Viedokļi

Mums priekšā milzīga revolūcija bateriju jomā: Andris Kulbergs par elektroauto

Elmārs Barkāns

Jauns.lv

Pirms parādījās automobiļi pilsētās pamattransports bija zirgi. Toreiz arī pret auto bija liela skepse un nevēlēšanās to ieviest, jo bija lielas problēmas un izaicinājumi. Piemēram, degvielas uzpildes staciju vietā bija staļļi ar sienu, saka Saeimas deputāts un Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs. Bet pēc pārdesmit gadiem auto uzvarēja zirgus. Tagad, velkot paralēles ar tiem laikiem, līdzīgi notiek ar elektroauto.

Mums priekšā milzīga revolūcija bateriju jomā: And...

Autobūves uzņēmumi viens pēc otra paziņo, ka plāni līdz 2030. gadam pilnībā atteikties no iekšdedzes automašīnu ražošanas un pāriet uz elektromobiļiem ir utopiski, arī elektromobiļu pārdošanas apjomi vairākās Eiropas valstīs ir kritušies, tādēļ autoražotāji koriģē savas ieceres un plāno saglabāt sortimentā iekšdedzes automašīnas. Līdz ar to Lielais jautājums: “Vai elektromobiļu uzvaras gājiens ir beidzies?” To Jauns.lv uzdeva Auto asociācijas prezidentam, Saeimas deputātam Andrim Kulbergam. (Apvienotais saraksts).

foto: no izdevniecības "Rīgas Viļņi" arhīva
Kulbergs norāda, ka elektroauto pēc savas būtības ir ļoti, ļoti efektīgs un Latvijai arī izdevīgs.
Kulbergs norāda, ka elektroauto pēc savas būtības ir ļoti, ļoti efektīgs un Latvijai arī izdevīgs.

Viņš norāda, ka elektroauto pēc savas būtības ir ļoti, ļoti efektīgs un Latvijai arī izdevīgs: „Latvijas ekonomika no tā iegūtu trīskārt vairāk, jo degvielu ražotu mēs paši un nauda paliktu iekšpusē, mēs maisus ar naudu nemētu ārpus robežas naftas valstīm. Bet mums jāsaprot, ka cilvēku prāti ir ļoti konservatīvi. Vairums cilvēku pieraduši pie savas lietu kārības, kuru nevēlas mainīt.” Tāpēc pretestība pret elektroauto būs, un tos nevar mākslīgā veidā uzspiest no augšas. Andris Kulbergs aicina paraudzīties vēsturē:

„Savulaik zirgi bija pamattransports visās lielpilsētas, bet viņi (zirgi) radīja arī milzu problēmas – fizisko piesārņojuma slāni un slimības. Tai pašā laikā neviens nezināja, ko darīt un kur likties, kad ielās parādījās automobilis. Visi bija ļoti skeptiski. Kur to uzpildīt? Nebija taču nekāda degvielas uzpildes staciju tīkla – visur bija staļļi ar sienu, nevis degvielas uzpildes stacijas. Un kur auto remontēt, glabāt...?

Pagāja 20 gadi un zirgi kļuva par izklaides pasākumu, nevis ikdienas transportu. Domāju, ka šobrīd esam tieši tādā pašā procesā. Tikai infrastruktūras jautājums jāatrisina (lai cilvēkiem būtu komfortabli braukt ar elektroauto). Ja toreiz auto bija daudz efektīgāks par zirgu, tad tagad elektroauto ir daudz efektīgāks par iekšdedzes auto.”

Elektroauto ieviešanas process pašlaik noritētu daudz sekmīgāk, ja nebūtu lielo globālo satricinājumu – vispirms Covid pandēmija un pēc tam Krievijas iebrukums Ukrainā. Tas viss automātiski paralizēja loģistiskas ķēdes, izejmateriālu pieejamību un arī finansējumu, jo tagad Eiropai pirmām kārtām nauda ir jāatvēl Ukrainas atbalstam, nevis elektroauto ieviešanas programmām. Ja pirms dažiem gadiem elektroauto ieviešanas programmas finansēja ap 80% Eiropas valstu, tad tagad tās ir būtiski samazinājušās.

Tomēr mums jāpieņem, ka nākotnē elektroauto piedzīvos savu uzvaras gājienu, pārliecināts Andris Kulbergs. Tiks attīstīta elektoauto uzlādes infrastruktūra, tiks risināts, lai ar vienu uzlādi varētu veikt lielāku nobraukumu un tāpēc arī gaidāma milzīga revolūcija uzlādes bateriju attīstības jomā. Līdz ar to tas sildītu Latvijas ekonomiku, nauda paliktu mums pašiem un Latvija nebūtu atkarīga no naftas piegāžu valstu diktētās politikas.

Kā Andris Kulbergs vērtē elektroauto izredzes, vērojiet Jauns.lv video.

Visas Lielā jautājuma diskusijas skaties šeit.