Latvijā sākušies sektu kari
Sabiedrība
2011. gada 18. maijs, 07:50

Latvijā sākušies sektu kari

Jauns.lv

Ļedjajeva vadīto „Jauno paaudzi” grib „noēst” cita totalitārā sekta – „Toronto svētība”, kuras galvenais ierocis ir histēriski smiekli. Pagaidām gan Latvijā „svēto smieklu” sektai ir tikai pāris tūkstošu piekritēju.

Par Alekseja Ļedjajeva „biznesa” apdraudējumiem maija sākumā Poznaņā (Polija) notikušajā starptautiskajā konferencē, „Kultu strīdus jautājumi”, kurā uzstājās 27 eksperti sektantismā no daudzām valstīm, pastāstīja Latvijas Totalitāro sektu apkarošanas komitejas līdzpriekšsēdētājs, psihologs Viktors Jolkins un šīs komitejas jurists Aleksandrs Kuzmins

Uz „Jaunās paaudzes” vietu tēmē „Toronto svētība”

Viņi savā ziņojumā „Pārmaiņas Latvijas sektantiskajā skatuvē 2008. - 2010. gada ekonomiskās krīzes laikā” paziņoja:

„Neovasarsvētku harizmātiskās sektas, kas balstās „uzplaukuma teoloģijā”, kā iepriekš Latvijā vadošās „Jaunā Paaudze” un „Prieka Vēsts”, pašlaik cieš ideoloģisko krīzi un zaudē sekotājus. Tā iemesli ir sekotāju vilšanās pēc vērienīgu projektu neveiksmes (piemēram, Aleksejs Ļedjajevs solīja atvērt 1000 baznīcas, celt templi 15 000 cilvēkiem un atvest pie varas „kristīgu valdību”), kā arī virkne kriminālu un seksuālu skandālu, kas ir saistīti ar „kolēģiem” citās valstīs.

Vecās sektas noteikti centīsies mainīt taktiku, lai saglabātu ietekmi, bet uz atbrīvotām vietām jаu tēmē jaunas. Tā, uz Ļedjajeva vietu pretendē neovasarsvētku kustība „Toronto svētība”. Viņu īpatnība ir dziļā transa lietošana bez aktīvās vizuālās vai skaņu stimulācijas, mākslīgi regresējot psihi līdz bērna vecumam. „Toronto svētības” līderi spēlē rūpīgā vecāka vai partnera lomu, sniedzot iespēju, it kā Jēzus vārdā, izrādīt „jebkādas Svētā Gara izpausmes formas”: histēriskus „svētos smieklus”, reibuma imitāciju un citas. Pašlaik šai kustībai ir ap 1500 sekotāju Latvijā un to skaits turpina pieaugt.”

„Garīgie smiekli” okupē Latviju

Pagaidām vismaz oficiāli Latvijā neviena reliģiska kopiena, kuras nosaukumā būtu ietverti vārdi „Toronto svētība” gan nav atrodama. Tomēr reliģiskas kopienas, kuru rituālu galvenā sastāvdaļa ir neprātīgi smiekli, jau ir atradušas auglīgu augsni.

Kasjauns.lv jau rakstīja, ka Ropažos pulcējas visnotaļ savdabīgas garīgās skolas „Ceļš caur atmošanos” piekritēji, kuri nodarbojas ar histērisku smiešanos. Lai tiktu līdz šīs kustības „galvenajam templim”, smieklu jogas mācekļiem ir jāiziet īpaši sagatavošanās kursi. Tas viss maksā bargu naudu, jo teoloģiski un garīgi pareizi smieties nav nemaz lēts prieks. Jums pat var nākties atvadīties ne tikai no vairākiem simtiem latu, bet pat īpašuma un personiskās dzīves.

Nupat internetā parādījušās ziņas un video par reliģiskās kopienas „Dieva upe” saietiem. Jāteic, ka „Dieva upes” praktizētais kults ir saistīts ar „Toronto kustības” pamatnostādnēm. Arī abu reliģisko draudžu nosaukumi liecina par to savstarpējo saistību, jo jauno reliģisko kustību pētniekiem ir zināms, ka no „Toronto svētības” ir izveidojies atzarojums „Upes kustība” („River movement”).

