No peldkleitām līdz atkailinošiem bikini: kā laika gaitā mainījusies peldkostīmu mode
Modes tendences nāk, mainās un aiziet, un to pārveide demonstrē ne tikai cilvēku vēlmi pilnveidot personīgo stilu, bet arī sabiedrības vērtību un vēlmju izmaiņas. Visatkailinošākais izstrādājums – peldkostīms – ir lielisks piemērs tam, kā mainās sievietes loma un vērtība sabiedrībā.
Pieticība. 19. gs. 80. gadi.
Uzticīgi sekojot viktoriānisma ideāliem, kad sievietes rota bija šķīstība un pieticība, 19. gs. 80. gados peldēšanai tika izmantotas līdz apkaklītēm aizpogājamas kleitas. Tās papildināja ar biksēm, kas piesedza ceļgalus. Bet, ja šāds tērps šķita pārāk nepieklājīgs, bija iespējams noīrēt peldēšanās mašīnu – ūdenī iestumjamu namiņu uz riteņiem, kas šķīstajām dāmām ļāva ieiet ūdenī vēl diskrētāk.
Vilnas peldkostīms. 1900.–1910. gads
20. gadsimta sākumā vērojamas lēnas vērtību pārmaiņas – iesīkstējušie un puritāniskie viktoriānisma ideāli tika apšaubīti par labu nedaudz vieglākām apģērbu kārtām. Pagājušā gadsimta peldtērpi saruka garumā, taču aizvien atgādināja apkaklīšu kleitas un tapa no smagā flaneļa vai vilnas.
Neatkarība. 1910.–1920. gads
Desmitgadi vēlāk peldēšanās kostīmi vēl bija tādi paši, taču sievietes sāka uzskatīt, ka ir pelnījušas ko vairāk par rūpēm par bērniem, mājām un vīru, tas ir, hobijus un stabilu darbu ārpus mājām.
Lai gan pirmās profesionālās peldētājas smago peldēšanas svārku dēļ nespēja sasniegt tādus rezultātus kā kolēģi vīrieši, profesionālā austrāliešu peldētāja Anete Kellermane bija pirmā sieviete, kura, sportisko sasniegumu mudināta, atļāvās uzvilkt viendaļīgo peldkostīmu.
Par drosmi viņa tika sodīta ar arestu un atalgota ar citu sieviešu apbrīnu – dāmas aizrautīgi sekoja viņas paraugam. Anetes peldtērpi kļuva populāri, viņa radīja peldkostīmu līniju, izdeva peldēšanas padomu grāmatas un kļuva arī par aktrisi.
Brīvdomātājas. 20. gs. 20. gadi
Brīvdomātājas, modīgās flaperes garlaikoja senilie sieviešu pieticības ideāli, un viņas radīja savus noteikumus. Holivuda un stila žurnāls Vogue popularizēja seksapīlu un glamūrīgu peldkostīmu idejas – tie kļuva mazāki (atbrīvoti no piedurknēm, garumā saīsināti un krūtīs un viduklī pieguloši), bet pieprasījums – lielāks. Beidzot bija acīmredzams, ka peldkostīms sedz sievietes ķermeni.
Kombinezons. 20. gadsimta 30. gadi
Trešdaļa sieviešu strādāja, studēja un meklēja peļņas iespējas. Šī neatkarība lika garajām peldkleitām iziet no modes pavisam, un to vietā stājās peldkostīms – kombinezons ar kailiem ceļgaliem un atklātiem pleciem.
Atombumba. 20. gs. 40. gadi
20. gs. 40. gados pašpārliecinātība un jauniegūtā vara lika sievietēm kļūt drosmīgākām. Peldkostīmi no 20. gadu kombinezoniem pamatīgi transformējās. 1946. gadā franču dizainers Luiss Reārs iepazīstināja pasauli ar pirmo no minimāla auduma daudzuma tapušo moderno bikini. Jaunais dizains bija tik riskants, ka dizaineram par modeli nācās noalgot Parīzes šovu meiteni Mišelinu Bernardini.
Piedauzīgā naba. 20. gs. 50. gadi
Aktrise Brižita Bardo 1952. gadā filmējās franču kino filmā Manina, meitene bikini, un tā bija viena no pirmajām reizēm, kad bikini parādījās uz kino ekrāniem. Lai gan, pateicoties Bardo un Merilinai Monro, seksapīls bija kļuvis par modīgu popkultūru, aizvien tika uzskatīts, ka nabu publiski demonstrēt nevajadzētu. Tāpēc peldkostīmi bija ar augstu vidukļa daļu, atgādināja svārku un šortu sajaukumu, un peldkostīma augšdaļa bija krekliņa un krūštura hibrīds.
Brīvā mīlestība. 20. gs. 60. gadi
20. gs.60. gadu modi ietekmēja otrais feminisma vilnis, kura pārstāves aicināja vērsties pret patriarhātu un darīt un valkāt visu, ko un kad pašas vēlas. Bohēmistu un hipiju brīvās mīlestības vārdā augums vairs nebija kauna traips, un bikini ieguva savu ikonisko formu – jo vairāk kailuma – jo labāk!
Naturālisms. 20. gs. 70. gadi
Viena no lielākajām un iedvesmojošākajām 70. gadu zvaigznēm bija aktrise un mūziķe Džeina Birkina. Viņas dabiskais šarms signalizēja tendenču maiņu par labu dabiskam, relaksētam un bohēmiskam tēlam. Peldkostīmos tas nozīmēja ikdienišķumu – raksti kā galdauta rūtojumi, dabiskumu – tamborējumi – un vieglumu – plāns materiāls bez oderes, demonstrējot ķermeni visā tā krāšņumā.
Glamūrs. 20. gadsimta 80. gadi
Ķermenis bija modē – tika aicināts uzlabot ķermeņa formu sporta zālē, sieviešu neatkarība nozīmēja būt tiešai un skarbai un seksapīlu demonstrēt agresīvi. Pašpārliecinātas, seksīgas un harismātiskas sievietes savas ambīcijas demonstrēja arī pludmalē – miniatūrās bikini biksītes vairāk nekā jebkad izcēla pēcpusi, un to izgriezuma augstums akcentēja gurnu daļu un pagarināja kājas.
Personība. 20. gadsimta 90. gadi
Popkultūra un tādi seriāli kā Sekss un lielpilsēta iepotēja ideju, ka vīrietis nav nepieciešams, ka sieviete pati var būt neatkarīga un pašpārliecināta un dzīves jēga ir pašrealizēšanās un laime. Kļūstot dažādāki un pielāgojoties sieviešu unikālajām formām un personībām, to atspoguļoja arī peldkostīmi. Modē nāca atlētiskāki dizaini, un dzima ideja par dažādu krāsu bikini komplektiem. Izgriezumi un dekoltē kļuva vēl dziļāki un riskantāki, bet apdrukas un krāsas paspilgtināja individualitāti.
Sev un internetam par prieku. Mūsdienas
Jaunā tūkstošgade pasaulē, kuras jēga ir lieliska fotogrāfija sociālajos medijos, ietekmē arī peldkostīmu dizainu. Lai gan perfektās peldkostīmu reklāmas aizvien ir modīgas, ķermeņu pozitīvisma kustība mudina sabiedrību atteikties no standartiem – visas sievietes ir skaistas, un apģērbs jāvalkā par prieku sev, nevis vīriešiem. Modē ir viss – atkailināšanās kā 20. gs. 90. gadu Pludmales patruļā, atlētisks 80. gadu stils, retro tendences un inovācijas – atsegts krūšu sāns vai krūts apakšējā daļa.