LMT sarkanās gaismas kamera pērn fiksējusi teju 9000 pārkāpumu vienā krustojumā
2021. gadā mobilo sakaru operatora SIA "Latvijas mobilais telefons" (LMT) radītais transporta monitoringa risinājums - viedā sarkanās gaismas kamera – vienā Rīgas krustojumā fiksējusi teju 9000 situāciju, kad autovadītāji šķērsojuši krustojumu pie sarkanās luksofora gaismas, portālu Jauns.lv informēja uzņēmumā.
LMT izstrādātais risinājums, kas ar datorredzes palīdzību ļauj fiksēt sarkanās gaismas luksofora signāla un sabiedriskā transporta joslas satiksmes pārkāpumus, Rīgā, Krustabaznīcas un Brīvības ielu krustojumā, sadarbībā ar Rīgas Domes Satiksmes departamentu tika uzstādīts 2020. gada martā. Šobrīd risinājums strādā testa režīmā un tikai fiksē pārkāpēju skaitu, tos neidentificējot, lai gan viedā kamera var nolasīt arī numurzīmju informāciju, tādējādi nākotnē ļaujot likumsargājošajām iestādēm sodīt tos autobraucējus, kuri neievēro sarkano gaismu luksoforā.
2020. gadā uz Latvijas autoceļiem notikuši 3403 ceļu satiksmes negadījumi, kuros cietuši cilvēki. Kā liecina CSDD apkopotā statistika – piektais izplatītākais negadījumu cēlonis ir regulējamu krustojumu pārbraukšanas noteikumu, tostarp sarkanās gaismas luksoforā, neievērošana. Autovadītāju nelāgos paradumus apliecina arī LMT dati.
“Ik dienu tūkstošiem autobraucēju Latvijā dažādu iemeslu dēļ šķērso krustojumus, luksoforā degot aizliedzošajai – sarkanajai gaismai, tādējādi gan sev, gan citiem satiksmes dalībniekiem palielinot risku iekļūt avārijā. Tajā pašā laikā tikai neliela daļa pārkāpumu tiek fiksēti. Un saprotams - ir neiespējami pie katra luksofora nolikt policistu. To apzinās arī autovadītāji," komentē LMT prezidents Juris Binde.
"Sajūta, ka iespēja tikt pieķertam ir neliela, ir viens no pārkāpumus veicinošajiem faktoriem. Ieviešot satiksmes uzraudzības sistēmā modernās tehnoloģijas, kas balstītas mākslīgajā intelektā, un mainot satiksmes pārkāpumu detektēšanas un sodu piemērošanas procesus, nākotnē varam ne tikai uzlabot sabiedrības un satiksmes drošību, bet arī braukšanas kultūru Latvijā,” pauž Binde.
Viņš arī norāda, ka viedie satiksmes uzraudzības un analīzes risinājumi ir viegli un ātri uzstādāmi, tie ir efektīvi, jo fiksē ikvienu pārkāpumu bez izņēmuma un ļauj iegūto informāciju ērti apstrādāt kontrolējošajām iestādēm.
Turklāt šim risinājumam nav nepieciešama cilvēka klātbūtne, līdz ar to ekspluatācijā šādi risinājumi ir ekonomiskāki nekā cilvēkresursos balstītie. Vienlaikus tehnoloģija tikai fiksē faktu un sagatavo likumsargājošajām iestādēm ērti izmantojamus datus, bet pats nepieņem lēmumu par pārkāpumu – tam arī turpmāk būs nepieciešma policijas amatpersonas iesaiste, gluži tāpat kā ātruma kontrolēšanā satiksmē ar fotoradariem.
Ar viedo sarkanās gaismas kameru var aprīkojot jebkuru luksoforu, galvenais, lai būtu vieta kameras piestiprināšanai, pieejams elektrības pieslēgums un mobilais datu pārraides tīkls. Kamerai nav jābūt savienotai ar luksofora sistēmu, lai noteiktu, kad nomainījies gaismas signāls.