“Slavē sevi, bet ar mēru” - karjeras konsultantes padomi izcilai motivācijas vēstulei
“Lūgums iesūtīt arī motivācijas vēstuli.” Izlasot šo frāzi kārotas vakances darba apraksta apakšā, ne viens vien darba meklētājs smagi nopūšas.
Karjeras un līderības koučs Ginta Jāne sniedz praktiskus padomus, kā uzrakstīt motivācijas vēstuli, kas palīdzēs sasniegt izvirzītos mērķus.
Darba ņēmēji nereti uzskata, ka svarīgākais dokuments, piesakoties jaunā darbā, ir CV. Kaut tā visnotaļ ir taisnība, potenciālo darbinieku atlases kārtībā liela nozīme ir arī motivācijas vēstulei. Jāne uzsver, ka laba motivācijas vēstule var kandidātam iedot papildu vērtību un motivēt darba devēju viņu uzaicināt uz pārrunām.
Taču ne visās nozarēs un amatos motivācijas vēstule ir nepieciešama, lai izvēlētos labāko un piemērotāko darbinieku. “Pašam darba devējam vispirms jāatbild uz jautājumu – kāpēc es to prasu? Kāpēc es gribu lasīt motivācijas vēstuli?” skaidro karjeras un līderības koučs. Piemēram, IT jomas pārstāvji var atviegloti nopūsties, jo šajā nozarē strādājošo atlases procesā motivācijas vēstule nespēlē būtisku lomu.
Viņu darbā svarīgākas ir tehniskās zināšanas, par kurām var pārliecināties citādos veidos, piemēram, uzdodot nelielu darba uzdevumu. Savukārt, ja vakance ir uz vadošu pozīciju, piemēram, vadītāja amatu, tad prasmei prezentēt sevi, formulēt domu un pārliecinoši izteikties kā mutiski, tā rakstveidā ir liela nozīme, tāpēc ir lielāka iespēja, ka kandidātiem, kas vēlas ieņemt šādu amatu, motivācijas vēstule tomēr būs jāraksta. Līdzīgi ir arī ar amatiem komunikācijas nozarē. Arī tur motivācijas vēstule ir pirmā iespēja prezentēt savas profesionālās kompetences.
Kas vairāk par sevis slavināšanu
Nereti pirmā lieta, kas nāk prātā, izdzirdot vārdu salikumu “motivācijas vēstule”, ir sevis slavēšana. Taču tā ir tikai neliela daļa no darba uzdevuma. Patiesībā motivācijas vēstule ir kas vairāk. Tās mērķis un uzdevums ir sniegt atbildes uz diviem svarīgiem jautājumiem – kādēļ mani interesē šī vakance, un kāpēc es būtu piemērots kandidāts? “Savā veidā motivācijas vēstule ir pirmā sevis prezentācija darba devējam. Ja CV iedod ieskatu manā profesionālās dzīves ceļā, tad motivācijas vēstulē mēs uzsveram, kādēļ mani interesē uzņēmums un amats, uz ko kandidēju, kādu pienesumu varu dot uzņēmumam un ko jaunais amats varētu sniegt man,” skaidro Jāna. Nereti darba ņēmēji paši sev nespēj atbildēt uz šiem jautājumiem, tāpēc nav nekāds brīnums, ka pastāstīt to citam, turklāt rakstiski, daudziem var likties izaicinoši.
Praktiski padomi izcilai motivācijas vēstulei
Pirmais un svarīgākais nosacījums, kas jāatceras, rakstot motivācijas vēstuli, ir – tai nav jābūt garai, bet saturīgai. Piemēram, motivācijas vēstulē noteikti apraksti, kāpēc vēlies strādāt konkrētajā uzņēmumā un amatā. Pastāsti, kas uzrunāja tieši tevi. Iespējams, esi sajūsmā par viņu piedāvātajiem pakalpojumiem un produktiem vai varbūt esi dzirdējis, ka konkrētais uzņēmums ir izslavēts darba devējs, kas gādā un rūpējas par savu darbinieku labklājību un labsajūtu. Tāpat iemeslu sarakstā noteikti var būt arī uzņēmuma vērtības, kas saskan ar tavām vērtībām, vai profesionālais izaicinājums, ko piedāvā konkrētais amats. “Ne velti to dēvē par motivācijas vēstuli,” Jāne izceļ.
Tikpat svarīgi ir arī izcelt savus sasniegumus, kas raksturo tavu kompetenci un rezonē ar darba devēja vajadzībām. Lasot darba sludinājumu, pievērs uzmanību tam, kāds cilvēks tiek meklēts. Izpēti vakancē minētās prasības un pienākumus un padomā, kāda tava pieredze var atspoguļot, ka esi tieši tas, ko viņi meklē. Nebaidies izmantot savā pieteikumā frāzes no darba sludinājumā minētā. Tas var palīdzēt “sasaistīt” tavu pieredzi un kvalifikāciju ar to, ko meklē darba devējs. Bet, kā vēsta sens latviešu teiciens – “viss labs, kas ar mēru”, nepārspīlē, lai neradītu pretēju efektu, kad viss ir burtiski pārkopēts. “Motivācijas vēstulē var pieminēt pieredzi brīvprātīgo darbā vai aktivitātes ārpus profesionālās darbības, ja prasmes un zināšanas var būt noderīgas amatā, uz ko kandidē,” skaidro karjeras un līderības koučs.
