Skandalozi tērpi un mežonīgs skaistums. Atceroties Aleksandru Makvīnu

Skandalozi tērpi un mežonīgs skaistums. Atceroties Aleksandru Makvīnu

Pastaiga

Ņujorkas Kostīmu institūts ar vērienīgu retrospekciju Metropolitēna muzejā piemin pērn aizsaulē aizgājušo britu modes enfant terrible Aleksandru Makvīnu.

“Ir jāzina likumi, lai tos pārkāptu. Tas ir iemesls, kādēļ es esmu šeit, demolēt noteikumus, bet saglabāt tradīciju.”

Romantiskais prāts ekspozīcija

“Cilvēki manas lietas dažkārt uzskata par agresīvām. Bet es tās tā neredzu. Es tās redzu kā romantiskas, kas cīnās ar personības tumšo pusi.”

Ekspozīcija Romantiskā gotika un retumu kabinets

Romantiskais nacionālisms

“Es vēlos būt godīgs pret pasauli, kurā dzīvoju, un dažkārt mana politiskā pārliecība ir redzama manos darbos. Mode var būt patiesi rasistiska, skatoties uz citu kultūru apģērbiem kā uz kostīmiem... Tas ir mūsdienīgs, un tā ir veca cepure. Nojaucam barjeras!”

Romantiskais eksotisms

“Es cenšos izaicināt siluetu, to mainīt un tādējādi arī mainīt domāšanu attiecībā uz to, kā mēs izskatāmies.”

Romantiskais primitīvisms

“Es vienmēr esmu mīlējis dabas mehānismus, un tas ir lielākā vai mazākā ietekmējis manu darbu.”

Romantiskais naturālisms

Kaut dizainera karjera bija tikai 19 gadu ilga, viņa vārds ierakstīts mūsdienu modes vēstures zelta lappusēs – kā ārkārtīgi rets tīrradnis, kas diemžēl arī sadedzis ārkārtīgi ātri. Dizainers šķīrās no dzīves pagājušā gada februārī, izdarot pašnāvību. Makvīna skates bija skandalozas, tās radīja iespaidu, ka viņa iztēlei, sapņiem un fantāzijām nav robežu. Viņa tērpi – provocējoši, androgīni piegriezumā un materiālu izmantojumā, seksualitātes caurstrāvoti un vienlaikus tehnoloģiski perfekti.

Izstādē eksponēti 100 tērpu ansambļi un 70 aksesuāri, kas uz Ņujorku atceļojuši gan no modes nama Londonas arhīviem, gan no Givenchy arhīva un Londonas modesdāmas Izabellas Blovas privātkolekcijas, ko pērn iegādājās Dafne Ginesa. To vidū ir viss Makvīna skandalozais zelta fonds, arī nu jau leģendārais viņa karjeras stūrakmens – uz piedienības/nepiedienības robežas balansējošās bikses ar kliedzoši zemo jostas vietu (bumsters). Izstāde sākas ar Īstendas strādniekpuiša pirmās darbnīcas stilizāciju Londonas Hokstonā, un tās sešas tematiskās sadaļas, kas aptver Makvīna kolekciju populārāko tēmu loku, ir savstarpēji saistītas romantikas griezumā. Piemēram, Romantiskais prāts demonstrē dizainera tehnoloģisko virtuozitāti, piegriezuma perfektumu un vienlaikus spontanitāti dažādu negaidītu detaļu veidolā. Romantiskā gotika eksponē Makvīna kolekcijās klātesošo, brīžam tik stindzinoši kliedēto robežšķirtni starp dzīvi un nāvi, gaismu un tumsu, kā arī Viktorijas laika gotiku kā vienu no viņa iecienītākajiem iedvesmas avotiem. Romantiskais nacionālisms atklāj dizainera patriotismu un aizraušanos ar britu un skotu kultūras citātiem. Romantiskā eksotika atgādina par eksotisko kultūru, īpaši Ķīnas un Japānas, iespaidu klātbūtni Aleksandra Makvīna kolekcijās. Līdz ar izstādi klajā nākusi arī grāmata Aleksandrs Makvīns: Mežonīgais skaistums, kuras autors ir izstādes kurators Endrjū Boltons.