„Dzimtenītes” noslēpumi
Sabiedrība

„Dzimtenītes” noslēpumi

Jauns.lv

Negaidītas bēres, priecīgas kristības vai kāzas vienmēr ir godi. Ierodas radi, draugi un paziņas. Un kā tu uz vieglām smiltīm vai “rūgts” uzdzersi limonādi? Pēdējā laikā uz godiem dzeramo pērk ne jau veikalā, bet gan sarūpē pašbrūvēto: alu vai dzimtenīti. Un ne jau tikai tāpēc, ka lētāk.

„Dzimtenītes” noslēpumi...

Kā īsti ir ar paštecināto? Kāpēc to dzer? Kāpēc dzimtenītes “dzinēji” atšķiras no točku turētājiem? Tāpēc, ka dzērieni raksturo sabiedrību. Tāpēc, ka miera laikos bauda vīnu, šaubīgajos – dzimtenīti.

Pēc vecas tradīcijas liķierus uz Ziemassvētkiem mana vecāmāte gatavoja, ķiršiem, meža zemenēm un upenēm uzlejot „dzimtenīti”. Vectētiņam bija jādodas pie kaimiņa, abi pasēdēja, parunāja, un mājās vectētiņš pārradās mazlietiņ sašvilpies, pacilātā omā un ar lielu pudeli. “Tīra manta!” teica vectētiņš, un Ziemassvētkos, kad ārā bija sniegs un kupenas, vecāmamma mums iepilināja pa špicglāzītei no vasaras. Kad vectētiņš nomira, pie kaimiņa sērst un runāties vairs nebija kam.

Tomēr vecāmamma gribēja gatavot liķierus, kā ieradusi. Uzlēja odziņām veikalā pirkto šņabi pa 4,12 rubļiem. Ziemassvētkos iepilināja brūvējumu špicglāzītē, un mēs, tie, kuriem kā feinšmekeriem garšas izjūta bija uztrenēta ar “tīru mantu”, sapratām – tas nav tas...

Dzīšana un jaunrade

Māla plāksnītēs rakstīts, ka pirmo brūvēto niknīgo dzērienu sākuši darināt Mezopotāmijā, kur cieņā bija dateļpalmu vīns. Nav pētīta vārda ‘kandža’ etimoloģija, bet, iespējams, izcelsme meklējama krievu–japāņu kara laikā. Tālajos Austrumos karavīriem dots ļoti slikts šņabis, kas korejiešu valodā saukts ‘handža’. Tā šo dzērienu vēl joprojām sauc Igaunijā.

Mīļam bērnam daudz vārdu. Samogons – paštecinātais, tā to sauc krievvalodīgie. Angliskais pašdarinātā stiprā dzēriena nosaukums ir ‘moonshine’ – mēnesnīca, jo kandžas dzīšana notikusi tikai pa nakti, kad vienīgais apgaismotājs bijis Mēness. Latgalē kandžu vairāk dzen no miltiem, tāpēc to vietām sauc arī par miltinieku. Kurzemē nikno padzērienu gatavo no cukura, tāpēc sauc par cukurnieku. Vārdnīcā kandžai daudz sinonīmu: šmakovka, dzimtenīte, samagonka, fūzelis, grāvju vaimanas, plītsūdens, krūmu šalkas, sievu vaimanas, ļerga, ļurļaks, mēnesnīca, mežmalas, nopūtas, niknīgais.

Saeimā tika izskatīts likums par dzērienu izgatavošanas licencēšanu no paša dārzā audzētajiem augļiem un dārzeņiem, dravā un mežā iegūtās produkcijas. Un, sakiet, ko gribat, „dzimtenītes” raudzēšana Latvijā vairs netiek uzskatīta par nosodāmu, bet atzīta par radošu procesu. Pirms trim gadiem entuziasti mākslinieki kultūras, mākslas un kultūras mantojuma projektu realizēšanai izveidoja starpnozaru mākslas grupu „Serde”. Tika radīts projekts „Točka”, kas pēta kandžas gatavošanu kā tradicionālu nodarbi. Nominācijā „Tradicionālās kultūras mantojumā balstīta jaunrade” projekts saņēma „Lielo folkloras balvu – 2007”. „Serde” organizēja arī vairākas meistardarbnīcas, kurās interesentus iepazīstināja ar kandžas dzīšanas tradīcijām Viduskurzemē. Tika izdota tradīciju burtnīca „Brandava gatavošanas tradīcijas Viduskurzemē”, jo projekta dalībnieki pētīja kandžas tecināšanas vēsturi, tikās ar ļaudīm, pierakstīja atmiņas un receptes. Tāpēc nevar teikt, ka kandžas dzīšana ir pēdējā laika netikums un tautas nodzirdīšana, kas nes tikai postu.

