Noderīga aplikācija, kas var izglābt dzīvību ārkārtas situācijā 
foto: Privātais arhīvs
Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta Operatīvā vadības centra vadītājas vietniece Diāna Tkačenko.
Esi vesels

Noderīga aplikācija, kas var izglābt dzīvību ārkārtas situācijā 

Jauns.lv

Katru dienu Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests (NMPD) saņem zvanus no cilvēkiem, kuri nespēj nosaukt savu atrašanās vietu nezināšanas vai veselības stāvokļa dēļ. Šādās situācijās var palīdzēt aplikācija, kura līdz ar zvanu uz ārkārtas tālruni 113 var nodot arī zvanītāja atrašanās vietas datus un izsaucēja vārdu, uzvārdu un personas kodu. 

Gatavojot rakstu par akūti slimiem bērniem un situācijām, kad vajadzīga neatliekama medicīniskā palīdzība, portāls Jauns.lv Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas mājas lapā atrada arī informāciju par aplikāciju eVeselībasPunkts (eHealthPoint). 

Var būtiski paātrināt mediķu brigādes ierašanos

Tajā bija teikts: izmantojot šo mobilo lietotni līdz ar zvanu uz ārkārtas tālruni 113 NMPD var nodot arī zvanītāja atrašanās vietas datus (GPS koordinātes) un izsaucēja informāciju (vārdu, uzvārdu, personas kodu), ja tā ievadīta. 

Daudzos gadījumos šī informācija var būtiski paātrināt mediķu brigādes ierašanos un palīdzības saņemšanu. 

Tāpat lietotne parādīs tuvāko ārstniecības iestādi, kontaktinformāciju un pakalpojumus, ko tā sniedz, kā arī navigācijas karti ar maršrutu uz tuvāko ārstniecības iestādi. 

Arī NMPD dispečeriem ir pieejama šī aplikācija

Savukārt NMPD Operatīvā vadības centra vadītājas vietniece Diāna Tkačenko portālam Jauns.lv pavēstīja, ka dienesta 113 operatīvās vadības centra dispečeriem ir pieejama šī aplikācija. 
Šī gada laikā, sākot no 1.janvāra līdz novembra vidum, ar šīs aplikācijas starpniecību ir saņemti 30 zvani.

Aplikāciju izmanto, bet reti 

Viņa piebilda, ka dienā NMPD 113 dispečeri saņem aptuveni 1500 zvanus un mediķi dodas aptuveni 900 izsaukumos. 
Uz šī fona 30 zvani teju 11 mēnešu laikā ar aplikācijas starpniecību ir zems rādītājs. Zvani ir, bet tie ir ļoti reti.

Svarīgi nosaukt savu atrašanās vietu 

“Lai mūsu dispečeri maksimāli ātri varētu apzināt esošo situāciju un jau sarunas laikā nosūtīt brigādes mediķus palīdzības sniegšanai – svarīgi ir zināt adresi un mācēt nosaukt savu atrašanās vietu. 

Ja zvanītājs zvanu veic caur šo aplikāciju, 113 operatīvās vadības centra dispečeriem automātiski tiek nosūtīta zvanītāja atrašanās vietas dati, proti, GPS koordinātes. 

Katru dienu zvana cilvēki, kuri nespēj nosaukt atrašanās vietu 
Tāpat dispečeriem automātiski uz elektronisko izsaukuma karti tiek nosūtīti arī nepieciešamie personas dati (vārds, uzvārds, personas kods), ja tālruņa lietotājs iepriekš tos ir ievadījis aplikācijas profila sadaļā. 

Operatīvāka informācijas iegūšana atvieglo dienesta darbu, jo katru dienu NMPD saņem zvanus no cilvēkiem, kuri nespēj nosaukt savu atrašanās vietu gan nezināšanas, gan veselības stāvokļa dēļ.”

Vīrietim palika slikti nezināmā mežā 

Tkačenko atklāja kādu reālu situāciju: “Piemēram, reiz bijis gadījums, kad pēc velobrauciena kāds dalībnieks automašīnā sajuties nelāgi. Dēls ierosinājis iet pastaigāties uz blakus esošo mežu – svaigs gaiss un miers. 

Taču tētim šajā nezināmajā mežā palicis slikti un viņš zaudējis samaņu. Par laimi, dēls izmantoja šo aplikāciju, lai sazvanītu 113 dispečerus un lūgtu pēc palīdzības.

Aplikācija palīdzēja glābt dzīvību 

Jau pašā zvana sākumā dispečeri saņēma automātiskās GPS koordinātes par cietušā atrašanās vietu, un mūsu brigādes uz turieni tika nosūtītas nekavējoties. 

Šajā gadījumā tas bija dzīvību glābjošs apstāklis, jo, ja atrašanās vieta nav īsti zināma, nav ievērotas konkrētas norādes, vietas atzīmes, piemēram, tuvākā autobusa pietura, māju nosaukums u.tml., var paiet salīdzinoši ilgs laiks līdz vietas precizēšanai un attiecīgi palīdzības saņemšanai.”