Portāls ielādēsies pēc 15 sekundēm
Uz Jauns.lv
Lemjot par maksimāli pieļaujamo pasažieru skaitu privātajos auto, valdība piemirsusi apstākli, ka ar tiem uz un no darba mēdz braukt cilvēki, kuri visu dienu pavada vienā darbavietā. Līdz ar to – darbā viņi drīkst būt kopā, bet automašīnas salonā – nē. (Foto: Vida Press)

Valdība akceptē absurdu brāķi, liedzot vienā auto braukt cilvēkiem, kuri visu dienu strādājuši kopā

Sabiedrība
26. oktobrī 15:17 2021. gada 26. oktobrī 15:17 | Papildināts, 26. oktobrī 16:23
 
Elmārs
Barkāns
| Jauns.lv
Ministru kabinets, pieņemot lēmumu par pieļaujamo maksimālo braucēju skaitu privātajā transportā ārkārtējās situācijas laikā, pēc būtības ir akceptējis absurdu brāķi, liedzot vienā transportlīdzeklī uz un no darba braukt darbiniekiem, kuri visu dienu strādājuši kopā vienā darba vietā. Pats dīvainākais ir tas, ka mājsēdes laikā – no astoņiem vakarā līdz pieciem rītā – viņi var atrasties vienā autosalonā, bet “normālajā laikā”, kad mājsēde nav spēkā, – nē. Valdība ir apzinājusies savu “fēleri” un nu nolēmusi glābt, ko vēl var glābt.

Ieviešot ārkārtējās situācijas pārvaldības noteikumus un ierobežojumus, valdība nebija ņēmusi vērā cilvēku kopīgu došanos uz un no darba, sevišķi, ja tas atrodas ārpus pilsētām. Iznāca absurda situācija – cilvēki visu dienu kopā ir vienā darba vietā, bet braukt kopā uz un no darba nevar, jo Ministru kabineta rīkojumā nr. 720 “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu” tika noteikts, ka “ar privāto transportlīdzekli atļauts pārvietoties vienlaikus tikai vienas mājsaimniecības locekļiem vai divām personām, kuras nav vienas mājsaimniecības locekļi”.

“Kritiski svarīgie” darbinieki

Tiesa gan, bija atruna, ka šis “ierobežojums neattiecas uz darbiniekiem (amatpersonām), kas nodarbināti sabiedrībai kritiski svarīgās nozarēs”. Valdības rīkojumā arī tika uzskatīti šo “kritiski svarīgo nozaru” darbinieki - ārstniecības personas, drošības un glābšanas dienestu, aizsardzības, ārlietu un iekšlietu resora darbinieki, Valsts ieņēmumu dienesta amatpersonas, Pārtikas un veterinārā dienesta inspektori, plašsaziņas līdzekļu darbinieki, kuri pilda konkrētus darba pienākumus. Viņu skaits transportlīdzeklī tad nav reglamentēts, ja viņi visi lieto sejas maskas.

Tomēr šajā gadījumā Latvija bija sašaurinājusi “kritiski svarīgajās nozarēs” strādājošo cilvēku kopumu, nekā tas pieņemts Eiropas Savienībā. Vēl pērnpavasar Eiropas Komisijas (EK) publicēja paziņojumu “Vadlīnijas par nodarbināto brīvas pārvietošanās īstenošanu Covid-19 uzliesmojuma laikā”, kurā par “kritiski svarīgiem darbiniekiem” tika uzskaitīts krietni plašāks cilvēku loks – arī inženierzinātņu jomas vecākie speciālisti, pārtikas ražošanas un apstrādes nozarē un līdzīgās nozarēs strādājošie, arī apkopes darbinieki, zvejnieki un vairāki citi, tostarp arī lauksaimniecības sezonas strādnieki. Šis EK paziņojums gan neattiecās uz šo darbinieku pārvietošanās konkrētas dalībvalsts iekšzemē, bet gan uz pārrobežu satiksmi. Tomēr šis dokuments ļauj izprast to, kurus strādniekus Eiropas kontekstā mēs uzskatām par “kritiski svarīgiem”.

“Vai ir iespējams kaut kas absurdāks?”

Izveidojušos absurdo situāciju sociālajos tīklos atklājis Jurģis Lapiņš, kurš raksta:

“Vai ir iespējams kaut kas absurdāks? Mēs, lauksaimniecības darbinieki, strādājam Ķoņos kā rudens darbu sezonālie darbinieki. Katru rītu ar brigadiera busiņu 5-7 personas dodamies uz darbu. Maršruts apmēram: Sigulda – Līgatne – Cēsis - Valmiera – Ķoņi, un vakarā pretējā virzienā. Es kā labticīgs pilsonis saprotu, ka pārkāpt MK noteikumus nr. 720 ir gan nepareizi, gan var sanākt ļoti dārgi. Tātad, kam zvanīt?”

