Soli pa solim: kā nomainīt ģimenes ārstu bez liekām galvassāpēm?
Ja dzīvē gadās situācija, kad pēc savas vēlmes vai pēc pārcelšanās uz citu dzīvesvietu nākas mainīt ģimenes ārstu, rēķinies, ka būs ne tikai jāievēro Nacionālā veselības dienesta izstrādātās vadlīnijas, bet arī jāapbruņojas ar pacietību, uzstājību un neatlaidību.
Kur meklēt jaunu ģimenes ārstu?
Šis ir sarežģītākais un laikietilpīgākais process; tiesa, ja dzīvo mazpilsētā, iespējams, izvēle būs tikai starp pāris speciālistiem. Katrs ārsts apkalpo noteiktas teritorijas iedzīvotājus, tāpēc, pirms sazinies ar noskatīto speciālistu, pārliecinies, vai tava faktiskā dzīvesvieta ir šī ārsta pārziņā. Ja tava dzīvesvieta atrodas ārpus ārsta prakses darbības pamatteritorijas, rēķinies, ka ārsts tev var atteikt, ja viņa praksē jau ir vairāk nekā 1800 pacientu vai 800 pacientu – bērnu. Savukārt, ja tava dzīvesvieta ir ārsta prakses darbības teritorijā vai šī ārsta pacients ir kāds no taviem vecākiem, bērniem vai laulātais, ārsts atteikt nedrīkst. (Realitātē gan tā nenotiek.)
Atrast konkrētā ģimenes ārsta darbības pamatteritoriju var Nacionālā veselības dienesta (NVD) mājaslapā, sadaļā Veselības aprūpes pakalpojumi izvēloties Ģimenes ārsti un pēc tam atverot Ģimenes ārsti atbilstoši teritorijām.
Izvēlies faktiskās dzīvesvietas reģionu un pēc tam tabulā atrodi ārstu un viņa apkalpojamo teritoriju. Turpat var apskatīt arī izvēlētā ģimenes ārsta pacientu skaitu. Ja ar internetu esi uz jūs vai tabulā meklēt nevēlies, zvani uz NVD pa tālruni 80001234 un palūdz to ģimenes ārstu prakšu kontaktus, kuri apkalpo teritoriju, kurā tu dzīvo.
Kā rīkoties tālāk?
Kad vēlamais ģimenes ārsts atrasts, zvani uz viņa praksi, lai noskaidrotu, kad vari tikties, lai parakstītu abpusēju vienošanos. Dodoties pie jaunā ģimenes ārsta, neaizmirsti paņemt līdzi personu apliecinošu dokumentu un izrunāt visus turpmākās sadarbības jautājumus, kā arī noskaidro tev nepieciešamo informāciju – prakses darba laiku, kā rīkoties akūtā situācijā, vai ārstu drīkst traucēt arī ārpus darba laika, kurš ir labākais komunikācijas veids, cik ātri ārsts atbild uz e-pastiem, kādi jautājumi jārisina ar pašu dakteri un kad var palīdzēt ārsta palīgs vai medicīnas māsa.
Jo vairāk jautājumu noskaidrosi, jo pozitīvāka veidosies savstarpējā komunikācija. Vairāk nekas tev nav jādara – tiklīdz ģimenes ārsts reģistrēs tevi kā savu pacientu, bijušais ārsts nosūtīs viņam tavu slimības vēsturi.