Dzīvības loterija
2024. gada 21. jūnijs, 13:00

"Ir kaut kas tiešām bīstams ienācis Latvijas tirgū!" Pāris stundu laikā "Origo" apkārtnē no nezināmās narkotikas pārdozējuši 10 jaunieši

Veselības nodaļa

Jauns.lv

Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (NMPD) direktore Liene Cipule norāda, ka Latvijas narkotiku tirgū ienācis kaut kas ļoti bīstams.

"Mums vienā pēcpusdienā pāris stundu laikā Origo apkārtnē bija vairāk nekā 10 izsaukumi pie pārdozējušiem jauniešiem,dzīvībai bīstamā stāvoklī,tika stacionēti. Vienu puisi izsaukumā satikām atkal vien dienu vēlāk un atkal atreanimējām..ir kaut kas tiešām bīstams ienācis," par bīstamajām tendencēm jauniešu narkotiku lietošanā vēsta Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta direktore Liene Cipule.

Arī Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centra komunikācijas speciāliste Ilze Krūkle vērš uzmanību uz narkotiku bīstamību. "Ja kādreiz, lai pie samaņas piedabūtu pārdozējušu cilvēku mediķiem bija nepieciešams pielietot vienu pretlīdzekļa ampulu, tad patlaban jau tiek izmantotas 5-8," norāda speciāliste.

Par sintētisko opioīdu Latvijas tirgū Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs cēla trauksmi jau aizvadītā gada 16. februārī. Tomēr, ja sākotnēji to vairāk lietoja pieauguši cilvēki, tad šobrīd tā izplatība novērojama arī bērnu un jauniešu vidū.

"Jaunā" narkotika ir 100 reizes spēcīgāka par morfīnu

Lai gan minēto narkotiku sastāvs nav zināms, Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs skaidro, ka tās ir sintētisko opioīdu nitazēnu grupas narkotikas -  tie ir nelegāli ķīmiski sintezēti nitazēna atvasinājumi, ko vēl pērn ar Latvijā  esošajām laboratoriskām izmeklēšanas metodēm nevarēja noteikt. Viens no nitazēnu grupas sintētiskajiem opioīdiem ir izotonitazēns. 

"Minētā viela ir ļoti bīstama - tā ir 100 reizes spēcīgāka par morfīnu, un ar to nereti apsmidzina citas narkotiskās vielas, piemēram, marihuānu, lai pastiprinātu tās iedarbību. Bieži vien bērni paši nesaprot, ko ir lietojuši un neapzinās, ka, piemēram, iegādātā marihuāna var arī nebūt tīra," norāda Krūkle.

foto: Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs
Narkotiku bīstamības skala.

Speciāliste skaidro, ka vēl viens riska faktors bērnu un jauniešu vidū ir tas, ka viņi neapzinās, cik spēcīgs ir Latvijas tirgū ienākušais sintētiskais opioīds, un neprot vielu dozēt, kas var novest pie traģiskām sekām.

Narkotika turpina iedarboties uz centrālo nervu sistēmu 24 stundas

Izotonitazēna pusizvadīšanas laiks no asins plazmas ir apmēram viena stunda. Organismā šie savienojumi sadalās un veidojas metabolīti, kas aktīvi turpina iedarboties uz cilvēka ķermeni. Tātad, pat ja asinīs pati narkotiskā viela vairs nav nosakāma, šie metabolīti vēl līdz pat 24 stundām turpina iedarboties uz centrālo nervu sistēmu un var izraisīt intoksikāciju, vēsta Narkoloģiskās palīdzības dienesta vadītāja Dr. Astrīda Stirna.

Viņa piebilst, ka šo narkotisko vielu lietošanai var būt ļoti smagas sekas – elpošanas nomākums, kas pārdozēšanas gadījumā var izraisīt elpošanas apstāšanos un nāvi. Tāpat visiem opioīdiem ir augsts atkarības veidošanās risks, un pat pēc dažām lietošanas reizēm cilvēkam pret to var veidoties izteikta tieksme un atkarība. 

"Pēc Eiropas Narkotiku un narkomānijas uzraudzības centra (EMCDDA) informācijas, vismaz daļa no Eiropas tirgū esošā izotonitazēna ir ražojuši Ķīnas ķīmijas uzņēmumi. Ir informācija, ka to nelegāli pārdod kā pulveri, un arī kā lietošanai gatavus deguna aerosolus," norāda Stirna.

Nozares eksperti lēš, ka viens no pirmajiem upuriem Latvijā bija 16 gadus vecais Mārtiņš

Vairāki speciālisti norāda, ka viens no pirmajiem narkotiskās vielas upuriem Latvijā bija kāds 16 gadus vecs Ogres 1. vidusskolas 9. klases jaunietis, kura sirds, pārdozēšanas dēļ, pārstāja pukstēt 2023. gada 28. janvāra naktī. Mārtiņš bija 1.90m garš, spēcīgs, sportisks jauneklis, kuram patika aktīvi darboties uz vingrošanas stieņiem. Viņš 28. janvāra naktī kopā ar draugiem kādā dzīvoklī lietoja narkotiskās vielas, ap pulkstens vieniem viņam palicis slikti, bet draugi nobijušies un nav laicīgi izsaukuši mediķus. Kad jaunieši par notikušo paziņoja NMPD, Mārtiņu jau vairs nevarēja glābt.

Oficiāli gan to apstiprināt patlaban nav iespējams, jo Valsts policija skaidro, ka "Ogrē uzsāktais kriminālprocess ir aktīvā izmeklēšanas stadijā. Kriminālprocesā ir noteiktas vairākas ekspertīzes, un tiek gaidīti to rezultāti, līdz ar to plašāku komentāru par procesa virzību un izmeklēšanas gaitu sniegt nevar".

