foto: Zane Bitere/LETA
Kā turpmāk pieslēgties e-veselībai?
Noderīgi ikdienā
2024. gada 20. februāris, 06:28

Kā turpmāk pieslēgties e-veselībai?

"100 Labi Padomi"

Kopš šī gada 1. janvāra e-veselības sistēmā vairs nevar pieslēgties ierastajā veidā, izmantojot internetbanku. Tagad tas jādara, izmantojot kādu no šiem autentifikācijas veidiem: mobilo lietotni eParaksts mobile, personas apliecību (eID karti) vai mobilo lietotni Smart-ID.

1. Lai izmantotu lietotni eParaksts mobile, nepieciešams viedtālrunis ar interneta pieslēgumu. Piesakies tai, aizpildot pieteikumu vietnē mobile.eparaksts.lv. T vari saņemt elektroniski, ja izmanto elektronisko parakstu, piemēram, eID karti, vai arī tev to bez maksas piegādās kurjers. Arī pašas lietotnes izmantošana ir bez maksas. Ja lietotni piegādā kurjers, savā e-pastā saņemsi apstiprinājumu, ka vari sākt to lietot. 

2. E-veselības sistēmā turpmāk varēsi pieslēgties izmantojot personas apliecību – eID karti un karšu lasītāju. Saņemot eID karti, tu saņem arī aploksni ar PIN kodiem, kas nepieciešami elektronisko dokumentu parakstīšanai. Tev jānopērk karšu lasītājs, jāpievieno datoram, jāievieto tajā eID karte un, sekojot instrukcijai, jāaktivizē elektroniskais paraksts. Karšu lasītājs maksā 10–15 eiro.

3. Mobilā lietotne Smart ID pieejama bez maksas visiem viedtālruņu īpašniekiem. Lietotni var aktivizēt Swedbank, SEB bankas vai Luminor bankas klienti, izmantojot internetbankas autorizācijas līdzekļus, vai klātienē bankā, līdzi ņemot viedtālruni un identifikācijas dokumentus. 

Svarīgi

Ja tev nav pieejams neviens no šiem identifikācijas veidiem, piekļuvi savai e-veselībai vari uzticēt kādam citam cilvēkam. Lai to izdarītu, iesniedz iesniegumu Nacionālajā veselības dienestā klātienē vai, sūtot uz e-pastu nvd@vmnvd.gov.lv, kurā norādi tā cilvēka vārdu, uzvārdu, personas kodu, kuram piešķir tiesības savā vietā izmantot e-veselību. Neaizmirsti norādīt arī termiņu vai to, ka tās ir beztermiņa tiesības.

Kā rīkoties iedzīvotājiem, kuri neizmanto digitālus rīkus?

Tāpat kā līdz šim, iedzīvotājiem, kuri vecuma, veselības vai cita iemesla dēļ neizmanto digitālus rīkus, ir iespēja deleģēt savu pieaugušo bērnu, laulāto vai citu uzticības personu piekļuvei saviem e-veselības datiem. To var izdarīt vairākos veidos.

iesniedzot iesniegumu NVD:

  • iedzīvotājam pašam vēršoties klātienē klientu apkalpošanas centros Rīgā vai ārpus Rīgas – Jelgavā, Smiltenē, Kuldīgā, Daugavpilī;
  • nosūtot ar e-parakstu parakstītu iesniegumu elektroniski uz e-pastu nvd@vmnvd.gov.lv vai uz oficiālo e-adresi;
  • iedzīvotāja oficiāli pilnvarotajai personai (ar notariāli apstiprinātu pilnvaru) klātienē iesniedzot iesniegumu vai elektroniski nosūtot ar e-parakstu parakstītu iesniegumu (ar pievienotu e-pilnvaru) uz nvd@vmnvd.gov.lv vai uz oficiālo e-adresi.
  • Ja ir pieejams internetbankas identifikācijas līdzeklis, līdz šā gada 31. decembrim piekļuvi uzticības personai var izveidot, pieslēdzoties ar internetbankas līdzekli www.eveseliba.gov.lv un aizpildot informāciju Personas dati sadaļā Tiesību deleģējumi. Ja nav pieejams dators un internets, var vērsties kādā no valsts un pašvaldību vienotajiem klientu apkalpošanas centriem, kuros ir īpaši ierīkotas klientu darba vietas.

E-veselības lietotāju atbalsta dienests

Jautājumu gadījumā par pieslēgšanos e-veselībai var vērsties e-veselības lietotāju atbalsta dienestā, zvanot pa tālruni: iedzīvotājiem +37167803300, veselības nozares profesionāļiem +37167803301 (katru dienu no plkst. 8.00 līdz 20.00), vai rakstot e-pastu uz atbalsts@eveseliba.gov.lv.