foto: Shutterstock
Svešs motocikls uz vīra vārda, vai var rasties nepatikšanas?
Artas bažas par vīra avantūru ir pamatotas.
Sabiedrība
2020. gada 8. jūlijs, 04:59

Svešs motocikls uz vīra vārda, vai var rasties nepatikšanas?

Kārlis Seržants

"Likums un Taisnība"

"Nejauši uzzināju no vīra, ka viņš uz sava vārda CSDD piereģistrējis motociklu, ar kuru pats nekad nebrauks. Reģistrācijas apliecībā viņš ir gan īpašnieks, gan turētājs, arī OCTA polise ir uz viņa vārda. Šo motociklu patiesībā nopircis vīra kolēģis, kurš uz sava vārda reģistrēt nevarot, jo esot parādi. Mans vīrs piekrita kolēģim izlīdzēt un atsakās kaut ko mainīt. Vai man tagad varētu būt pamats satraukumam, ka kādas neordināras situācijas gadījumā mūsu ģimenei vai manam vīram varētu rasties problēmas?" Žurnālam "Likums un Taisnība" vaicā lasītāja Arta.

Uzreiz jāsaka, ka Artas bažas ir pamatotas, jo problēmas šādā situācijā var rasties visās ar transportu saistītās jomās, un vienīgais, uz ko viņas ģimene tad varēs cerēt, būs vīra kolēģa godaprāts. Bet, kā zināms, ja nepatikšanas ir ļoti lielas, solījumi mēdz arī aizmirsties.

Ko paredz Ceļu satiksmes likums

Saskaņā ar šā likuma 44. panta 2. daļu “par transportlīdzekļa ekspluatācijas rezultātā nodarīto zaudējumu atbild transportlīdzekļa vadītājs vai valdītājs, ja viņš nepierāda, ka zaudējums radies nepārvaramas varas dēļ, ar paša cietušā nodomu vai cietušā rupjas neuzmanības dēļ vai arī citu iemeslu dēļ, kuri saskaņā ar likumu atbrīvo no atbildības par zaudējumu atlīdzību. Kopīpašnieki un mantinieki par nodarīto zaudējumu atbild solidāri”.

Zinot, ka satiksmes negadījumos materiālie zaudējumi mēdz būt lieli un var būt arī pamatīgas civilprasības, ja gājis bojā vai sakropļots cilvēks, akla uzticēšanās kolēģim var būt riskanta.

Situācijā, ja vīra draugs būtu oficiāli noformēts kā transporta līdzekļa turētājs, par nodarītajiem zaudējumiem būtu jāatbild viņam, taču situācijā, ja viņš mērķtiecīgi no maksāšanas izvairīsies un, piemēram, izbrauks no valsts, par zaudējumiem būs jāatbild īpašniekam.

Visi sodi īpašniekam

Tāpat tikai no kolēģa godaprāta būs atkarīga sodu nomaksa par motocikla neatļautu novietošanu stāvēšanai, kas fiksēta bez vadītāja klātbūtnes, vai par ātruma pārsniegšanu, kas konstatēta ar radaru. Tas pats attiecas uz nesamaksāšanu maksas stāvvietās. Visos šajos gadījumos soda kvītis sūtīs transportlīdzekļa īpašniekam.

43. panta 8. punktā teikts, ka sodu īpašniekam var nepiemērot gadījumā, ja viņš norāda personu, kura pārkāpuma brīdī vadījusi transportlīdzekli (norādot arī personu identificējošus datus), kā arī iesniedz šo faktu apliecinošus pierādījumus.

Jebkurā gadījumā drauga negodprātīgas attieksmes dēļ par savu taisnību var iznākt cīnīties sūri un grūti. Protams, situācijā, ja nonāks līdz kriminālatbildībai, policija meklēs tiešo vaininieku, bet arī tad īpašniekam būs jāpierāda, ka notikuma laikā viņš nav bijis pie stūres, proti, vajadzēs pārliecinošu alibi.

Komentē apdrošinātājs

No apdrošinātāja viedokļa situācija ir vēl riskantāka. BALTA Transporta produktu un risku parakstīšanas pārvaldes vadītājs Kristaps Liecinieks saka: “Situācijā, kad transportlīdzekli ir iegādājusies viena, bet izmanto cita persona, ir jāņem vērā vairāki aspekti.”

Ja lietotājs izraisīs negadījumu, par kuru apdrošinātājam ir tiesības uz regresu (piemēram, aizbēgšana no notikuma vietas), izmaksas par izraisītajiem zaudējumiem tiks pieprasītas no transportlīdzekļa īpašnieka. Identiska situācija būs gadījumā, ja ar transporta līdzekli tiks izraisīts negadījums brīdī, kad tam nav spēkā esošas OCTA polises.

“Tāpat, ja transportlīdzekļa vadītājs negadījuma brīdī ir bijis alkohola reibumā, bet no vadītāja piedziņa nav iespējama, arī tad regresu attiecina uz īpašnieku,” turpina Liecinieks. “Tātad situācijā, kad transportlīdzeklis oficiāli reģistrēts vienam cilvēkam, bet reāli to izmanto cits, tā īpašnieks uzņemas atbildību un attiecīgās saistības, kas potenciāli nozīmē izmaksas negadījuma vai noteikumu pārkāpuma gadījumā. Jāņem vērā, ka šādos gadījumos transportlīdzekļa īpašniekam var paaugstināties OCTA cenas, lai gan pats ir braucis atbildīgi bez ceļu satiksmes negadījumiem.”

Par tehnisko apskati atbild īpašnieks

CSDD pārstāvis Kristaps Dzenis atgādina, ka Ceļu satiksmes likuma 20. pantā ir teikts: “Transportlīdzekļa īpašniekam (valdītājam, turētājam) ir pienākums darīt visu nepieciešamo, lai ceļu satiksmē netiktu izmantoti tādi viņa lietošanā esošie transportlīdzekļi, kuriem nav dota atļauja piedalīties ceļu satiksmē vai uz kuriem attiecas aizliegums piedalīties ceļu satiksmē.”

Tas nozīmē, ka arī par laikus izietu tehnisko apskati, samaksātu ceļu nodokli un visu pārējo, kas saistīts ar CSDD, atbild tikai un vienīgi motocikla īpašnieks.