foto: Shutterstock
“Joprojām domāju par analfabētisma izpausmēm 9. klašu eksāmenos..” – skolotāju pārsteidz, kādus uzdevumus nespēja atrisināt daļa skolēnu
Sabiedrība
2023. gada 30. jūnijs, 09:50

“Joprojām domāju par analfabētisma izpausmēm 9. klašu eksāmenos..” – skolotāju pārsteidz, kādus uzdevumus nespēja atrisināt daļa skolēnu

Jauns.lv

Šī nedēļa pagājusi devīto klašu centralizēto eksāmenu zīmē. Kamēr liela daļa skolēnu vecāku pauž sašutumu gan par “grūto eksāmenu”, gan to, kā tika veidota komunikācija, saņemot eksāmenu rezultātus (te gan cits stāsts, un akmeni droši var mest Valsts izglītības satura centra (VISC) un Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) “dārziņā”), savu viedokli pauž arī skolotāji. Limbažu novada ģimnāzijas direktore un matemātikas skolotāja Gunta Lāce sociālajā tīklā “Facebook” ir atklāta: “Galu galā jābūt traki neveiksmīgam, lai netrāpītu arī kādu no vienkārši “apvelkamajiem”.

Kamēr sociālajos tīklos ļaudis metās risināt “grūto matemātikas eksāmenu”, daļai apgalvojot, ka to spētu pat septītklasnieks, vai cilvēks, kurš skolu absolvējis pirms 20 gadiem, Limbažu ģimnāzijas matemātikas skolotāja dalījusies ar konkrētiem piemēriem, ko tad īsti bērni nav spējuši atrisināt (vai nav gribējuši). 

”Joprojām domāju par analfabētisma izpausmēm 9. klašu eksāmenos un sabiedrības reakciju uz tām. Pilni mediji ar sāpi par jauniešiem, kam “nepaveicās” (citāts). Tas būtu īstais vārds, ja vienīgā iespēja būtu bijusi uz dullo apvilkt pareizo burtu atbilžu izvēles uzdevumos, bet gluži tik traki jau nebija. Varēja arī citos veidos nopelnīt tos 8 (astoņus!!!) liktenīgos punktus, kas vajadzīgi sertifikāta saņemšanai. 

Piemēram?

Izvilkt kvadrātsakni no 64. (1 punkts) Te gan viens “neveiksminieks” pilniem teikumiem skaidroja, ka to nevar izdarīt, jo 9*9 =81, bet 8*8=56, tāpēc katram āpsim skaidrs, ka pa vidu sakņu nav.

Vēl varēja ielikt burta vietā skaitli un izrēķināt, cik ir 3a-10. Piedodiet, precīzi piemēru neatceros. Vēl viens punkts.

Izrēķināt vienādojumu 5x+35=0. Arī punkts. Ļaunākajos murgos nespēju iedomāties, cik daudzos nepareizos veidos to var mēģināt izdarīt. Par pareizu, starp citu, tika uzskatīta arī uzminēta x vērtība. Vēl divi punkti par absolūti parasta kvadrātvienādojuma atrisināšanu. Formulas no galvas nav jāatceras, tās ir formulu lapā.

Jāprot uzzīmēt taisni y=2x-1, t.i., izvēlas divus skaitļus, ieliek x vietā, sarēķina igrekus, atliek punktus, pieliek lineālu un novelk taisni. Tie ir vēl 2 punkti.

Pitagora teorēma savā parastākajā lietošanas veidā - vēl 2 punkti.

Uzzīmēt taisni AB un atlikt uz tās punktu K tā, lai tas nepieder nogrieznim AB, vēl viens punkts. Tas gan tāds “grūtais”, jo manis labotajos darbos reti kuram bija.

Galu galā jābūt traki neveiksmīgam, lai netrāpītu arī kādu no vienkārši “apvelkamajiem”. Tādi bija, šķiet, seši.

Vēl punkts par to, ka izrēķina paralelograma laukumu pēc formulas laukums=pamats*augstums, ja pamats un augstums ir zināmi.

Par tādu smalkumu kā kuba visas virsmas laukuma aprēķināšana, ja vienas skaldnes laukums zināms, pat nevajadzētu raizēties, jo līdz tam jau 8 punkti būtu kabatā. 

Es nepiedalos eksāmenu uzdevumu sastādīšanā, tomēr esmu gatava galvot, ka arī nākamgad BŪS tieši tādi paši uzdevumi. Sāciet!"

Jauns.lv jau ziņoja, ka centralizēto matemātikas eksāmenu nenokārtoja 826 audzēkņi, 1920 skolēni šajā eksāmenā ieguva vērtējumu 10-19%.

Pietiekamā līmenī eksāmenu matemātikā kopumā nokārtoja 17 274 skolēni. Tāpat vissliktākos rezultātus uzrādījuši skolēni, kas pamatizglītību apguva tālmācībā - zem 20% eksāmenu nokārtoja 44,77% skolēnu, no kuriem 18,29% nesasniedza 10% vērtējumu, ziņoja Valsts izglītības satura centra (VISC) vadītāja Liene Voroņenko.

Sliktākais sniegums bijis uzdevumos par tēmām, kas apgūtas 7. klasē - laikā, kad "Covid-19" pandēmijas dēļ skolēni lielākoties vielu apguva attālināti. Grūtāk skolēniem veicies ar kompleksu problēmu risināšanu - vidējais vērtējums šajā daļā bijis 37,1%. Savukārt zināšanu, izpratnes un prasmju pārbaudē skolēni vidēji guvuši 54,6%.

Ko cilvēki sprieda sociālajos tīklos, lasi šeit!