Rīgas „Dieva upes” draudzes dievkalpojumu, kā redzams internetā ievietotajos video, neatņemama sastāvdaļa ir smiekli un neadekvāta jautrība.

Viktors Jolkins kasjauns.lv pastāstīja, ka pašlaik Latvijā ir vairākas jaunas reliģiskās draudzes, kuras ir saistītas ar „Toronto svētību”. Viena no tādām pat īrē bijušās rūpnīcas VEF korpusu tieši pretī „Prieka vēsts” galvenajai mītnei Bērzaunes ielā. Tas ir tiešs piemērs tam, ka Rīgā notiek „sektu karš” – jaunās reliģiskās kustības cenšas viena no otras pie sevīm pārmānīt piekritējus.

„Smieklu draudzes” teoloģija

Harizmātiskās „smieklu draudzes”, īpaši ASV, Kanādā un Lielbritānijā, ziņo par tādām parādībām kā spontāni un nekontrolējami smiekli, pat nopietnākos dievkalpojuma un sprediķu brīžos, nekontrolējamas raudas un asaras, krišana uz grīdas transa stāvoklī, cilvēks uzvedas un runā tā it kā būtu pamatīgi piedzēries. Vienkāršības labad visas šīs parādības var nosaukt par „svētiem smiekliem”, jo tieši par smiekliem visvairāk tiek ziņots.

Šo parādību piedzīvotāji, aizstāvji un reklamētāji uzsver, ka tās ir par pierādījumu Svētā Gara izliešanai pār cilvēku, ka tās liecina par pilnīgu Svētā Gara kontroli pār cilvēku, ka tās ir kā atbilde uz cilvēka vēlmi ieraudzīt jaunas zīmes no Dieva. Tiek arī uzsvērtas pozitīvas izmaiņas cilvēku dzīvēs, kuri ir piedzīvojuši Svētos smieklus, piemēram, lielākas ziedošanās spējas, sekojot Jēzum, padziļināta lūgšanu dzīve, palielināta interese par Bībeles lasīšanu, atjaunota interese par kalpošanu draudzē, dziedināšanas un stiprinātas laulības saites.

Imitē arī seksu

„Toronto svētība” ir radusies 1994. gadā un pirms gadiem sešiem tās pirmie sludinātāji parādījās arī Latvijā, kasjauns.lv teica Viktors Jolkins. Pirms pāris gadiem viņi aizvien noteiktāk sev sāka piepulcināt piekritējus arī Latvijā. Tos, kuri bija vīlušies gan „Jaunajā paaudzē”, gan „Prieka vēstī”. „Toronto svētības” rituāli piedāvā pavisam atšķirīgu praksi, ko nevarētu atļauties, piemēram, Aleksejs Ļedjajevs.

„Toronto svētība” var praktizēt „psihisku regresu”, saka Jolkins. Ja kāds grib būt infantils un justies kā bērns, viņš tā arī šīs kustības „dievkalpojumā” var justies. „Tu vari būt pilnīgi neadekvāts un tevi neviens par to nenosodīs,” skaidro Jolkins.

„Toronto svētības” sektā dievlūdzēji „Dieva pieskārienu” cenšas izjust visneadekvātākos veidos – viņi tēlo gan alkohola un narkotisko reibumu, gan pat imitē seksuālas darbības. Tādējādi viņi atbrīvojas un sajūtot Svētā Gara „pieskārienu”. Reizēm „svētdarbības” tiek papildinātas ar specefektiem jeb patiesībā to neesamību – zālē nav ne gaisma, ne citu skaņu, kā tikai pašu „svēto smieklu” sektas dalībnieku jautrība.

„Dieva upes” svētā jautrība:

Smiekli un ņirgas „Dieva upē”:

„Svēto smieklu” aizkulises:

Elmārs Barkāns