foto: Publicitātes foto
Anita Arbidāne (1983, Latvija). Izsalkums. 2022. Audekls, eļļa. 110 x 170 cm
Anita Arbidāne (1983, Latvija). Izsalkums. 2022. Audekls, eļļa. 110 x 170 cm
Kultūra

"Zuzeum" jaunā izstāde "Redzes lauks" ļaus atklāt pašiem savas “aklās zonas”

Pastaiga

Mākslas centrs "Zuzeum" atklāj rudens sezonu ar izstādi “Redzes lauks”, kas aplūko indivīda pasaules uztveres fragmentāro dabu, ko nepārtraukti diktē gan fiziski, gan mentāli ierobežojumi. Izstāde būs skatāma no 8. septembra līdz 3. decembrim.

Izceļot tēmas, kas mēdz "izslīdēt" ārpus mūsu redzes lauka, izstādes kuratore Tīna Pētersone vērš uzmanību uz “aklajām zonām” – problēmām, kuras dažādu iemeslu dēļ neapjaušam, nesaprotam vai ignorējam. 

foto: Publicitātes foto
Juris Dimiters (1947, Rīga, Latvija). Dzeloņdrāts. 1991. Audekls, eļļa. 90 x 120 cm
Juris Dimiters (1947, Rīga, Latvija). Dzeloņdrāts. 1991. Audekls, eļļa. 90 x 120 cm

“Redzes lauks” — tā ir eklektiska 80 mākslas darbu — gleznu, skulptūru un audiovizuālo mediju — izlase no plašās Zuzānu kolekcijas. Pēc kuratores skatījuma — “mākslas darbi ir laikmeta liecības, kas tapušas dažādu politisko iekārtu, kultūras strāvojumu un sociālo normu ietekmē”. Katrs darbs aicina izstādes apmeklētāju apdomāt to, kā indivīda attiecības ar sevi ietekmē tā spēju veidot veselīgas saites ar citiem sabiedrības locekļiem, sākot no romantiskām partnerattiecībām līdz politiskām aliansēm un cilvēku un citu būtņu līdzpastāvēšanu.

foto: Publicitātes foto
Pēters Alliks (1966, Igaunija - 2019, Igaunija). Kā kļūt bagātam un skaistam III. 2006. Papīrs, linogriezums 2/20. 50,5 x 76; lapa: 64 x 90 cm
Pēters Alliks (1966, Igaunija - 2019, Igaunija). Kā kļūt bagātam un skaistam III. 2006. Papīrs, linogriezums 2/20. 50,5 x 76; lapa: 64 x 90 cm

Projekta uzmanības centrā — mākslinieku spēja redzēt tieši un skaidri, kas ir tikpat svarīga katram no mums. Izstādes mērķis — dot apmeklētājiem iespēju ieraudzīt un atklāt pašiem savas “aklās zonas” un izprast, kā personīgas izvēles var ietekmēt globālus procesus.

foto: Publicitātes foto
Erbossins Meldibekovs (1964, Kazahstāna). Mans brālis, mans ienaidnieks. 2004. Audekls, krāsu druka. 155 x 217 cm
Erbossins Meldibekovs (1964, Kazahstāna). Mans brālis, mans ienaidnieks. 2004. Audekls, krāsu druka. 155 x 217 cm

Šīs izstādes laikā izstāžu zālē darbosies mākslas mediatori, ar kuriem varēs apspriest un diskutēt par izstādītajiem mākslas darbiem. Projekta publiskās programmas ietvaros norisināsies dažādas darbnīcas, lekcijas un sarunas, ar kurām varēs iepazīties mākslas centra mājaslapā.