Minot savu pieredzi, neaizmirsti izcelt arī to, kādu pienesumu komplektā ar savām zināšanām tu varētu sniegt darba devējam. Iespējams, tu vari sniegt padomus topošajiem kolēģiem vai darba devējam arī citos virzienos, ne tikai konkrētā amata rāmjos. Tas darba devēja acīs tevi noteikti padarīs par vērtīgāku darbinieku un motivēs darba devēju uzaicināt tevi piedalīties tālākajā atlases kārtā.
Nereti karjeras laikā sanāk piedzīvot arī garākus pārtraukumus. Ja arī tavā darba dzīvē ir bijis šāds posms, kas parādās jaunākajā CV, tad noteikti īsi piemini pārtraukuma iemeslus. Tas palīdzēs kliedēt šaubas un izvairīties no nepareizām interpretācijām. Turklāt, iespējams, šajā laikā esi apguvusi kādas vērtīgas prasmes vai iemaņas, kas varētu palīdzēt konkrētā amata ietvaros. Šādi vari padarīt sākotnēji šķietamo defektu par efektu.
Ko labāk nedarīt?
Ir labi zināt, ko un kā rakstīt, lai motivācijas vēstule pārsteigtu pat prasīgākos kandidātu atlases vadītājus. Taču tikpat svarīgi ir zināt, ko un kā nerakstīt, lai neradītu pretēju efektu. Rakstot motivācijas vēstuli, Jāne iesaka izvairīties no profesionālā žargona, specifiskiem apzīmējumiem, saīsinājumiem, kas ir izrauti no konteksta un padara tekstu grūti uztveramu.
Viena no tipiskākajām kļūdām ir izmantot jau gatavu standarta paraugu, kuram pietrūkst personības, individualitātes un odziņas, kas palīdzētu potenciālo darbinieku izcelt citu kandidātu vidū. Šāds piegājiens palīdz apiet izaicinājumus un ātrāk izpildīt uzdevumu, bet diemžēl var pazemināt kandidāta vērtību topošā darba devēja acīs. Karjeras un līderības koučs atzīst, ka šādi gadījumi nav retums. “Tādas vēstules nedod kandidātam nekādu pievienoto vērtību, neizskaidro, kādēļ cilvēku interesē konkrētā vakance. Tā ir laika izšķiešana abām pusēm,” viņa uzsver.
Tāpat, pirms sūtīt vēstuli potenciālajam darba devējam, speciāliste iesaka pārliecināties, vai pieteikuma vēstulē esi pareizi norādījis amatu un uzņēmumu, uz kura vakanci kandidē. “Bieži kandidāti pārsūta standarta motivācijas vēstuli, nepamainot detaļas. Tas ir slikts tonis un norāda uz nevērību un paviršu interesi par vakanci,” uzsver Jāne.
Vienas un tās pašas motivācijas vēstules sūtīšana visiem darba devējiem neatkarīgi no vakances un uzņēmuma specifikas ir tipiska kļūda. Arī šāda pieeja diemžēl, visticamāk, atstās negatīvu iespaidu un var liegt tev iespēju turpināt atlases procesu. “Darba devējs ļoti ātri nolasa, cik lielu vērtību pats kandidāts ir piešķīris motivācijas vēstulei. Vai vēstule ir pilna ar formālām, dažkārt klišejiskām frāzēm, kas maz raksturo pašu kandidātu, vai tajā tomēr ir interesanti fakti par kandidāta profesionālajiem sasniegumiem, prasmēm un interesi pievienoties uzņēmumam. Mēs visi novērtējam autentiskumu. Arī darba devēja pusē pretī ir tāds pats cilvēks kā tu, kas lasa tavu motivācijas vēstuli. Autentiska motivācijas vēstule var palīdzēt kandidātam izcelties uz pārējo fona,” skaidro speciāliste.
Tagad tavās rokās ir nepieciešamās zināšanas un instrumenti, lai tu varētu izcelties citu kandidātu vidū un iegūt iespēju piedalīties sen kārotā atlases procesā. Galvenais – esi autentiska! Izcel savu interesi par uzņēmumu un vakanci. Stāsti par sasniegumiem un padomā, kas ir tie iemesli, kāpēc cilvēki pie tevis vēršas pēc padoma vai palīdzības, un kādas unikālas zināšanas un personīgās kvalitātes vari piedāvāt uzņēmumam.
Vēl daži ieteikumi
* Rūpīgi izpēti tiešsaistē pieejamo informāciju par uzņēmumu, kurā vēlies strādāt, – šīs zināšanas ne tikai palīdzēs izprast potenciālo darba devēju, bet būs arī laba bāze motivācijas vēstules tapšanai.
* Pievērs uzmanību motivācijas vēstules struktūrai un domas plūdumam – tai jābūt loģiskai un secīgai. Un, jā, tam ir nozīme.
* Lai izvairītos no pareizrakstības kļūdām, pirms nosūtīšanas iedod uzrakstīto motivācijas vēstuli pārlasīt vēl kādam, kas ar gramatiku ir uz “tu”.
* Esi kodolīga un tieša, koncentrējies uz galveno! Neviens darba devējs nav ieinteresēts lasīt tukšas frāzes.
* Ņem vērā, ka motivācijas vēstule nedrīkst būt tava CV pārstāsts – tai jāsniedz jauna un aizraujošāka informācija, kas piesaistīs darba devēja uzmanību un izcels tavu personību citu pretendentu vidū. Personāla atlases speciālisti vēlas uzzināt vairāk par tavu personību un iemeslu, kāpēc vēlies iegūt darbu un būt daļa no komandas.