
RAKUS atbild uz pārmetumiem par to, ka nav informējuši par pacienta veselības stāvokli

Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīcā (RAKUS) informācijas sniegšanā par pacienta veselības stāvokli var rasties sarežģījumi gadījumos, kad E-veselībā norādītā kontaktpersona nav sasniedzama, aģentūrai LETA skaidroja slimnīcā, reaģējot uz publiski izskanējušiem pārmetumiem.
RAKUS skaidrojums seko pēc tam, kad žurnāliste Ilze Šikore sociālajā platformā "X" norādīja, ka viņas māte Austrumu slimnīcā pavadījusi vairāk nekā 13 stundas, bet viņa kā reģistrētā pilnvarotā persona pa šo laiku nav saņēmusi nekādu informāciju par mātes veselības stāvokli.
Mana mamma jau 13h ir @Aslimnica. Visu šo stundu laikā ir mēģināts noskaidrot viņas stāvokli. Jūsu attieksme ir vienkārši nežēlīga! Varat atrunāties ar saviem protokoliem un rūpēm par pacientiem, tas viss ir muļķības. Jebkuram pacientam ir mājās ģimene, kurā uztraucas un grib ⬇️
— Ilze Šikore (@vanadziene) July 14, 2025
Slimnīcā norāda, ka datu aizsardzības prasības paredz, ka informāciju par pacientu drīkst sniegt tikai ārstniecības procesā iesaistītās personas un tikai tiem, kuri norādīti kā pilnvarotās personas.
Slimnīcas darbiniekiem, kas nav iesaistīti ārstēšanā, nav tiesību izpaust pacienta veselības datus, arī tad, ja tiek saņemti zvani no trešajām personām. Turklāt šāda saziņa var apgrūtināt gan pacientu aprūpi, gan slimnīcas darbu kopumā.
Slimnīcā vērš uzmanību, ka neatliekamās situācijās primāri tiek sniegta neatliekamā medicīniskā palīdzība un stabilizēts pacienta stāvoklis. Kad pacients tiek nogādāts nodaļā un ir skaidrāka diagnoze, ārstējošais ārsts vai viņa pilnvarotā persona sniedz detalizētu informāciju pacienta ģimenei.
Saziņa ar kontaktpersonām notiek, izmantojot E-veselībā norādītos tālruņu numurus.
Savukārt, ja pacienta tuvinieki neatbild uz zvaniem vai nav sasniedzami, informācijas nodošana var aizkavēties. Šādā gadījumā slimnīcas personālam nav tiesību sniegt informāciju citām personām, uzsver iestādē.
Pēc RAKUS paustā, Šikores aprakstītajā situācijā mediķi centušies sazināties ar E-veselībā pacientes norādītajām kontaktpersonām, kam slimnīcai ir tiesības izpaust pacientes datus.
"Vienu no norādītajām kontaktpersonām mediķiem izdevās sazvanīt, un tā tika informēta par pacientes stāvokli, kā arī iespējām viņu apmeklēt," norāda slimnīcas sabiedrisko attiecību speciāliste Ilga Namniece.
RAKUS aicina cilvēkus būt saprotošiem un ievērot noteikto kārtību, jo jebkādas atkāpes var apgrūtināt gan pacientu aprūpi, gan ārstniecības iestādes darbu kopumā. Slimnīca var rīkoties un sniegt informāciju tikai noteiktajā regulējumā.