Vīrs un sieva potējās ar dažu minūšu starplaiku, bet vakcinācijas ieraksti viņiem būtiski atšķiras
Pie portāla Jauns.lv vērsās kāda ģimene, kura ir neapmierināta ar vakcinācijas ierakstu paviršību. Gan vīrs, gan sieva vakcinējās 24.aprīlī "ATTA centrā". Vīrs saņēma poti dažas minūtes pirms sievas, bet viņu vakcinācijas ieraksti būtiski atšķiras. Viņus pārsteidza, ka nesakrita vairākas būtiskas lietas: vakcinācijas persona, pulksteņa laiks, kad pote iedurta, un tas, kurā augšdelmā vīrs sapotēts.
Ziņa papildināta ar VCA skaidrojumu!
Vispirms viņus mulsināja, ka ļoti ilgi nebija ierakstu e-veselībā par potes veikšanu. Sievai bija jāgaida nedēļa, līdz ieraksts parādījās e-veselībā, bet vīram - vēl ilgāk.
Pārsteidz vakcinācijas ieraksti
Kad arī vīram beidzot e-veselībā parādījās vakcinācijas ieraksts, ģimene to apskatīja un salīdzināja. Viņus pārsteidza, ka nesakrita vairākas būtiskas lietas: vakcinācijas persona, pulksteņa laiks, kad pote iedurta, un tas, kurā augšdelmā vīram pote iedurta.
"Pirmais, kas pārsteidza - norādīta katram cita "persona, kas veica vakcināciju", kaut gan gājām viens aiz otra vienā un vienā un tajā pašā 10.boksiņā pie vienas un tās pašas medmāsas. E-veselībā man kā vakcinācijas persona norādīta Diāna Dubrovska, bet vīram - Alīna Fjodorova-Mataja. Kas tās tādas - nav ne jausmas, jo skaidri atceramies, ka medmāsu, kas mūs abus potēja, nesauca ne Diāna, ne Alīna.
Vakcinējās viens pēc otra, bet dokumentos parādās katram cits laiks
Otrkārt, vīram vakcinācijas laiks norādīts laiks 24.04.2021. pulksten 9:53, bet man - pulksten 16:40. Reāli bijām reizē un aptuveni pulksten 15:00 (mans selfijs ar vakcinācijas brīdi ir plkst. 15:02).
Treškārt vīram vakcīnu ievadīja labajā augšdelmā, bet e-veselībā ieraksts, ka kreisajā.
Pirmo poti saņēma vienā dienā, bet ar otro poti katram citādāk
Ceturtkārt, vīram jau 06.05 atnāca īsziņa par otro vakcināciju 14.05. pulksten 15:09 tajā pašā "ATTA centrā". Man klusums. Ieejot manavakcina.lv, rāda paziņojumu, ka jāpierakstās uz otro vakcīnu, tikai nav izvēlnes, kur to izdarīt. Ar lielu gaidīšanu sazvanot VCA, saņēmu atbildi, ka nekur neesot jāpierakstās, pieraksts būšot automātiski uz to pašu pulksteņa laiku, kad bija pirmā vakcīna, un arī saņemšu īsziņa - lai gaidot. Ja nu tomēr līdz ceturtdienai klusums, tad lai zvanot vēlreiz.
Vīram saņemtajā sms tik tiešām pulksteņa laiks dots tas pats, kas iepriekš, tikai vakcīna noteikta uz 14.05. nevis 15.05, kā bija norādīts mazajā lapelē, ko izsniedza pie pirmās potes."
Saņem vairākas īsziņas ar dažādiem pulksteņa laikiem
Sieviete arī pastāstīja, ka līdz ceturtdienai, 13. maijam, nekādu ziņu saņēmusi nebija. "Zvanīju. Stāstīja, ka viss esot kārtībā - ka sistēmā viss esot un man otrā vakcīna esot sestdien, 15.maijā, tajā pašā pulksteņa laikā, kad biju uz poti, tas ir, pulksten 15.06, un lai dodos, pat, ja arī sms nesaņemu. Ceturtdienas vakarā saņēmu īsziņu no dīvaina, neidentificēta numura. Iepriekš sms sūtīja ar identifikatoru "VCA_arsti". Atsūtītajā sms nav pulksteņa laiks "tas pats, kad pirmā vakcīna", bet gan pulksten 12:38. Vēl pēc brīža atnāca sms no vm.gov.lv ar vēl citu pulksteņa laiku - 12.48.
Aizdevos sestdienā, 15.maijā, aptuveni pulksten 12:30, rindu nebija, viss gludi. Šoreiz ārste, kas aizpildīja anketu pirms vakcinēšanās, pajautāja par plecu, kurā gribēšu poti - manis nosaukto arī atzīmēja uz nu jau pieklājīga izskata kartona apliecības par vakcināciju (kur arī vakcīnas sērijas numuri uzlīmēti, nevis ar roku rakstīti).
Vakcinēja medmāsa Vita, bet e-veselībā pie otras vakcīnas veicēja vienalga norādīta Diāna Dubrovska. Un saskaņā ar e-veselības datiem, vakcīnu esmu dabūjusi pulksten 22:29."
Savukārt vīrs otro poti saņēma piektdienā. Par labo vai kreiso roku neviens neesot jautājis. Medmāsa esot brīnījusies, ka e-veselībā tiekot norādīti dati par to, kurā rokā poti iedur, jo tas nekur netiekot fiksēts - tikai viņa zinot, kurā plecā kuram durot, turklāt to nekur nepierakstot.