Litrs „dzimtenītes” maksā ap septiņiem latiem. Un cena var kāpt! Reiz pie kāda „dzimtenītes” dzinēja ap trijiem naktī ieradies izslāpušais un dauzījies pie loga, tā un tā – te būs trīs lati, iedo’ pudeli. „Dzimtenītes” dzinējs sašutis: “Es varbūt tikko kā no sievas esmu nokāpis! Kā? Mani, meistaru, naktī kāds zildegunis traucēs?!” Ielējis par trim latiem viņam mazu glāzīti un atcirtis: “Mana pudele maksā visus 50 latus! Lai nebūtu te nekādas vazāšanās gar logiem!”

Kad sākas jukas un kari...

Sākot interesēties par kandžas tradīcijām un dzīšanu, secināju, ka par dzīšanu kā tradicionālu nodarbi interesējas mazdzērāji, nedzērāji un turīgie, kas vēlas iegādāties „dzimtenīti”, lai vēlāk, piemiedzot aci, uzcienātu viesus un draugus. Kandžas dzīšanas aizliegumu veicināja spirta valsts monopols, bet padomju varas gados par dzīšanu draudēja cietumsods.

Rakstnieks Ēriks Hānbergs ir labs sarunas biedrs dažādās kompānijās, turklāt kā atturībnieks spēj novērtēt situāciju. Hānbergs drīz atzīmēs 15 gadu jubileju, kopš nelieto alkoholu. Bet rakstnieks ar līdzdarbojošā prieku par darināšanu stāsta, nevis nosoda: “Pats esmu bijis līdzdalīgs. Pats esmu garšojis un bijis iekšā procesos. Tas ir viens no dzīvošanas atzariem un veidiem. Vienalga, lai cik stingri bijuši likumi, tecināšana ir notikusi paralēli. Ja viss notiek saprātīguma robežās, ja skatās, lai būtu laba manta, tad ir citādi – uz spēles taču ir likts amatnieka gods un prestižs.”

Kopā ar radošo grupu rakstnieks apceļojis un viesojies tik daudzās lauku sētās, ka redz dzīves situācijas kā no putna lidojuma. Rakstniekam ir daudz stāstu arī par kandžu. “Kā puika atceros, no bērnības. Manā ģimenē, tāpat kā kaimiņos, rūga vīna baloni – gan ķiršu, gan aveņu, gan pīlādžu. Vīna brūvēšana bija zemnieku vaļasprieks. Svētdienās gāja pie kaimiņiem, brauca uz radiem, runājās, nogaršoja vīnus.

Un es varu liecināt – kad uznāk kari vai tautsaimnieciskās bezjēdzības, tad sāk brūvēt “smagos” dzērienus. Tos “smagos” es iedalu kandžas kategorijā un „dzimtenītes” kategorijā. „Dzimtenīte” ir godprātīga, tīra manta, ko sauc par miltiņu, rudzīti, tas ir no tīriem miltiem darināts dzēriens jautrībai. Bet kandža ir apdullinoša, it kā ar pakaviem spertu pa pieri. Atšķirībā no kandžas „dzimtenīte” un godīgie pašteča paveidi smaržo. Ļerga, ļurļaks – kāds nu sanāca, tādu veči meta iekšā, lai apreibinātos. Bieži vien izdzītais vairāk spēlē uz trulumu. „Dzimtenīte” darināta pasēdēšanai.

Vilis Kļaviņš no Stāmerienas ir atminējis „dzimtenītes” noslēpumu – viss lielās devās ir posts un inde, mazās – zāles un iepriecinājums. „Dzimtenīte” audzina gribasspēku nepārkāpt savu mēru.
Vilis Kļaviņš no Stāmerienas ir atminējis „dzimtenītes” noslēpumu – viss lielās devās ir posts un inde, mazās – zāles un iepriecinājums. „Dzimtenīte” audzina gribasspēku nepārkāpt savu mēru.

Pirmskara atmiņas man ir par vīniem, alu un valsts šņabi. Tecināšanu sāku apjaust kara laikā, Kurzemes katlā. Bijām četras ģimenes vienā mājā, dzīvojām pie tēva brāļiem. Netālu no mājas bija vācu štābs, bet pusceļā – krūmos ieaudzis siena šķūnītis. Tieši turp viens no bēgļu ģimenes katru dienu gāja un darināja pašbrūvēto. Sieva katru vakaru ar zirdziņu brauca viņam pakaļ, jo vīrs taču bija pillā. Viņai palīdzēja viens vācu zaldāts – abi atveda vīru, abi ielika viņu gultiņā, un tad vācu zaldāts palīdzēja viņai vakara solī... un citur...

No rīta viss sākās no jauna. Rūpals tam vīram bija nostādīts profesionāli – pudeļu noiets bija labs, visi – gan vācu žandarmērija, gan vietējie – zināja, ka viņš dzen kandžu. Kad karš gāja uz beigām, visam bija jābūt oficiāli – drīkstēja kūtī būt tik un tik govju, tik un tik cūku... Tāpēc liekās govis un cūkas turēja meža būdā, kartupeļus glabāja meža stirpās, un arī kandžu tecināja mežā. Visi visu zināja, bet neziņoja.

