Trīs braucēju mammu dzimtenē ar lielu uzmanību uz "Red Bull" atsākas F-1 sezona
foto: IMAGO/IPA Sport
Ne visi zina, ka pēdējo četru sezonu pasaules čempions nīderlandietis Makss Verstapens patiesībā ir dzimis Beļģijā.

Trīs braucēju mammu dzimtenē ar lielu uzmanību uz "Red Bull" atsākas F-1 sezona

Sporta nodaļa

Jauns.lv/F1.lv

Pirmā formu;a ir atpakaļ! Pēc divām tukšajām nedēļām ar jaunu jaudu baudīsim Beļģijas GP, kas regulāri dāvājis faniem neaizmirstamas sacīkstes, turklāt Spa trase ir sevišķi iecienīta arī braucēju vidū!

Trīs braucēju mammu dzimtenē ar lielu uzmanību uz ...

Trase: Pati garākā trase čempionāta kalendārā piedāvā ļoti dažādus sektorus. Pēc ļoti īsa ceļa no starta līdz pirmajai bremzēšanas zonai (La Source), seko taisne, kurā ieķerties aizvējā pirms aizraujošas līkumu sērijas augšup kalnā (Raidillon un Eau Rouge), kur nav nepieciešams bremzēt. Sekojošā taisne (Kimmel) jau tā ir lieliska apdzīšanas vieta, turklāt ar DRS palīdzību atrašanās aizmugurē paša pirmā līkuma izejā bieži var sniegt vairāk priekšrocības kā pozīcijas pārsvars, ja braucēji cīnās ļoti cieši viens aiz otra.

Seko vairāki lēnie līkumi (Les Combes un Rivage) un virkne vidēji ātrie pirms izbraukšanas ļoti ilgā un lēzenā pagriezienā (Blanchimont), kur gadu gaitā redzēti vairāki drosmīgi manevri, tostarp arī par ārmalu. Vēl viena spēcīga bremzēšanas zona (Chicane) pirms atgriešanās starta finiša taisnē, kur arī DRS ir iespējams, tomēr parasti tiek izmantots, lai izkārtotu manevru nākamajam aplim, nevis mestos uzbrukumā uzreiz. Tas viss ‘tikai’ 44 reizes 7 kilometru garumā.

Riepas: Pērn “Pirelli” uz Spa atveda C2, C3 un C4 sastāva riepas. Lielākā daļa braucēju veica divus pitstopus, cīnoties ar laterālo nodilumu. Šogad C2 sastāva vietā būs pieejams C1 sastāvs. Tas nozīmē, ka cietākās pieejamās riepas būs divus, nevis vienu, soli cietākas par vidējām, līdz ar to arī ievērojami lēnākas. Stratēģus gaida liela mīkla – vai izvēlēties piesardzīgu taktiku un lēnāku tempu, vai koncentrēties uz mīkstākajiem sastāviem, liekot braucējiem biežāk apciemot savus mehāniķus? Katrai komandai būs pieejami 2 C1, 4 C3 un 6 C4 sastāvi.

Laiks: Spa regulāri nākas saskarties ar nokrišņiem, savu pīķi sasniedzot 2021. gadā, kad spēcīga duša 4 stundu garumā padarīja sacīkstes par pilnīgu farsu. Tik traki šonedēļ nebūs, tomēr lietus iespējamība pastāv katrā no trim dienām. Sākotnēji vislielākā nokrišņu varbūtība tika prognozēta uz piektdienu, tomēr sinoptiķu jaunākie mērījumi liecina, ka pastāv liela iespēja sacīkstēs redzēt arī zaļi vai zili marķētās riepas. Gaisa temperatūra būs aptuveni 20 grādi.

Grafiks: Lielie notikumi Spa trasē būs manāmi jau piektdienā, jo šai posmā paredzēts arī sprints! Kvalifikācija tam plkst. 17:30. Sestdien skatītājus priecēs sprints un kvalifikācija galvenajām sacīkstēm, kas svētdien risināsies plkst.16:00 pēc Latvijas laika. Rīta pusē svētdien iespējams sekot līdzi arī F-2 (11:00) un F3 (09:30) čempionātiem, kur savu meistarību atrāda topošie F-1 braucēji.

Pērn: Savā dzimtenē Verstapens allaž bijis lielisks. Pērn viņam lietainajā kvalifikācijā izdevās pārspēt tuvāko sekotāju Leklēru ar vairāk kā pussekundes pārsvaru, tomēr dzinēja maiņas dēļ viņam nācās startēt 10 pozīcijas zemāk, līdz ar to iesaistīšanās cīņā par uzvaru nebija iespējama. Sacīkšu laikā uz jaunā asfalta ar zemāku nodilumu kā parasti “Mercedes” jutās lieliski – Hamiltons tika galā ar Leklēru un Peresu, ilgāku laiku kontrolējot notikumu gaitu. Kad visi, izņemot Džordžu Raselu, bija veikuši savu otro pitstopu, Hamiltons atradās otrajā pozīcijā aiz komandas biedra. Ar nodilušām riepām Raselam izdevās noturēt Hamiltonu sev aizmugurē, taču viena pitstopa taktika nebija sākotnēji plānota – viņa riepas bija pārāk nodilušas, lai iekļautos minimālā svara kritērijos. Rasels tika diskvalificēts, ļaujot Hamiltonam izcīnīt savu līdz šim pēdējo uzvaru. Atrašānas aiz Rasela ļāva pēdējos apļos izmantot DRS un noturēt Oskaru Piastri sev aizmugurē.

