Louis Vuitton un Jajoi Kusama punkti
Pazīstamu modes namu koķetērija ar laikmetīgo mākslu un otrādi – ir viena no spilgtākajām pēdējā laika tendencēm, taču joprojām nepārspēts virtuozs šajā nišā ir Louis Vuitton. To kārtējo reizi apliecina franču luksusa haizivs jaunākais mākslinieciskais flirts – šoreiz ar leģendāro, šobrīd 82 gadus veco japāņu mākslinieci Jajoi Kusamu.
Abu attiecību stāstam jau ir sava mitoloģija. Modes nama radošais direktors Marks Džekobss Kusamu pirmoreiz esot saticis pirms sešiem gadiem viņas studijā Tokijā. Un toreiz viņa dizaineram uzdāvinājusi Louis Vuitton somu, kuras klasisko monogrammu pārklājuši viņas slavenie punkti.
Louis Vuitton un Jajoi Kusama
Iecerēts, ka tie triumfēs arī abu kopējā tērpu un aksesuāru kolekcijā Louis Vuitton/Kusama, kas tirgū startēs 10. jūlijā, tieši divas dienas pirms Kusamas vērienīgās retrospekcijas atklāšanas Ņujorkas Vitnija muzejā. Ņemot vērā tās spožo Eiropas tūri – Parīzes Pompidū centrs pagājušogad, Tate Modern šogad –, labāku intrigas augsni šim kopdarbam grūti vēlēties. Un dāsnāku publicitātes mēslojumu arīdzan. Paredzams, ka Vuitton/Kusama kolekcija vienlaicīgi debitēs vairāk nekā 400 brenda veikalos visā pasaulē.
Nenoliedzami – viņi abi lieliski piestāv viens otram. Louis Vuitton, kura logo sen kļuvis par globālu apsēstību un patērētājkultūras kaismīgāko oponentu lamuvārdu vienlaikus, un Jajoi Kusama, kurai māksla ir izdzīvošanas fundaments, apsēstība un veids, kā viņa cīnās ar saviem dēmoniem jau no desmit gadu vecuma. Arī šobrīd, kopš 1975. gada līdz pat šai dienai no brīvas gribas uzturoties hospitālī mentāli slimajiem, viņa katru rītu pēc brokastīm dodas uz turpat tās teritorijā esošo darbnīcu. Un glezno. Izklāj uz grīdas milzu audeklu – ap to rotējot un aizpildot to ar impulsīvām zīmēm, hierioglifiem un rakstu, kas nemitīgi, dažādās variācijās atkārtojas. Tēlu kustība un tēli kustībā – psihodēlisks haoss, kas dažbrīd skatītāju ierauj kā melnā caurumā. Tādā kā dīvainā un vizuāli līdz neprātam krāšņā Visuma starptelpā, kas vienlaikus ir intriģējoša un baisa, mudinājums ielūkoties dziļāk, mijoties ar bailēm pazaudēties. Savos darbos viņa izaicina uztveri, pieņēmumus, priekšstatus – visu, jebkurā laikā, jebkādā noskaņojumā un jebkurā vecumā. Viņā ir kaut kas mūžīgs un pārlaicīgs, un vienlaikus bīstami trausls. Atspulgu un krāsu mirāža, kurā pilnīgi pazūd jebkāds priekšstats par laiku un telpu, kā arī pasauli, kurā atrodies. “Mana dzīve ir punkts, pazaudējies starp tūkstošiem citu punktu,” saka Kusama, bieži apgalvojot, ka, ja nebūtu mākslas, viņa jau sen būtu izdarījusi pašnāvību.
Jāpiebilst, ka Kusama vienlaikus pazīstama arīdzan kā skrupuloza perfekcioniste, katrs punkts viņas “bezgalības” sērijas darbos ir precīzs un savā noteiktā vietā, līdz ar to viņa bijusi ļoti personiski iesaistīta arī šajā kolekcijā. To laikmetam atbilstoši pavada gan iPhone aplikācija, gan arī atsevišķa šai sadarbībai veltīta mājaslapa www.louisvuittonkusama.com.