Jurģis Lapiņš apraksta savu “neiespējamo misiju” – noskaidrot, vai vienas brigādes darbinieki ārkārtējās situācijas laikā var braukt ar vienu auto. (Foto: Facebook)

Tālāk Jurģis, kurš Ķoņos pārlasa novākto kartupeļu tonnas, apraksta pāris stundu ilgušo sazvanīšanos ar dažādām valsts iestādēm, lai noskaidrotu, vai ir pieļaujams vienai darbinieku brigādei ārkārtējās situācijas laikā darba darīšanās braukt ar vienu auto. Pagarajā vēstījumā Jurģis atklāj, kā viņš pēc kārtas zvanījis vairākām iestādēm, kuras viņu sūtījušas “vienu māju tālāk”, respektīvi – uz “atbildīgāko” institūciju, kura, atšķirībā no viņiem, gan zināšot to īsto “zelta atbildi”. Lūk, šīs iestādes rindas kārtībā: Valsts policijas Informācijas centrs, Valsts kanceleja, Ekonomikas ministrija, Veselības ministrija, Labklājības ministrija, Valsts darba inspekcija. Neviena no šīm iestādēm, tā arī konkrēti neko atbildēt nespēja.

Arī Jauns.lv izgāja šo jautājumu-atbilžu “riņķa danci” un konstatēja vienīgi to, ka Jurģis apzvanīto institūciju klāstā nebija iekļāvis vēl vienu “atbildīgo” – Satiksmes ministriju. Vienīgais, ko izdevās noskaidrot – jā, šī ir problēma un tā tiks risināta, bet pagaidām ir tā, kā ir… 

Valdība noteikumus precizē

Jauns.lv visām šīm institūcijām jautāja, vai lauksaimniecības sezonas darbiniekus var pielīdzināt “kritiski svarīgiem darbiniekiem” un vai viņu brigāde, kurā ir vairāk par diviem cilvēkiem, drīkst pārvietoties ar vienu auto?

Valsts darba inspekcijas eksperte Aiga Meistere norādīja, ka šis nav inspekcijas kompetences jautājums: “Valsts darba inspekcija ir tiešās pārvaldes iestāde, kuras galvenā funkcija ir valsts uzraudzības un kontroles īstenošana darba tiesisko attiecību un darba aizsardzības jomā. Uzdotie jautājumi ir saistīti ar valstī noteiktiem epidemioloģiskiem ierobežojumiem, šos jautājumus vajadzētu uzdot iestādēm, kas sniedz konsultācijas jautājumos par Covid-19 ierobežojumiem vai arī policijai, kas uzrauga šo noteikumu ievērošanu”. 

Ekonomikas ministrijas atbilde: “Lai mazinātu inficēšanās risku, vienā transporta līdzeklī atļauts pārvietoties divām personām no dažādām mājsaimniecībām. Vienlaikus esam informēti, ka šajā jomā regulējums varētu tikt precizēts, jo par šo aspektu ir daudz jautājumu. Aicinām sekot Satiksmes ministrijas izplatītajai informācijai”.

Satiksmes ministrijas Komunikācijas nodaļas vadītāja Baiba Gulbe praktiski atkārtoja savu kolēģu no Ekonomikas ministrijas pausto: “Sagaidāms, ka būs precizējumi par braukšanu uz un no darba, sekosim līdzi, ko lems Ministru kabinets”.  

Neizprotamākais visā šajā situācijā ir kāds “izņēmums”, kas vienā transportlīdzeklī vienas darba vietas kolēģiem ļauj braukt mājsēdes laikā – laikā no astoņiem vakarā līdz pieciem rītā. Tātad, dienas laikā nedrīkst, bet naktī – drīkst. Satiksmes ministrijas mājaslapā uz jautājumu “Vai mājsēdes laikā ir atļauts braukt uz un no darba?” sniegta šāda atbilde:

“Ar darba devēja norīkotu transportlīdzekli (šai laikā), braucēju skaits nav ierobežots. Personām jābūt apliecinājumam, norādot vārdu, uzvārdu, personas kodu, dzīvesvietas adresi, dzīvesvietas vai uzturēšanās vietas atstāšanas iemeslu un laiku, darbavietas nosaukumu, adresi un darba devēja vai tās norīkotas kontaktpersonas tālruņa numuru”, lietojot sejas masku.

Jauns.lv zināms, ka Ministru kabinets šajā otrdienā pieņēmis grozījumus, ar kuriem nu vienā transportlīdzeklī, lai nokļūtu līdz darba vietai vai atgrieztos no tās dzīvesvietā, ar darba devēja izsniegtu apliecinājumu atļauts pārvietoties vienlaikus trijām personām, kuras nav vienas mājsaimniecības locekļi, lietojot sejas maskas un nodrošinot dabisko vēdināšanu.

Saistītās ziņas

Kādu atbalstu ārkārtējās situācijas laikā saņems uzņēmēji
Saeima ārkārtas sēdē atbalsta rīkojumu par ierobežojumiem ārkārtējās situācijas laikā
Arī pret Covid-19 vakcinētām kontaktpersonām ārkārtējās situācijas laikā jāievēro karantīna

Citi šobrīd lasa

Kaupers pelna ar "Pienu", Donam kopīgs uzņēmums ar Strūbergu - kā šovbiznesa zvaigznēm veicas biznesā
Medzes pagasta Kapsēdē uzstādīts piemineklis padomju karavīriem. FOTO. VIDEO 4
"Kāds varbūt dabūs pa galvu." Topošais gājēju un velosipēdu ceļš Ziepniekkalnā raisīs konfliktus 1
Pievienot komentāru

Молодая жена оставила Градского на сиделку перед смертью

Шоу продолжается: пропустивший похороны Градского Билан нелепо оправдался