Top 3 intrigas:

  • Redzēsim turpinājumu “McLaren” iekšējam duelim? Neraugoties uz neveiksmi Austrālijā, sezonas pirmajā ceturksnī Oskars Piastri apliecināja, ka ievērojami progresējis un faktiski kļuva par galveno favorītu uz titulu, tomēr viņa komandas biedrs Lando Noriss nepadevās un ir sadeldējis atstatumu čempionāta kopvērtējumā līdz 8 punktiem. Cīņas abu braucēju starpā kļūst arvien agresīvākas un aizraujošākas. Spa ir vieta ar daudzām apdzīšanas izdevībām, līdz ar to arī iespēja braucējiem pārbaudīt limitus. Tagad, kad katram punktam ir nozīme un Verstapens ir arvien tālāk aizmugurē, savaldīt abus titula kandidātus kļūs arvien sarežģītāk.
  • Kā iesāksies “Red Bull” atdzimšana? Skaidrs, ka Hornera atlaišana neradīs tūlītēju snieguma kāpumu vai kritumu, tomēr reportieru mikrofoni un fotogrāfu objektīvi noteikti būs vērsti Lorēna Mekīsa vadītās komandas virzienā. Gaidīsim jaunas atbildes par menedžmenta restrukturizāciju, braucēju tirgu un citiem izaicinošiem jautājumiem. Lorēnam jārada labs pirmais iespaids, lai prese nostātos viņa pusē un rezultāti trasē ir vieglākā atslēga šī mērķa sasniegšanai. Ņemot vērā Verstapena prasmes slapjā segumā, “Red Bull” komandtiltiņš cerēs, ka tumšie mākoņi, kas savilkās virs komandas pēdējo nedēļu laikā, izlīs virs visas 7 kilometrus garās Spa trases.
  • Vai jaunā balstiekārta ļaus “Ferrari” nonākt atpakaļ zirgā? Pirms Beļģijas posma “Ferrari” veica īpašus testus Mudžello trasē. Bija manāmas atšķirības augšējās šķērssviras stiprinājumos, sekojot konkurentu piemēram. Galvenā ideja – padarīt mašīnu nevis ātrāku, bet stabilāku un prognozējamāku bremzēšanas un paātrinājuma fāzēs, samazinot augstuma svārstības formulas aizmugurējā daļā, ļaujot to noregulēt zemāk. Uzlabotajam piespiedējspēkam vislielāko efektu būtu jāsniedz lēnajos pagriezienos. Tikai laiks rādīs, vai šie uzlabojumi sniegs cerētos rezultātus, turklāt ātrā Spa trase, iespējams, nemaz nebūs uzskatāmākā mēraukla tam. “Ferrari” par labu nespēlē arī fakts, ka Beļģijas posmā gaidāma tikai viena treniņu sesija.

Padoka pļāpas: Oficiāli Maksam Verstapenam ir spēkā esošs līgums ar “Red Bull” līdz 2027. gada beigām, tomēr arvien skaļāki kļūst čuksti, ka klauzula, kas ļautu viņam pamest vienību šīs sezonas beigās stājas spēkā, ja jūlija beigās viņš kopvērtējumā atrodas ārpus Top 3. Zīmīgi, ka vienīgais braucējs, kurš viņu varētu izstumt no vadošā trio ir Džordžs Rasels. 18 punkti ir samērā liels handikaps, tomēr sprinta nedēļas nogalē vieglāk dzēšams kā parasti. Ja mediju celtās mākoņu pilis par “Mercedes” nākamās sezonas dzinējiem ir patiesas un abi piloti labprāt nākamo sezonu uzsāktu sudrabotajā formulā, tad ne viens, ne otrs pēc šī posma nevēlētos kopvērtējumā atrasties trešajā pozīcijā. Vai vēlme ir tik spēcīga, lai kompromitētu savu nedēļas nogali?

Otrās mājas: Oficiāli Beļģijai nav savu braucēju, par kuru turēt īkšķus, turklāt situācija ir nemainīga jau kopš 2019. gada, tomēr veseliem trim braucējiem mātes ir no Beļģijas, līdz ar to vismaz daļēji viņi to var saukt par mājas posmu. Makss Verstapens pat ir dzimis Beļģijā, tomēr, ņemot vērā ciešo saikni ar tēvu, kurš pats savulaik brauca F-1, viņš nolēma pārstāvēt Nīderlandi. Norisa māte ir no Flandrijas, līdz ar to viņš daļēji saprot flāmu valodu, turklāt Norisam ir dubultpilsonība (Lielbritānijas un Beļģijas). Dubultpilsonība ir arī Kanādā dzimušajam un augušajam Lensam Strolam, kura vecāki ir šķīrušies. Noriss Spa nekad nav finišējis augstāk par piekto vietu, Strola labākais sasniegums ir devītā vieta, bet Verstapens savu skatītāju priekšā triumfējis trīs reizes.

Ārpus F-1: Spa daudziem ir pazīstama kā sacīkšu trases mājvieta un vieta, kas devusi nosaukumu ūdens procedūrām, tomēr atbilstoši grāmatā “Lielais četrinieks” minētajam aprakstam, rakstnieces Agatas Kristi radītais pasaulslavenais detektīvs Erkils Puaro ir dzimis un uzaudzis pie Spa, nogriežoties no galvenā ceļa īsi pirms pašas pilsētas sasniegšanas. Mūsdienās Spa dzīvo apmēram 10 tūkstoši cilvēku.