Pētnieki ar jaunu asins testu iesaka ieviest likumu par minimālo miega stundu skaitu, lai vadītu transportlīdzekli
foto: Shutterstock
Esi vesels

Pētnieki ar jaunu asins testu iesaka ieviest likumu par minimālo miega stundu skaitu, lai vadītu transportlīdzekli

Jauns.lv

Ja autovadītājs iepriekšējās 24 stundās ir gulējis mazāk nekā četras vai piecas stundas, jaunais pētījums liecina, ka avārijas risks var dubultoties. Ar jaunu asins analīzi varētu ieviest likumu par minimālo miega stundu skaitu, kas nepieciešams, lai vadītu transportlīdzekli, uzskata pētnieki Austrālijā. 

Aptuveni piektā daļa ceļu satiksmes negadījumu ir saistīti ar nogurumu, ar šo testu varētu noteikt, vai cilvēkam pēdējo 24 stundu laikā bijis par maz miega, lai vadītu transportlīdzekli, un tas varētu būt pieejams tuvāko piecu gadu laikā.

Pagājušajā mēnesī žurnālos “Nature” un “Science of Sleep” tika publicēts pētījums, kas liecina, ka avārijas risks var dubultoties, ja autovadītājs iepriekšējās 24 stundās ir gulējis mazāk nekā četras vai piecas stundas.

Lai gan alkohola reibumu mēra, izmantojot izelpas un asins analīzes, tas pats nav iespējams attiecībā uz miega trūkumu. Taču pētnieku komanda apgalvoja, ka tagad ir identificējusi piecas vielas asinīs, tostarp lipīdus, kas veidojas zarnās, ar kuru palīdzību var noteikt, vai cilvēks 24 stundas nav gulējis.

Pētnieki ziņoja, ka reālās dzīves situācijās testa precizitāte bija 90 %. Tomēr ar to vēl nav iespējams atšķirt cilvēkus, kuri miegā pavadījuši, piemēram, piecas stundas vai tikai divas.

Pētnieki uzskata, ka, veicot miega testu, varētu izstrādāt jaunus likumus, kuros būtu noteikts minimālais miega stundu skaits, kas nepieciešams pirms transportlīdzekļa vadīšanas.

Komandas vadītāja Klēra Andersone Monaša universitātes (Austrālija) asociētā profesore uzsver: "Ja aplūkojam galvenos ceļu satiksmes riskus, tad viens no tiem ir alkohols, otrs - ātruma pārsniegšana, un trešais ir nogurums. Taču mūsu spēja pārvaldīt [nogurumu] ir ierobežota, jo mums nav rīku, lai to varētu kontrolēt, kā tas ir ar alkoholu."

"Es domāju, ka piecu gadu laikā mēs varēsim ieviest šos uz biomarķieriem balstītos testus vismaz tādās drošībai kritiskās nozarēs kā kravas automašīnu pārvadājumi, komerciālā aviācija un kalnrūpniecība,” piebilda Profesors Šanta Radžaratnams.