Kas jāņem vērā, iekārtojot "zaļo biroju"? Praktiski ieteikumi
“Esmu uzņēmuma vadītājs un savā firmā gribu izveidot zaļo biroju – videi un cilvēkiem draudzīgu iestādi. Kas jāņem vērā, un ar ko jāsāk,” jautā jaunais uzņēmējs Andris. To Kas Jauns Avīzei skaidro Eco Baltia grupas pārstāve Ilze Čikule.
Zaļā biroja būtība ir ietaupīt līdzekļus, samazināt ekoloģiskās pēdas nospiedumu, veicināt uzņēmuma korporatīvo sociālo atbildību, saglabājot pamatideju – kāpēc to visu darām? To var īstenot ikvienā uzņēmumā un organizācijā, un pat nelielas izmaiņas būtiski uzlabos vides situāciju un radīs lepnumu par paveikto. Ir ļoti daudz pasākumu, ko var veikt, lai birojs kļūtu zaļš.
* Latvijas Zaļais punkts ( zalaispunkts.lv , tālrunis 67039810) uzņēmumiem piedāvā īpašas kastes šķirotajiem atkritumiem – papīram, kartonam, plastmasas iepakojumam, stikla pudelēm un burkām. Šķirošanas iespēju radīšana birojā noteikti veicinās labu ikdienas paradumu veidošanos, un darbinieki to sāks darīt arī mājās.
* Jau piekto gadu Latvijas Zaļais punkts kopā ar uzņēmumu Officeday Latvia rīko bateriju vākšanas kampaņu Dabai labi, labi jums!, lai pievērstu uzmanību gan bateriju šķirošanas nozīmei. Lai šķirotu baterijas arī savā birojā, uzņēmumi aicināti pieteikties mājaslapā officeday.lv vai zvanot pa tālruni 67808100 vai 67032220. Bateriju spainīša piegādi un piepildīto nomaiņu visā Latvijā nodrošina SIA Officeday Latvia.
* Jebkurš biroja darbinieks var ietekmēt kopējo enerģijas patēriņu birojā – sākot ar maksimālu dienas gaismas daudzuma izmantošanu, beidzot ar ūdens sildīšanu tējkannā tikai tik daudz, cik nepieciešams.
* Birojos salīdzinoši lielu daļu elektroenerģijas daļu patērē monitori, datori un printeri. Datoriem un monitoriem būtu lietderīgi uzstādīt gaidīšanas režīmu pēc piecām minūtēm un izslēgšanas režīmu pēc 20 minūtēm. Ekrānsaudzētāja režīms neietaupa enerģiju! Līdzīgi ir ar printeriem, kas gaidīšanas režīmā patērē lielāko daļu no kopējās enerģijas patēriņa, tāpēc to vajadzētu noteikti izslēgt pēc darba laika.
* Noteikti vajadzētu atslēgt no strāvas citas elektroierīces un pievienot tās tikai tad, kad tās reāli izmanto, piemēram, projektorus, mikroviļņu krāsnis, mūzikas centrus, televizorus.
* Ieteicams elektroierīces pieslēgt pie pagarinātājiem, kam ir ieslēgts neliels indikators. Ejot prom no biroja, darbiniekam viegli atcerēties un atvienot no strāvas visas elektroierīces.
* Izvēloties jaunu biroja tehniku, ieteicams dot priekšroku tai, kas atbilst augstākās klases energoefektivitātes marķējumam, Energy Star vai TCO standartam.
* Lielākajā daļā biroju ir iespējams arī katrā telpā regulēt siltumenerģiju ar termostatiem pie radiatoriem. Jāatceras, ka termostats pats kontrolē optimālo temperatūru telpā. Iestatītais režīms norāda uz uzturēto temperatūru telpā. Kad telpas temperatūra ir zem iestatītā režīma (piemēram, 3. režīms ir apmēram +21 grāds), radiators silda pilnā apmērā. Kad temperatūra telpā pieaug virs iestatītā režīmā, tas automātiski aizgriež radiatoru.
* Ieteicams katram darbiniekam uzstādīt galda lampu, kas nodrošina nepieciešamo apgaismojuma līmeni un patērē daudz mazāk enerģijas, salīdzinot ar visas telpas apgaismošanu.
* Noteikti ieteiktu pāriet no parastajām kvēlspuldzēm uz LED vai energoefektīvāku spuldžu apgaismojumu – tās kalpos 5–10 reizes ilgāk un patērēs piecas reizes mazāk elektrības. Arī luminiscences spuldzes ir iespējams aizstāt ar LED spuldzēm.
* Ja uzņēmumā ir pieejamas ūdens uzsildīšanas ierīces, dzeramā ūdens pudeļu aparātiem var atvienot elektrību, lai nenotiktu ūdens sildīšana, kas ietaupītu būtiskus līdzekļus. Kopumā ir labi, ja ūdens ir pieejams liela izmēra pudelēs, kas ļauj izvairīties no daudzām mazām plastmasas pudelēm.
* Racionālāk par papīra dvieļiem ir uzstādīt automātiskos roku žāvētājus.
“Ja mēs domājam par ideālo zaļo biroju, noteikti ir jāpievērš uzmanība arī mēbelēm, kas veselības nolūkos būtu labāk izgatavotas no dabiska masīvkoka, tāpat darbiniekus var mudināt pārvietoties ar sabiedrisko transportu vai velosipēdu, neizmantojot automašīnas,” piebilst Ilze Čikule.
Ideāli, ja uzņēmumā var veikt regulāru enerģijas patēriņa uzskaiti un analizēt izmaiņu iemeslus. Protams, viss sākas ar patēriņu: pirms pirkt jebko – pārtiku, biroja preces, iekārtas –, jāizvērtē, vai to vajag un kādas kvalitātes prece tā ir, cik ilgi kalpos, kāda ietekme uz vidi būs.