foto: Zane Bitere/LETA
Vai turbulences kļūst biežākas? Aviācijas eksperti skaidro nesenos atgadījumus ar ievainotajiem un mirušo
Lidsabiedrībā "airBaltic" vēsta, ka aizvadīto piecu gadu laikā "airBaltic" ziņošanas sistēmā nav saņemti ziņojumi par turbulenci, kas klasificējama kā stipra - proti, par tādu, kuras rezultātā cietuši cilvēki.
Sabiedrība
2024. gada 28. maijs, 06:36

Vai turbulences kļūst biežākas? Aviācijas eksperti skaidro nesenos atgadījumus ar ievainotajiem un mirušo

Ziņu nodaļa

Jauns.lv

Ir pierasts, ka turbulenci civilajā aviācijā allaž apraksta kā visnotaļ nepatīkamu, taču drošu piedzīvojumu gaisā. Pēdējo dienu notikumi gan rāda, ka tā var būt arī nāvējoša un tamdēļ drošības noteikumus turbulenču laikā ievērot ir svarīgi.

Pirms aptuveni nedēļas pasažieru lidmašīnai "Boeing 777" ceļā no Londonas uz Singapūru piedzīvoja spēcīgu turbulenci, kuras rezultātā gāja bojā viens cilvēks un vairāk nekā 30 ievainoti, atklāja aviokompānija "Singapore Airlines". Lidmašīnā kopumā atradās 211 pasažieri un 18 apkalpes locekļi. Tad vēl svētdien, 26. maijā spēcīgas turbulences "Qatar Airways" reisā no Dohas uz Īriju ievainojumus guva 12 cilvēki.

Diez vai divi šādi gadījumi - lai arī satraucoši - ir pamats uzskatīt, ka turbulences varētu kļūt par nopietnāku problēmu, taču noskaidrot, ko saka aviācijas uzraugi un lidsabiedrības, tik un tā prasās.

Visbiežāk cieš nepiesprādzējušie

Civilajā aviācijā lidojumu plānošana, lai nodrošinātu drošu pasažieru pārvietošanu līdz galamērķim, ir rūpīgs pasākums. Tajā ņem vērā arī apstākļus, kas varētu izraisīt turbulenci, piemēram, esošos un paredzamos laikapstākļus lidojuma maršrutā, skaidro Civilās aviācijas aģentūras (CAA) operatīvo situāciju vadītājs Aivis Vincevs.

CAA skaidro, ka, paredzot būtisku laikapstākļu ietekmi uz lidojuma drošumu, lidojuma maršruts var mainīties, piemēram, lai aplidotu negaisa zonu. Straujas laikapstākļu maiņas dēļ arī lidojuma laikā lidaparāta apkalpe var mainīt lidojuma maršrutu. Līdzīgi visa lidojuma laikā maršruts tiek monitorēts ar lidaparāta radiolokatoru, lai konstatētu, vai tās maršrutā nav izveidojies lietus gubu mākonis, kas ir īpaši bīstams tā iemesla dēļ, ka lidojums caur to var izraisīt kā turbulenci, lidaparāta elektrizāciju un tajā var iespert zibens. Parasti šie mākoņi rodas atmosfēras fronšu rajonos, ciklonos. Konstatējot šādu mākoni lidojuma maršrutā, to aplido.

"Tomēr jāņem vērā, ka turbulenci var ietekmēt daudz apstākļu, kas nevar tikt paredzēti arī īsi pirms ielidošanas turbulences zonā. Par iemeslu var būt atmosfēras spiediens, kalnu reģionos esošās gaisa plūsmu maiņa, silta un auksta gaisa spiediena frontes vai negaiss. Paredzot, ka lidaparāts var ielidot vai, jau ielidojot turbulences zonā, lidaparāta apkalpe liks pasažieriem piesprādzēties ar drošības jostām, jo tas nodrošinās, lai spēcīgas turbulences dēļ pasažieri neciestu. Vienlaikus jānorāda, ka pasažieru drošības dēļ visa lidojuma laikā drošības jostas ir ieteicams atstāt piesprādzētas, jo spēcīga turbulence var sākties ļoti strauji. Kā redzams no publiski pieejamām ziņām, visbiežāk turbulences dēļ ir cietuši tie pasažieri, kuri nav bijuši piesprādzējušies," norāda Vincevs.

30 gadu laikā pieaugusi negaisu aktivitāte

Tikmēr lidsabiedrībā "airBaltic" vēsta, ka aizvadīto piecu gadu laikā "airBaltic" ziņošanas sistēmā nav saņemti ziņojumi par turbulenci, kas klasificējama kā stipra - proti, par tādu, kuras rezultātā cietuši cilvēki.

"Ir, protams, bijuši atgadījumi, kad ir piedzīvota turbulence. Bet, pateicoties pilnīgai informācijas analīzei lidojumu plānošanas  posmā un situācijas monitorēšanai lidojuma izpildes laikā, ir tikuši savlaicīgi veikti sagatavošanās darbi - rūpes par salona drošību, norādes pasažieriem palikt savās sēdvietās piesprādzētiem; liegums staigāt lidmašīnas salonā lidojuma laikā turbulences laikā. Vienlaikus tās laikā netiek veikts pasažieru apkalpošanas serviss salonā, netiek pasniegti dzērieni, lai novērstu risku aplieties un, piemēram, gūt apdegumus. Iespējams, tas kādam var radīt neērtības sajūtu, bet atgādinu, ka aviācijā visos gadījumos drošība ir galvenā prioritāte," informē lidsabiedrības sabiedrisko attiecību vadītājs Augusts Zilberts.

"airBaltic" pārstāvis piebilst, ka lidmašīna pēc būtības ir dizainēta un sertificēta, ievērojot visas prasības attiecībā uz iespējamām slodzēm, kuras var rasties turbulences iespaidā. Tuvojoties turbulences zonai, lidojuma ekipāža informē par to salona apkalpi, un kapteinis veic paziņojumu pasažieriem.

"Pareizais rīcības plāns pasažieriem būtu klausīt un izpildīt apkalpes instrukcijas, jo tādā veidā turbulencei iespējams labāk sagatavoties un, vairumā gadījumu, piedzīvojot nelielu diskmfortu - lidmašīnas "kratīšanas sajūtu" -, mērot drošu lidojumu. Ja skatāmies globāli pēdējo 30 gadu šķērsgriezumā, jāuzsver, ka ir pieaugusi negaisu aktivitāte, kas var radīt arī turbulences gadījumu pieeaugumu. Tomēr "airBaltic" maršrutu tīklā nav novērota dramatiska tendence, reģistrētā skaita izmaiņas gada šķērsgriezumā ir nenozīmīgas," mierina Zilberts.