Izstāde  izstrādāta sadarbībā ar arhitektu studiju SIJA (Artūrs Tols, Kristiāna Erta), skaņas mākslinieku Reini Semēvicu un gaismas mākslinieku Niku Ciprusu.

foto: Publicitātes foto
Miķelis Fišers (1970, Latvija). Pie veikala. Sātana pielūdzēji līksmo tiesas dienā. 2016. Koks (liepa), krāsa, kokgriezums 1/1. 21 x 29,5 cm
Miķelis Fišers (1970, Latvija). Pie veikala. Sātana pielūdzēji līksmo tiesas dienā. 2016. Koks (liepa), krāsa, kokgriezums 1/1. 21 x 29,5 cm

Tīna Pētersone (dz. 1994.) ir neatkarīga kuratore. Ieguvusi maģistra grādu kuratora specialitātē Goldsmita koledžā Londonas universitātē. Šobrīd Tīna apgūst Laikmetīgās publiskās mākslas kuratora kursu Gēteborgas Universitātē un strādā kā vieskuratore mākslas centrā Zuzeum Rīgā un ETC. Magazine Ļubļanā, Slovēnijā. 2020. gadā Tīna ieguva pirmo “Jaunā kuratora!” balvu Rīgas Fotogrāfijas biennāles – NEXT 2021 konkursa ietvaros. 2021. gadā Tīna ar domubiedriem izveidoja mākslas telpu TUR un kūrēja izstāžu programmu, no kurām divas izstādes tika nominētas Purvīša balvai. 2022. gadā LR Kultūras ministrija nominēja kuratori Cité Internationale des Arts rezidencei Parīzē, kā arī CEC ArtsLink organizācija piešķīra starptautisko stipendiju Hyde Park Art Center rezidencei Čikāgā, ASV. 2023. gadā viņa tika izraudzīta Baltijas stipendijai Performa biennālē Ņujorkā, ASV, kas sāksies 2023. gada septembrī.

Studio Sija — 2022. gadā dibināta arhitektūras studija, kuru vada Kristiāna Erta un Artūrs Tols. Studija ir ieinteresēta veidot telpiskas pieredzes, kuras liek būt klātsesošam. Par pamatu ņemot lietotāja pieredzi un konceptuālās izpētes procesu, tiecamies uz arhitekūru, kas veidojas savienojot ikdienišķo un neparasto.

foto: Publicitātes foto
Auseklis Baušķenieks (1910, Latvija - 2007, Latvija). Pikets. 1993. Audekls, eļļa. 72 x 72 cm
Auseklis Baušķenieks (1910, Latvija - 2007, Latvija). Pikets. 1993. Audekls, eļļa. 72 x 72 cm

Izstādē pārstāvētie mākslinieki:

Aija Beata Rjabovska, Aija Zariņa, Aira Lesiņa, Alberts Goltjakovs, Aleksandrs Gronskis, Andrea Džoisa Haimera, Andris Eglītis, Andris Grīnbergs, Anita Arbidāne, Antanas Sutkus, Artūrs Virtmanis, Auseklis Baušķenieks, Boriss Bērziņš, Daniels Haidkamps, Emī Nume, Emma Kouzina, Erbols Meldibekovs, Fedora Akimova, Frančeska Kirke, Fridrihs Milts, Ivans Pļuščs, Ivars Grāvlejs, Ivars Poikāns, Jānis Deinats, Jegors Košeļevs, Jevhens Petrovs, Juris Dimiters, Katrīna Neiburga, Kristaps Ģelzis, Kristaps Kalns, Kristians Brekte, Ksjuša Lastočka, Leonards Laganovskis, Leonīds Purigins, Li Šuanga, Māris Ārgalis, Miķelis Fišers, Natālija Pivko, Niks Kosmas, Oļegs Kuļiks, Oper Bomse, Otto Zitmanis, Pēteris Sidars, Pēters Alliks, Patrīcija Aireša, Reinis Virtmanis, Roberts Rūrāns, Ronalds Rusmanis, Sarmīte Māliņa, Sergejs Djomins, Skuja Braden, Stefānija Temma Hīra, Stefans Bercs, Svens Lūkins, Synchrodogs, Tomijs Kešs, Uģis Albiņš, Valērija Savčitsa.