Peronu modernizācija stacijās ievērojami iebuksējusi
foto: Shutterstock
Rīgas Centrālajā stacijā peronu pārbūve tuvākajā laikā nav gaidāma, modernizācija iecerēta tikai “Rail Baltica” projekta ietvaros, kura nākotne šobrīd ir neskaidra.
Sabiedrība

Peronu modernizācija stacijās ievērojami iebuksējusi

Ziņu nodaļa

Kas Jauns Avīze

Dzelzceļa peronu modernizācijas projektā patlaban pasažieriem pieejamas astoņas stacijas no plānotajām 48, un visu pilnībā plānots pabeigt tikai nākamā gada laikā, atzīst “Latvijas dzelzceļā”.

Peronu modernizācija stacijās ievērojami iebuksēju...

Pieejamo staciju vidū ir Zemitāni un Ziemeļblāzma, pārējās sešas atrodas Rīgas–Jelgavas dzelzceļa līnijā. Jelgavas līnijā patlaban izbūvēti 99% no projekta un notiek dokumentu nodošana. Vienīgā, kas šajā līnijā vēl nav pieejama pasažieriem, ir jaunā Baložu stacija, kura ir pabeigta, bet kavēšanās saistīta ar stacijas nosaukuma maiņu.

Vērtēs būvnieku pamatojumus

Posmā Zemitāni–Vecāķi, kas tostarp ietver jaunizbūvējamās Dauderu un Šmerļa stacijas, turpinās gan būvdarbi, gan dokumentu nodošana. Līdz oktobra beigām šīs stacijas plānots nodot pagaidu ekspluatācijā un pilnībā šogad. Būvinženieris vērtē būvnieka iesniegto līguma pagarināšanas pamatojumu.

Kalngales–Skultes posma 11 stacijās turpinās gan būvdarbi, gan dokumentu nodošana. Plānots, ka tās nodos pagaidu ekspluatācijā līdz šā gada beigām.

Arī Rīgas–Tukuma septiņās modernizējamās stacijās un divās jaunizbūvējamās stacijās Bolderājas līnijā turpinās būvdarbi. Vienlaikus tiek vērtēti būvnieku iesniegto līguma pagarināšanas pamatojumi, bet pasažieru apkalpošana būs iespējama nākamā gada pirmajā vai otrajā ceturksnī.

Aizkraukles līnijā vislēnāk

Vislēnāk būvdarbi tiek sākti Rīgas–Aizkraukles līnijā, kur modernizējamas 12 stacijas. Arī šajā gadījumā būvinženieris vērtē būvnieka iesniegto līguma pagarināšanas pamatojumu, pasažieru apkalpošana modernizētajās pieturvietās būs iespējama nākamā gada laikā.

Būtiskākie iemesli kavējumiem, jau pirmoreiz pagarinot izpildes termiņu no 2023. gada beigām uz šo gadu, bija pandēmijas blaknes un Krievijas sāktā kara izraisīto izejvielu piegāžu kavēšanās.

Ja no būvniekiem netiks iesniegti pietiekami pamatojumi atkārtotai izpildes termiņu pagarināšanai, tiks piemērotas līgumos paredzētās soda sankcijas.

Cik lielas ir izmaksas

Peronu modernizācijas projektā paredzēts modernizēt 48 paaugstinātās pasažieru platformas un ar tām saistīto infrastruktūru. Krustpils līnijā paredzēts pārbūvēt 12 peronus, Saulkrastu – 20, Tukuma – deviņus, Jelgavas – septiņus.

Izmaksas ir 44,4 miljoni eiro, tostarp Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finansējums ir 37,8 miljoni, “Latvijas dzelzceļa” līdzfinansējums – 6,6 miljoni.

“Latvijas dzelzceļš” noslēdzis līgumus ar diviem būvniecības uzņēmumiem. Staciju un pieturas punktu projektēšanu un būvniecību Jelgavas, Tukuma, Krustpils līnijās un Saulkrastu līnijas posmā Kalngale–Skulte veic pilnsabiedrība “BMGS-Fima”. Saulkrastu līnijas posmā Zemitāni–Vecāķi – uzņēmums “Leonhard Weiss”.

Rīgas stacijā ne tik drīz

Ērta piekļuve peroniem gan aizvien nav un, visticamāk, vēl ilgi nebūs Rīgas Centrālajā dzelzceļa stacijā, kur pasažieriem ir ievērojami apgrūtināta iekāpšana un izkāpšana no jaunajiem vilcieniem, jo peroni ir zemi un uz tiem jānokļūst pa stāvām kāpnēm apmēram divu stāvu augstumā.

Līdzīgi zemie peroni un apgrūtināta iekāpšana vilcienos ir arī Torņakalna un Zasulauka stacijās, kur modernizācija tuvākajā laikā nav gaidāma, jo to, tāpat kā Centrālajā stacijā, iecerēts veikt tikai “Rail Baltica” projekta ietvaros, kura nākotne šobrīd ir neskaidra.