FOTO: skolotāju simti pulcējas pie Saeimas, pieprasot normālus darba apstākļus
Šodien pusdienlaikā Latvijas izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība (LIZDA) rīkotajā piketā pie Saeimas sapulcējās virs 1000 pedagogu no visas Latvijas, pieprasot virkni neatliekamu uzlabojumu tajā, kā tiek organizēts pedagogu un skolu darbs valstī.
Protestā bija pārstāvēti visos izglītības līmeņos strādājošie, sākot no pirmsskolas izglītības un beidzot ar augstākās izglītības iestādēm, jo nesabalansētā darba slodze, pret kuru iestājas arodbiedrība, skar pilnīgi visus pedagogus.
Jauns.lv novēroja, ka protesta dalībnieki pulcējās gan pie Saeimas durvīm, gan arī tuvāk Jēkaba laukumam.
Skolotāji lielā skaitā protestē pie Saeimas
Šodien pusdienlaikā Latvijas izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība (LIZDA) rīkotajā piketā pie Saeimas sapulcējās virs 1000 pedagogu no visas Latvijas, ...
Notiekošo novēroja Valsts policija (VP) un Rīgas pašvaldības policija (RPP).
Sanākušie pedagogi runājās ar deputātiem un politiķiem, kā arī skandēja virkni saukļu, mudinot parlamentāriešus ieklausīties viņu problēmās.
Pēc LIZDA priekšsēdētājas Ilzes Vanagas paustā, trīs galvenās arodbiedrības prasības ir sabalansēta darba slodze, atalgojuma palielināšanas grafiks saskaņā ar Izglītības likumā noteiktajiem principiem un taisnīgs finansējuma sadales mehānisms, lai neciestu pedagogi no pašvaldībām ar sakārtotu skolu tīklu un lielu izglītojamo skaitu.
Uz jautājumu, cik lielas ir izredzes, ka pikets palīdzēs risināt pedagogu sasāpējušās problēmas, un kāda būs arodbiedrības tālākā rīcība, ja prasības netiks sadzirdētas, Vanaga TV3 raidījumā “900 sekundes” atbildēja, ka šādas protesta akcijas parasti nepaliek bez rezultāta, tomēr, ja šoreiz tā notiks, tad uz atkārtotiem protestiem pedagogi pulcēsies rudenī.
Par konkrētiem tālākajiem soļiem tikšot lemts LIZDA padomes sēdē 20. jūnijā.
Vanaga uzsvēra, ka izglītības sistēma valstī ir sabrukuma priekšā, un tas pavisam drīz var rezultēties ar to, ka nebūs vairs, kas iet klasēs, kas vada stundas. Tādā gadījumā būtiski cietīšot izglītības kvalitāte un pieejamība.
Vienlaikus arodbiedrības vadītāja atklāja, ka izglītības un zinātnes ministres demisiju šoreiz negrasās pieprasīt, jo tik īsu laiku pirms Saeimas sasaukuma beigām to darīt būtu nelietderīgi.
Argumentējot LIZDA lēmumu "iziet ielās", arodbiedrības priekšsēdētāja Vanaga pauž nostāju, ka Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) izstrādātā naudas pārdales reforma ir pretrunā ar politiķu iepriekš lemto.
Jaunās pārmaiņas, ko pedagogiem piedāvā IZM, esot nekonsekventas. Tas attiecoties gan uz bāzes summu, no kuras tiks rēķināts algas pielikums, gan uz koeficientiem, kas tiks piemēroti pedagogu algām.
Vanagas vērtējumā, "IZM manipulē ar cipariem", "uz papīra" solot finansējuma pieaugumu par vairāk nekā 8%, taču praksē ieviešot 2,5% pieauguma griestus.
Tas nozīmējot, ka algu pieauguma, "kāds tika solīts iepriekš un ar kādu pedagogi rēķinājās", nebūs. "Atbildīgā ministrija mūs nesadzirdēja saskaņošanas sanāksmēs, neņēma vērā mūsu iebildumus, tādēļ ir pienācis laiks iziet ielās un runāt vēl skaļāk. Politiķi nepilda iepriekš solīto, lai gan galvenais, ko mēs pieprasām, ir konsekvence, doto solījumu pildīšana un iespēja prognozēti rēķināties ar situācijas attīstību nākotnē," uzsver LIZDA priekšsēdētāja.
