foto: Rojs Maizītis
Kā jaunā māmiņa Elīna no Mārupes radīja kraukšķīgu un ļoti veselīgu biznesu
SIA "Crunchy" ir viena cilvēka orķestris – jaunā uzņēmēja Elīna Nelsone.
Dzīvesstils
2021. gada 30. oktobris, 07:48

Kā jaunā māmiņa Elīna no Mārupes radīja kraukšķīgu un ļoti veselīgu biznesu

Dace Ezera

Kas Jauns Avīze

Novembrī Mārupes veselīgo našķu ražotne "Crunchy" svinēs gada jubileju. Tajā darbojas un visu paveic viens vienīgs cilvēks – jaunā uzņēmēja Elīna Nelsone (29). Ceļš uz mērķi sākās ar Ziemassvētku gardumiem.

“Maniem vecākiem ir ēdināšanas uzņēmums, un mēs ar draudzeni ikdienā gatavojām diezgan veselīgi, domājām kopā veidot uzņēmumu. Taču sanāca tā, ka es viena to izdarīju. Bija jāizdara izvēle – pēc bērna kopšanas atvaļinājuma atgriežos atpakaļ darbā birojā vai eju savu ceļu,” "Kas Jauns Avīzei" teic Elīna. Latvijas Universitātē iegūtā izglītība – maģistra grāds starptautiskajā ekonomikā – noder uzņēmējdarbībā, bet gardumu ražošana apgūta pašmācības ceļā un eksperimentos ar garšām un sastāvdaļām.

Pamudināja kliente

Viss sācies ar enerģijas bumbiņām, kam piedevās ir žāvēti augļi, rieksti, sēkliņas, auzu pārslas – sātīgas uzkodas, kas satur vitamīnus, minerālvielas. Pērn septembra beigās kāda kliente, grāmatvede pēc profesijas, ieteikusi – varbūt vajag Ziemassvētkiem izveidot dāvanu komplektus?

“Sāku eksperimentēt un domāt variantus. Pārkausēju tumšo šokolādi, papildināju to ar grauzdētiem riekstiem, žāvētiem augļiem. Radās ideja gatavot arī divu dažādu garšu musli batoniņus – vienu ar āboliem un mandelēm, otru ar žāvētām aprikozēm un lazdu riekstiem,” atceras Elīna.

Darbadiena ilga pat 17 stundas

Tad arī Elīna nodibināja SIA "Crunchy", tulkojumā no angļu valodas – kraukšķīgs. Un kraukšķi aizgāja kraukšķēdami – Ziemassvētku laikā bija tik liels pieprasījums, ka Elīna nebija īsti gatava. “Man toreiz vēl nebija moderna tehnika, bet parastais blenderis, tas plīsa, nācās iegādāties vēl vienu, bija problēmas.”
Starptautiskā skola vien pasūtīja 130 dāvanu komplektu. “Sadarbībā ar ozolkoka paplāšu darinātāju, firmu "LemoWood" našķus likām uz viņu paplātēm un piedāvājām uzņēmumiem, privātpersonām,” atceras enerģiskā sieviete.

Toreiz diennaktī strādājusi 16 līdz 17 stundas, mazliet pagulējusi un tupinājusi gatavot. Brīvdienās bērnus nācies aizsūtīt uz Jūrmalu pie vecākiem un lūgt palīdzīgas rokas – vīrs Helmuts grieza aprikozes, draugi fasēja našķus. Pāris dienu laikā sagatavots ap 2500 enerģijas bumbiņu, 690 musli batoniņu un 780 šokolādīšu.

Ļoti daudzveidīgi

Aptuveni 99% izejvielu Elīna Nelsone iegādājas no "Gemoss" – dateles, dzērvenes, plūmes, aprikozes, ābolus, dažnedažādus riekstus, bezglutēna auzu pārslas, dažādas sēkliņas. Batoniņu ražošanā izmanto arī  kokosriekstu skaidiņas un šķēlītes, ananasu sukādes, laima sulu, par saldinātājiem kalpo kļavu, agaves, rīsu sīrupi, kokosriekstu cukurs.

