Trīs soļi, kas palīdzēs ievērot ārstēšanās rekomendācijas
Mēdz teikt, ka atveseļošanās procesā ir iesaistīti trīs: slimība, kas iet savu gaitu, ārsts, kas to cenšas regulēt, un pacients, kas apzinās ārstēšanas mērķi un dara visu, lai to sasniegtu. Taču vai vienmēr mēs saprotam un apzināmies ārstēšanas mērķi?
Pirmais solis: atklāta saruna ar savu ārstu
Dažkārt veselības problēmu gadījumā vajadzīgas vairākas medicīniskās pārbaudes, lai ārsts diagnosticētu slimību un izraudzītos piemērotāko ārstēšanas plānu. Tas nogurdina, var radīt šaubas un bažas. Tāpēc ļoti svarīga ir atklāta saruna ar savu ārstu. Saruna, kas palīdzēs saprast un iegūt atbildes uz jautājumiem, kāpēc jāmaina ierastie paradumi vai jālieto konkrētās zāles, kādi rezultāti jāsasniedz, ievērojot ārsta rekomendācijas, un kas notiks tad, ja izvēlēsities tās neievērot.
Atveseļošanās līdzinās ceļam, kura gaitā ārsts sniedz padomus un atbild uz jautājumiem, bet šis ceļš būs jānoiet pašam. Pajautājiet sev, vai zināt, kādam jābūt jūsu asinsspiediena vai holesterīna līmenim. Ja mērķis ir pazemināt holesterīna līmeni un dzīvot kvalitatīvāk, ārsts rekomendēs pārmaiņas dzīvesveidā un izrakstīs medikamentus. Nosakot ārstēšanas mērķi, tiek noslēgta vienošanās starp jums un ārstu, jo viss, ko ārsts nozīmē un iesaka, nav mērķis, bet gan līdzekļi jūsu veselības uzlabošanai.
Otrais solis: ievērot ārsta ieteikumus
Ārsta norādījumu ievērošana ļoti daudziem no mums ir īstens izaicinājums. Kāpēc? Te saspēlējas dažādi faktori, un jums noteikti ir pazīstams kāds no šiem: slimības smagums, prognoze, attieksme pret veselību, bailes no slimības sekām, lietojamo medikamentu daudzums un efektivitāte, veselības pratība (jeb prasme uztvert un analizēt dzirdēto vai lasīto informāciju), finansiālās iespējas, šaubas par ieguvumiem no terapijas, bailes no blakusparādībām, kas varētu rasties no zāļu lietošanas, bažas par pierašanu pie zālēm. Turklāt daļa pacientu uzskata, ka dienās, kad nav simptomu, medikamenti nav jālieto.
Ārsti raizējas, ka šāda attieksme pret medikamentu lietošanu ietekmē ārstēšanas iznākumu un apdraud pacienta veselību. Starptautiskas publikācijas vēsta, ka 83 % pacientu ar nekontrolētu augstu asinsspiedienu nav līdzestīgi un neievēro ārstēšanas plānu1. Ar līdzestību saprot pacienta uzvedību, kas saskan ar veselības aprūpes speciālistu ieteikumiem, proti, pacients ievēro gan ieteikumus par dzīvesveidu, gan konsultāciju un izmeklējumu grafiku, gan zāļu lietošanas rekomendācijas.2 Katram zāļu lietotājam, kurš nav līdzestīgs ārstēšanas plānam, gadā vajadzīgas trīs papildu vizītes pie ārsta, bet 10 % no nelīdzestīgiem pieaugušajiem nokļūst stacionārā.3
Ko varam darīt? Kā palīdzēt sev sasniegt ārstēšanas mērķi?
Lūk, trīs principi, kas palīdzēs ievērot ārsta ieteikumus!