Lielajā virtuvē ik pa brīdim notika vakarēšanas, kur tēvabrāļa sieva cepa pankūkas, vācu muzikants muzicēja uz mutes ermoņikām, cits skalu gaismā vija striķus, greba karotes, sievietes dejoja ar vācu zaldātiem, bet, kad bija lielākas saiešanas ar dziedāšanu, dejošanu un neiztrūkstošo „dzimtenīti”, uzradās dīvaini cilvēki, un visi viņi kopā i dzēra, i dancoja. Vēlāk uzzināju, ka tie bija mežabrāļi.”

Mani mulsina, lūk, kas – kāpēc tagad, kad valsts šņabi var dzert, cik grib, tomēr „dzimtenītei” piemīt neizsakāms šarms? “Nu, kāpēc, ja pagalmā pie talciniekiem ienāk kaimiņu onkulītis, piemiedz aci un saka: “Nu, kas i’ ko, puikas, ieraujam vienu ogu?”, tas izskatās mīļi un ieinteresē?” vaicāju rakstniekam. Rakstnieks tēvišķīgi pasmaida: “Tāpēc, ka piedzīvojums! Pašbrūvētais visu laiku bija aizliegtais auglis, ko valsts nekad nav akceptējusi. Lielākais kompliments pagrīdes dzērienu darinātājiem bija, ja nevar atšķirt – ārzemju dzēriena pudele ir, dzer kā skotu viskiju, slavē kā ārzemju marku, bet izrādās – brūvēts tepat siena šķūnītī...”

Hānbergs stāsta: “Liepājā bija Žurnālistu savienības Lejaskurzemes organizācija, kuras priekšstāvis pāris gadu biju es. Katru gadu notika divu dienu vasaras nometne Saldū, Aizputē, Ventspilī vai Liepājā. Vienai nometnei sagādājām pārsteigumu. No Lietuvas atvedām piena kannu – pilnu... Kā cienastu. Tajā meža mājā bija veca klētiņa, kur to ieslēdzām, bet pa nakti mūsu pašu kolēģi bija parakušies apakšā, tikuši klāt, un viss bija… turpinājies. Pats biju aizmidzis, saldi gulēju, kamēr caur klēts apakšu ritēja dzīvības ceļš, un pret rītu kanna izrādījās tāds pustukšītis. Kad Liepājas rajona laikraksta redaktors Fricis Arnis, kas pats bija pret lietošanu, uzzināja, ka mēs, žurnālisti, esam atļāvušies sagādāt veselu piena kannu ar dzērienu, kas ir aizliegts, viņš bija sašutis...

Zinājāt, ka jūnija sākumā Alūksnē bija 1. Latvijas kandžas tecinātāju salidojums? “Vajadzēja rīkot uz rudeni, ne pirms Jāņiem,” atzīst Vilis Kļaviņš no Stāmerienas, vienīgais „dzimtenītes” dzinējs, kurš piekrita par savu hobiju izteikties publiski. “Jāņos ir tradīcija veldzēties ar alu un kvasu, ne stiprajiem dzērieniem. Tie vairāk der, kad paliek auksts. Ziemas mēnešos, kad sākas slapjdraņķis, tad man vairāk prasa ko stiprāku: dāmas – liķierus, vīri – „dzimtenīti”. Es pats domāju, ka tā sadzeršanas tradīcija ir ieviesusies padomju laikos – kā tikai jebkādi svētki, tā jāsaskandina. Runājot par „nikno”, gribu teikt, ka līdz Brežņeva laikiem katrā organiskās ķīmijas grāmatā bija kandžas dzīšanas recepte un pamācība, kā jādzen. Princips ir vienāds, bet katram sanāk citādi.”

Kā notiek process? Retro destilators ir elementārs. Lai izdzītu tīru mantu, jāņem organiskais cukurs, raugs un ūdens, turklāt tāds, kam lielāka kaļķu piedeva, jo tas veicina labāku rūgšanu. Jā, noraudzē, nostādini, destilē, bet tad iznāk ass. Lai iegūtu maigāku garšu, iesācējiem iesaku pagrabā veikt inventarizāciju – lai iztīra pagrabus, veciem ievārījumiem (trīs litri būs gana) pieliek 50–100 gramu rauga, pielej 10 litrus ūdens, izšķaida. „Dzimtenīte” rūgst trīs četras nedēļas. Kad norūdzis, jānes vēsā vietā pagrabā, virsējo kārtu nosmeļ, un var laist caur destilātu. Visvieglākais variants... katram mājās ir “čaiņiks” ar snīpi. Uzliec snīpim “trubiņu”, iekurini uguni. Tikai pašam jāizdomā dzesētājs, kur atdzesēt, pat zem auksta tekoša ūdens var palikt. Kad sāk vārīties, tad atdalās spirta daļas, tās kāpj augšā, un satek tīra manta,” atklāj meistars.