Stāsts nav par kartupeļu vagām
Ģimene ir neapmierināta ar vakcinācijas procesa organizēšanu un paviršībām datu apstrādē. "Uzreiz redzams, ar kādu "atbildību" tiek veikti ieraksti e-veselībā. Kā cilvēks var būt sapotēts pulksten 09:53, ja vēl pulksten 14:56 vēl sēž rindā uz vakcināciju? To parāda arī mūsu uzņemtā fotogrāfija, kurā redzams pulksteņa laiks.
Tas, kas šajā visā šokē - te nav stāsts par kartupeļu vagām vai tamlīdzīgām lietām, bet gan veselību, kur niansēm tomēr ir nozīme! Kamēr visiem viss ir labi, tikmēr jau viss kārtībā, bet, ja tomēr būtu kādas nopietnas blaknes? Tad taču skatītos e-veselībā norādīto informāciju. Manā skatījumā tā ir totāla bezatbildība - tik pavirši aizpildīt medicīnisko informāciju. Neredzu problēmu, kāpēc to nav iespējams izdarīt korekti," sieviete pauda viedokli.
Lapiņa aizpildīta ļoti pavirši
Arī par aizpildītajiem potēšanas dokumentiem pirmajā reizē ģimene ir sašutusi. "It kā ir paredzēta noteikta vieta katrai informācijai, bet sarakstīts kā pagadās. Šādu lapiņu jau katrs pats var sev sarakstīt."
Sākumā medmāsa sievietei uz lapiņas uzrakstīja uzvārdu, kas viņai bija pirms četriem gadiem. Pēc tam viņa gāja skaidroties un darbiniece ar roku pierakstīja īsto uzvārdu un personas kodu, jo sieviete aizdomājās, ka ar nepareizu uzvārdu uz lapiņas viņa nevarētu pierādīt otrās potes vajadzību.
Kā situāciju skaidro "Veselības centru apvienībā"?
Savukārt "Veselības centru apvienības" valdes priekšsēdētāja Stella Lapiņa portālam Jauns.lv norādīja, ka apvienības vadība, piesaistot kvalitātes departamentu un klientu apkalpošanas dienesta speciālistus, iepazinās ar minētajām nesakritībām un, saprot ģimenes satraukumu par ievadītās informācijas e-veselībā neatbilstību faktiski saņemtajai vakcinācijai, vēlas paskaidrot situāciju.
Viņa klāstīja, ka e-veselībā kā vakcinācijas persona pēc noklusējuma ir uzrādīta persona, kura ievada informāciju portālā, lai nodrošinātu liela daudzuma vakcinācijas faktu savlaicīgu reģistrāciju. Apvienība ir deleģējusi vakcinācijas fakta ievades tiesības tam paredzētajās informācijas sistēmās atsevišķiem klientu apkalpošanas dienesta darbiniekiem, kuri ir reģistrēti Veselības inspekcijā kā ārstniecības atbalsta personas.
Atvainojas par vakcinācijas fakta ievadīšanas nokavēšanu
Ņemot vērā darba organizāciju liela mēroga vakcinācijas centros, kuros noteikta pakalpojumu sniedzēju ķēde: reģistrators-ārsts-medmāsa, lai darba dienas garumā vakcinētu lielu iedzīvotāju daudzumu, vakcinācijas fakta ievadīšana e-veselībā notika pēc vakcinācijas pabeigšanas. Apvienības vadība atvainojās par vakcinācijas fakta ievadīšanas nokavēšanu aprīļa beigās, kas bija saistīts ar tehniskajām problēmām, un informēja, ka šobrīd vakcinācijas fakta ievadīšana notiek 48 stundu laikā.
Lapiņa apgalvoja, ka vakcinācijas fakts tiek reģistrēts precīzi tajā datumā, kad vakcinācija ir veikta faktiski. Bet laiks, kurš tiek atspoguļots gala vakcinācijas faktā, ir informācijas ievadīšanas laiks, tādēļ tas var atšķirties no faktiskā vakcīnas saņemšanas laika (stunda, minūtes).
Informācijas ievadīšana e-veselībā notika pēc vakcinācijas pabeigšanas, vadoties pēc veiktiem ierakstiem pacienta aptaujas anketā, tajā skaitā, vakcīnas ievadīšanas vietu, kuru izvēlējās vakcinējamā persona.
Notiek informācijas sistēmu uzlabošanas darbi
Apvienības vadība arī norādīja, ka pieraksts uz balstvakcinācijas otru devu tiek veidots apvienības pacientu reģistrācijas sistēmā vienlaicīgi visām konkrētā datumā vakcinētām personām un dati automātiski tiek nosūtīti manavakcina.lv. Pašlaik pastāvīgi notiek gan apvienības, gan valsts informācijas sistēmu uzlabošanas darbi, lai nodrošinātu savlaicīgu un kvalitatīvu datu apmaiņu.
"Veselības centru apvienība" ir gatava veikt izmaiņas par vakcinācijas faktu, tai skaitā par vakcīnas ievadīšanas vietu un laika, ja ievadītā informācija ir kļūdaina, bet lūdz vakcinēto personu vērties pie kvalitātes vadītājas personīgi, rakstot uz e-pasta adresi: jelena.sceglova@vca.lv.