
Atradīšu un nogalināšu. Recenzija par filmu "Nakts skrējiens"
Laiems Nīsons filmā «Nakts skrējiens» kārtējo reizi atveido skumju slepkavu ar cildenu misiju.
Pusmūža bruklinietis Džimijs cīnās ar depresiju un alkoholismu. Viņš ir atsvešinājies no tuviniekiem un draugiem, nespējot sev piedot mūža laikā nogalinātos cilvēkus; Džimijs saistīts ar kriminālajām aprindām un savulaik pelnījis naudu kā algots slepkava. Dēls viņu ienīst un nevēlas redzēt. Viņa vienīgais draugs ir ietekmīgais mafijas boss Šons. Nelaimīgas apstākļu sakritības pēc Džimija dēls Maikls kļūst par Šona slepkavu mērķi. Džimijam ir viena nakts, lai izpirktu kļūdas un glābtu dēlu gan no slepkavām, gan policijas.
Vienas lomas aktieris
Britu aktiera Laiema Nīsona karjera pēdējos gados ieņēmusi dīvainu virzienu. Deviņdesmitajos gados Nīsons bija pazīstams kā spēcīgs dramatiskais aktieris un 1994. gadā gandrīz ieguva labākā aktiera «Oskaru» par lomu Stīvena Spīlberga holokausta drāmā «Šindlera saraksts». Kopš tā laika Nīsons piedalījies visdīvainākajos projektos un kopš 2008. gada spraiga sižeta grāvēja «Sagūstītā» (kas piedzīvojis jau divus turpinājumus) iemantojis «dramatiskā atriebēja» ampluā, spēlējot krimināli pieredzējušus, taču morāli «nesabojātus» tipus, efektīgi iznīcinot ļaundarus, kas apdraud viņa tuviniekus. Februārī noritējušajā Amerikas kinoakadēmijas balvu pasniegšanas ceremonijā Nīsona uznācienu pieteica ar vakara vadītāja Nīla Patrika Harisa zobgalīgo joku un citātu no «Sagūstītās»: «Šī cilvēka profesija ir: «Es tevi atradīšu, un es tevi nogalināšu.»» Šāda tipāža klonu Nīsons replicē arī «Nakts skrējienā», ar smeldzi acīs ģimenes vārdā izšķaidot viena ļaundara iekšas pēc otra.

Lai gan šādā žanrā iespējams uzņemt izteiksmīgus un mākslinieciski augstvērtīgus spriedzes kino piemērus, «Nakts skrējiens» ierindojas t.s. B klases filmu kategorijā. Filmai piemīt zināma ambiciozitāte, atlasot augstvērtīgus aktierus – blakus Laiemam Nīsonam filmā piedalās uzlecošā Holivudas zvaigzne Džoels Kinemans («Robokops», «Meitene ar pūķa tetovējumu»), izcilais Eds Hariss un izmeklētāju tipāža regulārais iemiesotājs Vinsents d'Onofrio. Tomēr tas nespēj kompensēt filmas paredzamo scenāriju un primitīvo, vietām pat skolniecisko filmēšanas manieri. Skatītāju pierunāšana nepamest kinozāli negodīgā apjomā uzkrauta tikai aktieru pleciem, kas ļoti godprātīgi cenšas (un tiem arī bieži izdodas) iedvest dzīvību plakātisko frāžu apmaiņā, ko filmas veidotāji uzskata par dialogiem. Filmas noslēgumā, izšķirošā apšaudes epizodē, Nīsonam atvēlētie tuvplāni ir tik spēcīgi un izteiksmīgi, ka spētu aizkustināt pat mironi.
Paviršs rezultāts
Savā personīgajā klasifikācijā es «Nakts skrējienam» piekārtu birku «Nekaitīga un ātri aizmirstama skatāmviela», tomēr šādi darbi mani kaitina, jo ilustrē spožu, spēcīgu aktieru skumjo ikdienu Holivudas «sapņu fabrikā» – kvalitatīvu lomu trūkumu, kas spiež izvēlēties slikti izstrādātus tēlus paviršā kino, lai spētu apmaksāt aktiera karjerai nepieciešamos tēriņus, vienlaikus sabotējot pašu karjeru. Arī «Nakts skrējiens» varētu būt kvalitatīva spriedzes filma, taču atšķirībā no aktieriem talantīgu režisoru un scenāristu filmas producents šim projektam nav sagādājis.