- Visas šaubas, kas jums radušās par ārstēšanas plānu, atklāti izrunājiet ar savu ārstu. Skaidrs ārstēšanas mērķis palīdzēs saprast, ka galvenokārt tikai mēs katrs pats atbildam par ārstēšanas rezultātu sasniegšanu.
- Veidojiet atbalsta komandu. Ģimenes un draugu atbalsts ir ļoti nozīmīgs brīžos, kad no līdzsvara izsit rutīna vai garastāvokļa maiņa. Tāpat noderēs dažādi forumi un sociālo tīklu grupas, kur var atrast cilvēkus ar līdzīgām veselības problēmām, dalīties pieredzē, saņemt noderīgu informāciju un padomus. Šāda saziņa un pieredzes apmaiņa īpaši noder tad, ja sirgstam ar hronisku slimību.
- Veiksmīgu ārstēšanas procesu atbalsta dažādi tehnoloģiskie risinājumi, piemēram, lietotnes un atgādinājumi, kur varam atzīmēt visu ar slimību un zāļu lietošanu saistīto informāciju. Tie līdzēs arī ārstam objektīvāk novērtēt ārstēšanas procesu un vajadzības gadījumā pielāgot ārstēšanas plānu.
Trešais solis: skaidrība un vienkāršība
Ievērot ārstēšanas plānu palīdz īpašas lietotnes, tabulas, grafiki un pat zāļu iepakojums. Tas īpaši attiecas uz pacientiem ar hroniskām slimībām, kuri lieto vairāk nekā vienu medikamentu.
Farmācijas uzņēmums Teva izstrādājis jaunu iepakojumu ar funkcionālu dizainu, kas sniedz viegli uztveramu informāciju par zālēm un to lietošanu. Iepakojums ir lietotājam draudzīgs, zāļu nosaukums salasāms viegli. Iepakojuma aizmugurē atstāta vieta, kur ierakstīt papildu informāciju. Viegli būs atrast arī farmaceita atzīmēto par to, kā zāles lietot pareizi. Zāļu devas ir iezīmētas atšķirīgās krāsās, lai mazinātu kļūdu risku. Konkrētā medikamenta deva norādīta spilgtā atšķirīgas krāsas aplī. Zāļu formas atpazīšanu atvieglo attiecīga ikona uz iepakojuma.
Atgādinām: ja nozaudēta zāļu lietošanas instrukcija, tad nepieciešamo informāciju varat atrast Zāļu valsts aģentūras tīmekļa vietnē https://www.zva.gov.lv/lv.
Zāles, ko izstrādājis farmācijas uzņēmums Teva, palīdz ārstēties vairāk nekā divsimt miljoniem cilvēku visā pasaulē. Mēs apzināmies, ka aiz katra pacienta slēpjas individuāls stāsts. Šie izaicinājumi mūs iedvesmo rast risinājumus veselības problēmām. Hroniskas slimības ietekmē pacientu dzīvi, tieši tāpēc esam izveidojuši tīmekļa vietni “Rūpes par veselību”, kur atradīsit gan noderīgu informāciju par šīm slimībām, gan pacientu stāstus. Nākamajā rakstā esam apkopojuši noderīgus padomus, kā novērst un atvairīt dažādas veselības problēmas.
Izmantotie avoti
1. Nonadherence to antihypertensive drugs. A systematic review and meta-analysis. Abegaz et al. Medicine (2017).
2. Whittle J, Yamal J, Williamson J, et al. Clinical and demographic correlates of medication and visit adherence in a large randomized controlled trial. BMC Health Services Research, 2016; 16: 236. MEDLINE Complete, EBSCOhost.
3. Rachelle Louise Cutler, Fernando Fernandez-Llimos, Michael Frommer, Charlie Benrimoj. Victoria Garcia-Cardenas. Economic impact of medication non-adherence by disease groups: a systematic review;bmjopen.bmj.com/content/8/1/e016982
TEVA-LV-NP-00009
Raksts tapis sadarbībā ar "TEVA".