Tomēr kopš aizvadītā gada sintētisko opioīdu izplatība valstī ir palielinājusies. Ceturtdien, 20. jūnijā, arī trauksmi par narkotiskās vielas izplatību cēla Bērnu klīniskā universitātes slimnīca (BKUS). BKUS pārstāvji vēstīja, ka pēdējās dienās pie viņiem nogādāti vairāki bērni ļoti smagā stāvoklī, kuri pārdozējuši nezināmas izcelsmes narkotiskās vielas. 

Kopš šī gada janvāra uz slimnīcu atvesti 29 bērni vecumā no 13 līdz 18 gadiem, kuri bija pārdozējuši narkotiskās vielas, bet jūnijā slimnīcā nokļuvuši deviņi bērni. Turklāt, visu bērnu stāvoklis bija ļoti smags. Tāpat vairāki bērni slimnīcā nonāk atkārtoti - bijis pat gadījums, kad bērns trešdienā no slimnīcas palaists mājās, bet jau nākamajā dienā atkal narkotikas pārdozējis.

“Liela daļa nezina, ko ir lietojuši, bet dzīvības draudi lieli, tāpēc vēršamies pie jauniešiem, viņu vecākiem, šobrīd tirgū ir nonācis kaut kas bīstams. Par to informējām arī policiju,” vēsta BKUS virsārste Renāte Snipe. 

Kā rīkoties līdzcilvēkiem?

"Ja vecāki vai draugi pamana, ka jaunietim ir dīvaina uzvedība, paplašinātas vai sašaurinātas acu zīlītes, bremzētas kustības, traucēta kustību koordinācija, izmaiņas gaitā, viņš kļūst nekontaktējams vai ir bezsamaņā, ir augsta iespējamība, ka viņš lietojis kādas apreibinošas vielas," norāda BKUS virsārste Renāte Snipe.

"Ja jaunietis ir nekontaktējams vai ir bezsamaņā vienmēr un nekavējoties jāizsauc Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests (NMPD), un jārīkojas pēc ABC algoritma, ko visi esam apguvuši pirmās medicīniskās palīdzības kursos. Ja elpo un ir bezsamaņā – jānovieto stabilajā sānu guļā un līdz NMPD atbraukšanai jākontrolē vai nav apstājusies elpošana. Ja neelpo – veic mākslīgo elpināšanu, ja nav pulsa – jāveic netiešā sirds masāža. Jaunieši, kas pārdozējuši narkotiskās vielas, pārstāj elpot, tādēļ palīdzības sniegšanas ātrums ir īpaši svarīgs, lai nerastos ilgstošs skābekļa bads un neatgriezeniski smadzeņu darbības traucējumi," skaidro Snipe.

Viņa norāda, ka "gadījumos, par kuriem Bērnu slimnīca ceļ trauksmi, kad pārdozējušos jauniešus atved uz Bērnu slimnīcu, viņi jau ir saņēmuši palīdzību no NMPD kolēģiem – opiātu antidotu, kas pārtrauc opiātu negatīvo ietekmi uz elpošanas apstāšanos. Ja nav citu komplikāciju, Bērnu slimnīcā stāvokli stabilizē līdz normālam un jaunietis tiek izrakstīts atpakaļ mājās pie vecākiem vai aprūpējošās iestādes. Ja komplikācijas ir un jaunieša veselības stāvoklis prasa īpašu ārstēšanu (t.sk. atkarību ārstēšanu), viņš turpina ārstēšanos Bērnu slimnīcā, līdz ir gatavs doties mājup". 

Šogad kopumā slimnīcā nogādāti 29 narkotikas pārdozējuši jaunieši vecumā no 13 līdz 18 gadiem, deviņi no tiem – jūnijā.  Visi bērni  sākotnēji atradās dzīvību apdraudošā smagā stāvoklī. Daži no viņiem slimnīcā nonāk atkārtoti.

Liela daļa pārdozējušo jauniešu nāk no Jūrmalas bērnu nama "Sprīdītis"

"TV3 ziņas" vēsta, ka liela daļa pacientu, kuri pēdējās dienās atvesti uz slimnīcu, nāk no Jūrmalas bērnu nama “Sprīdītis”. “Sprīdīša” vadība uz žurnālistu zvaniem neatbild, savukārt Jūrmalas sociālo pakalpojumu centra “Kauguri” vadītājas vietniece Marika Liepkalne no sarunas atteikusies.

“Pagaidām nav komentāru. Atvainojiet, esmu sapulcē, nevaru runāt. [TV3 Ziņas: Kad varēsiet?] Nezinu, nevaru pateikt. [TV3 Ziņas: Jūs zināt, ka jūsu bērni nokļuvuši bērnu slimnīcā?] Jā, protams! [TV3 Ziņas: Kas bija tam par iemeslu?] Kā lai to pasaka. Es pa telefonu nesniedzu nekādas ziņas. Visu labu,” norādīja Liepkalne.

"TV3" vēsta, ka bērnu nama “Sprīdītis” vadītāja vismaz kopš aprīļa atrodas ilgstošā prombūtnē. Tikmēr slimnīcas personāls sliecas domāt, ka avots, no kura bērni iegūst šo vielu, varētu būt viens un tas pats. Bērnu slimnīca uzrunājusi visas atbildīgās iestādes ar aicinājumu risināt ne tikai izveidojušos situāciju, bet arī darīt visu iespējamo, lai mūsu bērni narkotirgoņu rokās nenonāktu.