"Laivās nesēdināja, jo bija pārāk lieli viļņi." Antras stāsts par pārdzīvoto uz dūmojošā "Stena Line" prāmja
29. augustā satraucoši notikumi risinājās Baltijas jūrā pie Zviedrijas krastiem - uz kompānijas "Stena Line" prāmja "Stena Scandica" automašīnu klāja izcēlās ugunsgrēks. Prāmis bija ceļā no Nīnashamnas Zviedrijā uz Ventspili, bet apstājās uz ziemeļiem no Gotlandes salas. Uz prāmja bija arī vairāki Latvijas pilsoņi, un savā pieredzē par notikušo dalījusies Antra.
Antra no Zviedrijas ar prāmi uz mājām 29. augustā ceļojusi kopā ar vīru un divgadīgo meitiņu, bet galapunktā, Ventspilī, ģimene ieradusies vien trešdienas, 31. augusta rītā.
No gultas izceļ avārijas signāls
"29.augusta rītā izbraucām no Nīnashamnas uz Ventspili, kad mūs no gultām kajītē izcēla skaļš avārijas signāls, un tālāk viss šķita kā ļaunā murgā," raksta sieviete.
Caur skaļruņiem izskanējusi ziņa par pulcēšanos viesu apkalpošanas punktā. Tika ziņots par incidentu uz 4. klāja.
"Ātri savācām siltas drēbes un pašu nepieciešamāko, izgājām gaitenī, kur darbinieki jau klauvējās pie kajīšu durvīm. Bija jūtama dūmu smaka," atminas Antra.
Ugunsgrēks uz prāmja "Stena Scandica" automašīnu klāja
"Nespēju pieņemt domu, ka ar mazu bērnu būs jāsēžas laivā viļņos"
Ierodoties nozīmētajā vietā, pasažieri nosūtīti uz klāja, kur dalītas glābšanas vestes. Ārā tikmēr bijis stiprs vējš un lieli viļņi.
"Pa ausu galam dzirdējām, ka aizdegusies fūre. Visi tika uzsūtīti uz 7. klāja, pašas augšas, un manī trauksme bija pamatīga, nespēju pieņemt domu, ka man ar mazu bērnu rokās, iespējams, būs jāsēžas laivā lielos viļņos," stāsta sieviete.
Kā vēlāk izskanējis medijos, ugunsgrēks sācies kravas automašīnā-refrižeratorā.
Sociālajos tīklos publicēta kuģa apkalpes saruna ar Zviedrijas Jūras administrāciju:
Wanna hear the sound of sailors IN DISTRESS :) (Calm, as always)
— Sea & son (@OnDeepWater) August 29, 2022
"The initial distress call from StenaScandica"
Deputy sea rescue leader at the Swedish Maritime Adm responded to the call & an extensive rescue effort was immediately started
A Mayday was sent out to nearby vessels pic.twitter.com/6Pw4u9wMJS
Antra stāsta, ka no prāmja sāniem bija redzami nākam tumši dūmi. Pasažieriem likts sastāties kolonās pa diviem, bet nekāda plašāka informācija par to, kas īsti noticis, sniegta netika.
"Par laimi, tā bija tikai cilvēku skaitīšana. Kāda jauka darbiniece pēc mana jautājuma, vai sēdīsimies laivās, mazliet nomierināja, sakot, ka, visticamāk, nenāksies sēsties laivās. Viņa mīļi piedāvāja ūdeni no savas personīgās pudeles un atstāja to mums."
Bērniem un tiem, kuri bija iznākuši uz klāja vien čībās un t-kreklos, tika izdalītas segas. Vēlāk gaisā pamanīta lidmašīna un helikopters.
Pirms izlādējies telefons, Antra paspējusi uzņemt arī dažas fotogrāfijas, kā arī aizsūtīt ziņas tuviniekiem. Uz klāja elektrības nebija, kuģa dzinējs izslēgts.
Uz kajītēm doties nedrīkst, pasažieri kļūst nemierīgi
"Pēc kāda laika ziņoja, ka ugunsgrēks ir ierobežots un mūs, visticamāk, drīz vilks atpakaļ uz tuvāko ostu. Kad ugunsgrēks bija nodzēsts, atgriezāmies "meeting point" (satikšanās punkts) telpās, kur lielākoties ūdens skraidīja pa gaiteņiem un daudzviet bija slapjš," atceras Antra.
Uz savām kajītēm pasažieri doties nedrīkstēja, jo nebija elektrības. Apkalpe centusies uzturēt mierīgu atmosfēru, dalot ūdeni, sulu un cepumus. Vēlāk dalītas arī sviestmaizes.
"Kāda sieviete manai meitai deva savus krājumus - augļus un biezpiena sieriņus, bijām apsēdušies līdzās. Pēc laika daudzi sāka stresot, ka netiek uzpīpēt, jo nelaiž uz klāja. Kad daži sāka lamāties, drīkstēja iziet svaigā gaisā turpat netālu."
Pirmos sāk evakuēt seniorus
Pēc vairākām stundām pasažieriem paziņots, ka viņi tiks evakuēti no prāmja ar helikopteru, lai gan tas vienā reizē spēja uzņemt 6 cilvēkus un vienu bērnu. Uz klāja bija 299 cilvēki.