Šobrīd piedāvājumā ir vegānās kūkas ar dažādām garšām, bezgrēka kūkas, daudzveidīgi šokolādes batoniņi, trifeles jeb enerģijas bumbiņas. Šokolādes batoniņi ir īpašs roku darbs, visi trīs līdz piecos slāņos, katrs individuāli veidots, to saimniece arī plāno atstāt, lai katram būtu personiska noskaņa. Vienā šokolādē ir septiņas vai astoņas sastāvdaļas.

foto: Rojs Maizītis
Šokolādes batoniņus vien mēnesī Elīna saražo aptuveni divus tūkstošus.

“Ēdot šos batoniņus, var izjust šokolādes garšu, arī grauzdētos riekstus, žāvētos augļus, kuri masai pievienoti nesadalīti, gabaliņos. Daudzums, kādu saražoju, ir ļoti atkarīgs no sezonas. Piemēram, karstajā vasarā cilvēkiem tik ļoti negribējās šokolādi un apjomi bija nelieli. Apmēram divus tūkstošus mēnesī saražoju, ir trīs dažādi veidi,” atklāj uzņēmēja. “Citās sezonās ir ļoti daudz pasūtījumu, arī dāvanas ir aktuālas.”

Mārupes dome pavasarī bija izsludinājusi konkursu vietējo māmiņu uzņēmēju atbalstam, un Elīna bija viena no uzvarētājām – piešķīra 3000 eiro, lai daļēji segtu laboratorijas izmeklējumus un mājaslapas izveidi. Septembrī Elīna ar saviem našķiem piedalījās Ķīpsalas izstādē Riga Food – ar Mārupes domes atbalstu vietējiem uzņēmējiem bija dota iespēja iesaistīties šajā pasākumā.

Labāk biežāk un svaigāk

Novērots, ka pircējiem patīk asociēt garšas ar kaut ko jau zināmu. Piemēram, viens batoniņš pietuvināts "Snickers" garšai, salds mijiedarbībā ar sāļu, tas esot arī vispopulārākais. Cits ir līdzīgs slavenajai "Serenādei", ar žāvētiem augļiem un riekstiem, ir ar kokosa piedevām, kā "Bounty".

“Ļoti svarīgi, ka šī produkcija garšo arī bērniem – daudzi mūsdienās ir alerģiski, aptaukošanās problēma ir aktuāla, un tad ir veselīgās alternatīvas iepretim klasiskajiem veikalu saldumiem. Batoniņiem nav pievienotas nekādas lētas eļļas, mākslīgas piedevas, lai paildzinātu derīguma termiņu. Labāk biežāk ražoju un vienmēr zinu, ka produkts ir svaigs un garšīgs,” uzsver Elīna.

Jau saņemts laboratorijas apstiprinājums veiksmīgiem izmeklējumiem, ka šokolādes batoniņi ir bez laktozes, glutēna, vegāni, droši arī alerģiskiem cilvēkiem.

foto: Rojs Maizītis
Enerģijas bumbiņām piedevās ir žāvēti augļi, rieksti, sēkliņas, auzu pārslas.

Saredz eksporta iespēju

Pagaidām savus ražojumus "Crunchy" neeksportē, bet tāda doma ir. Šobrīd "J.S. Hamilton Baltic" laboratorijā Rīgā testē termiņus – ja būs pietiekami ilgi, tad eksports paredzēts arī uz tālākām valstīm.

Elīna pēdējā laikā bijusi trīs ceļojumos ārpus Latvijas – Vācijā, Norvēģijā un Itālijā – un pavērojusi, kā šajās valstīs ir ar veselīgo našķu piedāvājumu. Viņasprāt, tas ir ierobežots, un tas, ko pagaršojusi, nav uzrunājis, tāpēc ļoti cer – ja palaidīs savus ražojumus uz ārvalstīm, tie varētu būt pieprasīti.  
“Tas man ir sirdsdarbs, ir ļoti liels gandarījums un prieks par jebkurām atsauksmēm no klientiem – tas motivē tālāk darboties, augt un meklēt arvien jaunas idejas. Ir interesanti, un garlaicīgi nav bijis nevienu brīdi. Ģimene un draugi arī atbalsta un motivē,” gandarīta ir jaunā uzņēmēja.