Bedres dēļ pārsit riepas
Sabiedrība
2010. gada 23. marts, 07:50

Bedres dēļ pārsit riepas

Jauns.lv

Nokūstot sniegam un ledum uz Latvijas ceļiem paveras traģisks skats – šosejas pārvērtušās par bedrainiem ierakumiem. Automašīnas nevar izvairīties no bedrēm, tajās iebraucot sasit riepas un diskus.

Pārsistas riepas „izklaides trasē”

Kāds autobraucējs kasjauns.lv atklāja savus brīvdienu „piedzīvojumus” ceļā uz Liepāju:

„Pēc ziemas izdangātā šoseja Rīga – Liepāja atgādina nevis Valsts nozīmes ceļu, bet gan augstas pakāpes izklaides trasi ar vienu mērķi – izvairīties no dziļām un ļoti dziļām bedrēm brauktuves vidū un palikt dzīvam.

Ceļš no Rīgas uz Liepāju mūsu „BMW“ markas automobīlim nedēļas nogalē beidzās uz Latvijas Automotobiedrības autoservisa mašīnas. Ceļa gabalā aiz Dzīvnieku kapsētas, apmēram divdesmit metrus pirms autobusa pieturas „Skārdu ciems“, neizvairījos no vismaz desmit centimetrus dziļas bedres ceļa vidū. Bedre atgādināja asfaltā izrautu gabalu ar asām malām, un lai no tās izvairītos bija jāiebrauc pretējā braukšanas joslā, bet tā kā tobrīd pretī brauca mašīnas, tad notika neizbēgamais. Tikai veiksmīgas sakritības rezultātā mašīnu izdevās savaldīt un noturēt uz ceļa un apstāties jau minētajā autobusa pieturā, tādējādi neizraisot citu ceļa negadījumu. Rezultāts bēdīgs – pārsitas abas labās malas riepas un salauzti diski, kuru aptuvenās izmaksas varētu būt ap 1000 latiem, ko precīzāk varēs noskaidrot darba dienā, kad darbosies autoserviss.”

Pašreiz autovadītājs prāto, vai viņam nesniegt prasību tiesā pret ceļa uzturētāju.

Tiesvedība ilgst gadiem

Autoīpašnieki zaudējumus lēš tūkstošos. Teorētiski viņi vai apdrošinātāji var vērsties tiesā pret ceļu uzturētājiem vai īpašniekiem par zaudējumu piedziņu.

Tomēr prakse liecina, ka tiesvedība ilgst gadiem. Tikko Augstākās tiesas Senāts spēkā atstāja Rīgas apgabaltiesas spriedumu, ar kuru no Rīgas domes par labu apdrošināšanas kompānijai „BTA” piedzina 88 latus, ko kompānija savulaik kā apdrošināšanas kompensāciju bijusi spiesta samaksāt automašīnas īpašniekam, kurš 2006. gada maijā iebrauca bedrē Granīta ielā, Rīgā.

Tiesvedības laikā Rīgas dome apelēja pie tā, ka nav pierādīts fakts, ka bedrē iebraukusī automašīnā „VW Golf Variant” bojājumus ieguvusi tieši Granīta ielā un tāpēc lēmumu pārsūdzēja.

Vajag tiesāties!

Apdrošināšanas kompāniju pārstāvji atzīst, ka, ja transportlīdzekļa vadītājam, pārvietojoties pa nekvalitatīvu ceļa segumu un iebraucot bedrē, tiek radīti finansiāli zaudējumi, viņš var vērsties pret attiecīgo ceļa uzturētāju vai īpašnieku un no tā piedzīt radušos zaudējumus, raksta biznesa portāls nozare.lv.

Par ceļa seguma tehnisko stāvokli ir atbildīgs konkrēts ceļu uzturētājs - valsts, pašvaldība vai arī privātais ceļa īpašnieks.

Apdrošināšanas akciju sabiedrības „Ergo Latvija” pārstāve Lilita Čudare uzsver, ka transportlīdzekļu īpašnieki ik gadu maksā nodevu, kas paredzēta ceļu uzturēšanai un kvalitatīva ceļu seguma nodrošināšanai. Līdz ar to viņiem ir tiesības prasīt nodrošināt kvalitatīvu ceļu segumu vai arī piedzīt radušos zaudējumus, kas radušies nekvalitatīva, bedraina ceļa seguma dēļ.

Tikai brīdina par nelīdzeniem ceļiem

Lai arī pašlaik autoceļu segums Latvijā vietām ir ļoti sliktā stāvoklī, patlaban pret valsts akciju sabiedrību „Latvijas Valsts ceļi" (LVC) procesā nav nevienas tiesvedības lietas, kas būtu saistīta ar zaudējumu piedzīšanu nekvalitatīva ceļa un tā izraisīto finansiālo zaudējumu dēļ.

Lai brīdinātu autovadītājus par bīstamiem ceļu posmiem, tiekot izliktas pagaidu ceļazīmes - „Nelīdzens ceļš”. Ar masu mediju starpniecību LVC regulāri aicina autovadītājus būt uzmanīgiem, nepārsniegt atļauto braukšanas ātrumu un, kur nepieciešams, to pat samazināt.

Patlaban tiekot veikts tikai avārijas bedru remonts. Par avārijas bedrēm saskaņā ar normatīvajiem aktiem tiek uzskatītas tādas, kuru laukums ir 0,1 kvadrātmetrs un dziļums vismaz pieci centimetri.

Elmārs Barkāns/Foto: no personīgā arhīva