Antra stāsta, ka visi pasažieri bija sadalīti divās grupās. "Mums teica, ka četrās stundās visi būs evakuēti. Vienā no pirmajiem piegājieniem paņēma mūsu kaimiņus pie galdiņa - aptuveni sešdesmitgadīgu pāri, pasauca arī mūs, bet gala rezultātā viena nelaipna sieviete mūs atsēdināja atpakaļ, jo mēs neesot viena ģimene ar viņiem," atminas sieviete.
Antra interesējusies, kad evakuēs arī viņu un bērnu, bet apkalpe esot norādījusi, ka šobrīd tiekot atlasīti vecākie pasažieri.
"Piegāju pie galdiņa un jautāju, cik man vēl ilgi ar divus gadus vecu bērnu būs jāgaida, kamēr tiks evakuēti 50 un 60 gadus veci cilvēki," neizpratnē bija Antra.
Pēc neilga brīža viņa ar vīru un bērnu nosūtīta gaidīt helikopteru, bet sākusies vētra un ārā jau bijis tumšs.
Rescue at Sea. Happening now
— Sea & son (@OnDeepWater) August 29, 2022
Ongoing situation. 300 to be airlifted. Bad weather. Windy. Stena Scandica. Started drifting after loss of engine power due to fire on board earlier. BalticSea#MaritimeSecurity #Sweden #BalticSea #StenaScandica #Rescue pic.twitter.com/mFFfX1RxYA
Evakuāciju pārtrauc bīstamības dēļ
"Glābēji atteicās mūs evakuēt, jo tas nebija droši. Cilvēkus vilka augšā ar trosi, bērnus esot veduši pāri jūrai grozā, kas karājas ārpusē (tā teica aculiecinieki). Arī laivās nesēdināja, jo bija pārāk lieli viļņi," glābšanas operāciju atminas Antra.
Pēc kāda laika iedarbināts viens kuģa dzinējs un paziņots, ka prāmis lēnā garā dosies atpakaļ uz Zviedriju. Pasažieriem izdalītas segas un ēdiens. Nakts pavadīta uz grīdas, pasažieriem guļot cieši vienam pie otra.
Galu galā osta sasniegta pēc aptuveni 12 stundām. Dažu pēdējo stundu laikā pieslēgta arī elektrība, un Antra ar ģimeni varēja atgriezties kajītē: "Tā bija laime, jo koptelpas stipri oda pēc urīna un citiem "jaukumiem". Sāka dalīt karstu kafiju, rindas bija apjomīgas."
Zviedru medijos izskan baisa vēsts
Prāmim pienākot krastā, pasažierus gaidījusi Zviedrijas televīzija, Sarkanā krusta pārstāvji un ugunsdzēsēji. "Visi bija ļoti iejūtīgi un laipni, dalīja ēdienu, bērniem rotaļlietas," stāsta Antra.
Prāmja pasažieriem nodrošināta viesnīca.
Daļa no pasažieriem varēja uz Latviju doties jau ar nākamo prāmi, kas no Zviedrijas izbrauca otrdienas vakarā. Ar to uz Ventspili atbrauca arī Antra ar ģimeni. Tomēr citiem tā nav paveicies.
"Dažiem pat nebija kajītes, jo nebija vietas vairs uz prāmja. Bet iedeva vakariņu kuponu. Mums tikai kajīti," norāda Antra.
Zviedru ziņās sieviete uzzinājusi, ka kuģis bijis vien deviņu minūšu attālumā no sēkļa - zemūdens klints - pirms izdevies iedarbināt dzinēju. "Iespējams, ka prāmis būtu apgāzies, jo stabilizatori neesot strādājuši. Tad tapa skaidrs, kāpēc vajadzēja cilvēkus evakuēt, bet evakuēt paspēja tikai 28," situācijas nopietnības apmērus raksturo Antra.
Mēģina atgūties no piedzīvotā
Antra portālam Jauns.lv norāda, ka nav saņēmusi nekādas ziņas no kompānijas "Stena Line" par iespējamām kompensācijām: "Viens vīrietis teica, ka esot prasījis kaut ko. Esot atbildējuši, ka atgriezīs naudu par kajīti, jo neiedeva to atpakaļceļā, lai gan bija samaksājis."
Antra šobrīd mēģina atgūties no piedzīvotā. Arī tuvinieki pārdzīvojuši līdz ar viņu. "Sekoja līdzi radarā internetā, kur esam. Kamēr netikām uz sauszemes, visi bija satraukušies un sūtīja savas labās domas," pēc atgriešanās Latvijā stāsta sieviete.
Zināms, ka prāmju kompānijas "Stena Line" pārstāvis Stefans Elfstrēms medijiem pastāstījis, ka uz prāmja noticis "ierobežots ugunsgrēks, kas sākās kravas automašīnā-refrižeratorā, lielākoties tie bija dūmi". Neviens cilvēks notikušajā nav cietis.
Prāmis "Stena Scandica" kopš pērnā gada kursē maršrutā Ventspils-Nīnashamna. Prāmis ir 222 metrus garš, un tajā ir 200 kajīšu, tā ietilpība ir 970 pasažieri un 2875 līnijmetri kravu vienībām.
"Stena Line" jaunais prāmis "Stena Scandica"
Prāmis "Stena Scandica" ir 222 metrus garš, un tajā ir 200 kajīšu, tā ietilpība ir 970 pasažieri un 2875 līnijmetri ...
Ventspils - Nīnashamna ir īsākais maršruts starp Baltiju un Skandināviju. Ceļš no Ventspils uz Zviedriju ierasti ilgst 8 stundas.