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas (OCTA) likumā.
Saeima šā gada 14. novembrī pieņēmusi, un Valsts prezidents izsludinājis grozījumus Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības OCTA likumā, kas paredz vairākas būtiskas izmaiņas, piemēram to, ka OCTA polise turpmāk būs obligāti jāiegādājas visiem transportlīdzekļiem, ja vien nav pārtraukta to reģistrācija uz laiku.
Līdz šim spēkā esošais normatīvais regulējums paredzēja, ka transportlīdzeklim, ja tas netika izmantots ceļu satiksmē, un vienlaikus nebija pārtraukta tā reģistrācija, OCTA polises iegāde nebija obligāta. Saeimas pieņemtie grozījumi likumā paredz, ka turpmāk OCTA polise būs jāiegādājas visiem transportlīdzekļiem neatkarīgi no tā, vai transportlīdzeklis piedalās ceļu satiksmē, ja vien uz laiku nav pārtraukta tā reģistrācija valsts vai pašvaldību transportlīdzekļu reģistrā.
Tieši šis grozījums ir izraisījis plašu sašutumu. Vairums cilvēku norāda, ka šādi valdība kārtējo reizi vēlas tikai iegūt vairāk līdzekļu. Platformas "X" lietotājs "Nepareizais Emuārs" raksta: "Nekas cits kā tautas slaukšana tas nav!"
Lūdzu, izmaiņas OCTA likumā, ka jāpērk OCTA priekš nebraucoša transporta līdzekļa, ir virzījusi saeimas budžeta komisija - Jānis Reirs un Kristaps Krištopans! Nekas cits kā tautas slaukšana tas nav ! pic.twitter.com/sTzwWSE3ON
— Nepareizais Emuārs (@n_karklinz) November 27, 2024
Arī Latvijas Baptistu draudžu savienības bīskaps Pēteris Sproģis "X" ierakstā pauž, ka tā ir "cilvēku apzagšana un afēra." Lietotajā Žaklīna piebilst, ka tas ir “Oficiāls rekets no valsts puses”, un, būdama šobrīd Ukrainā, nesaprot, kāpēc viņai būs jāmaksā par OCTA. Viņa min, ka šāda rīcība parāda, ka valdība ir "pārdevusi" sevi apdrošinātājiem.
Oficiāls REKETS no valsts puses!!
— Žaklīna (@Zaklina2022) November 26, 2024
Esmu Ukrainā,cilvēki aizbrauc uz mēnesi diviem, trim.. lai noņemtu no uzskaites un atkal uzliktu- cik jāmaksā! @EvikaSilina- es un puse valsts iedzīvotāju jūs oficiāli ienīst!
Cik ļoti vajag necienīt sevi, lai pārdotos apdrošinātājiem? Cik? https://t.co/BLSswJHmbs
Daudziem nav saprotams, kāpēc būs jāmaksā par OCTA, ja transportlīdzeklis ilgstoši netiek lietots, tiek remontēts, vai tiek izmantots tikai noteiktās sezonās. "Normundsbergs", izceļot situācijas absurdumu, saka: "Es pareizi izlasīju, ka motociklam arī ziemā būs jāpērk OCTA? Motociklam. Ziemā." Arī Sproģis “X” izceļ šo problēmu: “Ir vēsturiskie spēkrati, ir vasarai paredzētas mašīnas, utt. Kāpēc tām būtu vajadzīga OCTA ziemā, vai garāžā stāvot, ja ne vienīgi, lai kāds vairāk nopelnītu (izspiestu). Rekets ar valsts atbalstu.”
Kārtējā cilvēku apzagšana un afēra.
— Pēteris Sproģis (@peterislv) November 26, 2024
Ir vēsturiskie spēkrati, ir vasarai paredzētas mašīnas utt. Kāpēc tām būtu vajadzīga OCTA ziemā, vai garāžā stāvot, ja ne vienīgi, lai kāds vairāk nopelnītu (izspiestu). Rekets ar valsts atbalstu. https://t.co/jbz1qvmNbc
Jau ziņots, ka minētie grozījumi veikti saskaņā ar Eiropas Savienības (ES) direktīvas prasībām, un tie paplašina cietušo personu aizsardzību. "Tādējādi arī transportlīdzekļa īpašniekam samazinās risks, ka ar tā īpašumā vai valdījumā esošo neapdrošināto spēkratu apzināti vai netīši tiks nodarīti zaudējumi citas personas mantai vai veselībai, par kuru regresa kārtībā nāksies maksāt no savas kabatas," stāsta Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins, piebilstot, ka šāda kārtība jau darbojas dažās kaimiņvalstīs, piemēram, Igaunijā. Šīs direktīvas prasība būs jāievēro arī pārējām ES dalībvalstīm, kas to vēl nav ieviesušas.