Līdztekus prasībai apturēt jaunā pedagogu atalgojuma finansēšanas sadales modeļa ieviešanu LIZDA organizētajā piketā aktualizētas arī citas līdz šim vairākkārt izteiktās pedagogu prasības, proti, darba slodzes sabalansēšana pirmsskolas izglītības iestāžu pedagogiem ar ne vairāk kā 30 kontaktstundām nedēļā pie 40 darba stundu slodzes, tāpat arī darba slodzes sabalansēšana vispārizglītojošos skolu pedagogiem ar ne vairāk kā 60% kontaktstundu nedēļā.
Kā vēstīts, Ministru kabineta noteikumu projektā "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs" IZM valdībai piedāvā modeli, kas paredz, ka par izglītības iestāžu finansēšanu galvenokārt atbildēs pašvaldības jeb vairāk nebūs centralizētas sistēmas iestāžu dotāciju sadalījumā.
IZM plāno paaugstināt pedagogu darba minimālo likmi, bet citu atalgojuma celšanas plānu tuvākajam laikam nav.
IZM ir diskutējusi par iespēju ieviest veicināšanas sistēmu. Sistēma sniegtu papildu iespējas tām pašvaldībām, kurām ir labi skolu tīkli, skolotāju un skolēnu attiecības un citi kritēriji.
Par algu celšanas grafiku ir speciāli izveidota darba grupa, kura arī skata šos jautājumus.
Papildus LIZDA mudina arī augstākās izglītības pārstāvjus piedalīties piketā pie Saeimas.
Arodbiedrība uzsver, ka līdzās skolotāju prasībām, LIZDA Saeimai un valdībai izvirza arī augstākās izglītības iestādēm aktuālas prasības par augstākās izglītības iestāžu pedagogu minimālās darba samaksas grafika izstrādi un apstiprināšanu nākamo piecu gadu periodam, par valsts finansējuma palielināšanu augstākajai izglītībai un zinātnei, lai visas augstākās izglītības iestādes būtu spējīgas nodrošināt konkurētspējīgu atalgojumu akadēmiskajam personālam, kā arī par sabalansētām darba slodzēm, kas ietvertu visus darba pienākumus un novērstu pārslodzi.
Pēc LIZDA aplēsēm, lai sasniegtu Eiropas Savienības valstu vidējo līmeni, augstākajā izglītībā būtu nepieciešams ieguldīt 82 miljonus eiro, lai publiskie izdevumi Latvijas augstākajai izglītībai sasniegtu 0,82% no iekšzemes kopprodukta.
Pamatojot prasības augstākajā izglītībā un zinātnē, LIZDA atgādina, ka valsts finansējums augstskolām neesot sasniedzis 2008. gada līmeni, un, lai arī Izglītības un zinātnes ministrijai (IZM) ir atbalstāmi priekšlikumi, piemēram, par 30%-60% palielināt finansējumu augstākās izglītības institūcijām, arodbiedrībai neesot pārliecības, ka šo priekšlikumu finansēšana tiks atbalstīta, lemjot par budžetu.
Pēdējā minimālā atalgojuma palielināšana akadēmiskajam personālam no valsts puses īstenota 2021. gada 1.janvārī, bet šogad augstskolu pedagogu minimālā atalgojuma paaugstināšanai finansējums netika piešķirts, sūkstās LIZDA. Kā uzskata arodbiedrība, faktiskā atlīdzība valsts augstskolās ir nevienlīdzīga un diskriminējoša - dažās valsts augstskolās profesori, asociētie profesori, docenti 2021. gadā ir saņēmuši mēneša neto atalgojumu zemāku par 1000 eiro, bet lektori - zemāku par 500 eiro, "kas pat nav atbilstoši zemākajai mēneša darba algas likmei".