foto: action press/ Vida Press
Grēta Tūnberga lūdz palīdzību -  jāšķērso Atlantijas okeāns, bet nav transporta
“Izskatās, ka esmu apceļojusi pus pasaules uz nepareizo pusi,” raksta Grēta Tūnberga, kas nonākusi dilemmas priekšā. Atkal jāšķērso okeāns. Bet kā?
Slavenības
2019. gada 5. novembris, 11:55

Grēta Tūnberga lūdz palīdzību - jāšķērso Atlantijas okeāns, bet nav transporta

Jauns.lv

Vides aktīviste Grēta Tūnberga šobrīd atrodas ļoti tālu no vietas, kur viņai nepieciešams būt. 16 gadus vecajai jaunietei atkal jāšķērso Atlantijas okeāns, un viņa meklē palīdzību. Protams, tam jābūt videi draudzīgam transportam!

foto: ddp socialmediaservice / Vida Press

Lai šā gada septembrī piedalītos ANO klimata samitā Ņujorkā, zviedru vides aktīviste Grēta Tūnberga ceļu pāri Atlantijas okeānam mēroja ar sacīkšu jahtu, kas pieder vācu burātājam Borisam Hermanam. Ceļā viņai nācās pavadīt 15 dienas. Raizējoties par klimata pārmainām, Grēta jau pārliecinājusi ģimeni ikdienā izmantot velosipēdu, bet automašīnu (viņiem pieder elektroautomobilis) tikai ārkārtas situācijās.

foto: ddp/abaca press/ Vida Press

Tūnberga savam ceļam uz ASV bija izvēlējusies jahtu, kas aprīkota ar saules baterijām un zemūdens turbīnām, kas saražo elektroenerģiju. Jaunā aktīviste apzināti izvēlējusies jūras ceļu, lai nebūtu jālido ar lidmašīnu, kas atmosfērā atstāj pārāk daudz oglekļa dioksīda izmešu. (Skeptiķi gan vērsuši uzmanību uz to, ka lielākā daļa Grētas komandas uz samitu tomēr bija devusies ar lidmašīnu.)

16 gadus vecā Grēta Tūnberga klimta samitā Ņujorkā pamatīgi norāj pasaules līderus

Zviedrijas klimata aktīviste – 16 gadus vecā Grēta Tūnberga, kopā ar vēl 15 citiem jauniešiem pirmdien, 23. septembrī, Apvienoto Nāciju ...

gallery icon
17

Ziemeļamerikā Grēta ne tikai teica runu ANO klimata samitā Ņujorkā, viņa arīdzan piedalījusies vairākos ar vides aizsardzību saistītos pasākumos ASV un Kanādā. Tūnbergai bija paredzēts 2. decembrī doties uz Santjago, Čīli, kur viņa plānota dalība ANO klimata pārmaiņu konferencē. Taču nesen notikušas neparedzētas pārmaiņas. Pret valdību vērstu protestu dēļ konferences vieta no Čīles pārcelta uz Madridi, Spānijā. Tagad Grēta ir dilemmas priekšā. Atkal jāšķērso okeāns, bet laika atlicis pavisam maz, ja viņa to nevēlas darīt ar “videi nedraudzīgajām lidmašīnām”. Grēta meklē palīdzību sociālajos tīklos un sola bezgalīgu pateicību tam, kurš palīdzēs viņai atrast piemērotu transportu:

“Izskatās, ka esmu apceļojusi pusi pasaules uz nepareizo pusi,” raksta Grēta. “Tagad man jāatrod veids, kā novembrī šķērsot Atlantijas okeānu… Ja kāds varētu izpalīdzēt ar transportu, būtu ļoti pateicīga.”

Nav šaubu, ka mazās Grētas lielo ideju atbalstītāji darīs, visu, kas viņu spēkos, lai palīdzētu aktīvistei. Taču kādas ir okeāna šķērsošanas iespējas šobrīd?

foto: Yao Feng - Imaginechina/Sipa USA/ Vida Press

Transports: Tirdzniecības kuģis
Oglekļa izmešu daudzums: niecīgs

Videi visdraudzīgākais okeāna šķērsošanas veids būtu brauciens ar tirdzniecības kuģi, kādi tūkstošiem ik gadus šķērso Atlantijas okeānu. Tiesa, tas ir ārkārtīgi neparasts ceļošanas vieds, taču ne neiespējams! 2018. gada jūnijā zviedriete Kajsa Fernstroma Natbija 12 dienu garumā bija kravas kuģa “La Traviata” pasažiere un viņai katra ceļojuma diena izmaksāja 100 ASV dolāru.

Lai gan lielie tirdzniecības kuģi teorētiski neuzņem pasažierus, starp simtiem kravas konteineru uz kuģiem ir arī vairākas kabīnes pasažieriem. Saņemt atļauju ceļot ar šādu kuģi ir sarežģīts process: dokumenti, ārstu izziņas, speciāli aģenti, kas visu kārto. Taču, ja ir bažas par oglekļa izmešiem, tad šis ir visdraudzīgākais ceļošanas veids. Eksperti apliecinājuši, ka lielie kravas kuģi atstāj ievērojami mazāku kaitējumu dabai nekā lidmašīnas (salīdzināšanai ņemts vērā kaitīgo izmešu daudzums uz vienu tonnu transporta līdzekļa svara).

foto: Christopher Peterson / SplashNew/ Vida Press
Sacīkšu jahta, ar kuru Grēta Tūnberga 15 dienu laikā šķērsoja Atlantijas okeānu un sasniedza Ņujorku, ASV.

Transports: jahta
Oglekļa izmešu daudzums: sarežģīti teikt

Tūnberga ceļu uz ASV mēroja ar videi draudzīgu sacīkšu jahtu, kas aprīkota ar saules baterijām un zemūdens turbīnām, kas saražo elektroenerģiju. Viņai par ceļu nekas nebija jāmaksā. Tiesa, divu nedēļu garā ceļa ērtības bija visnotaļ pieticīgas, taču izturamas. Uz jahtas nebija ne tualetes, ne arī elektriskā apgaismojuma.

foto: Hammerin' Hank / SplashNews.com/ Vida Press
Grēta ar tēti uz jahtas, kas aizveda viņus uz ASV.

Lai gan Grētas ceļojums nenodarīja kaitējumu videi, viņas komanda, kas meiteni pavadīja, lielākoties izmantoja lidmašīnas, lai atgrieztos atpakaļ Eiropā. Turpretī citi no komandas mēroja ceļu ar lidmašīnu jau no Eiropas uz ASV, un sagaidīja jahtas ierašanos Amerikas ūdeņos. Daudz mazāku kaitējumu uz vidi atstātu, ja Grēta sev un komandai rezervētu vienu reisu, nekā, ja katrs dara pēc saviem ieskatiem.

foto: Pro Shots/Sipa USA/ Vida Press

Transports: kruīza kuģis
Oglekļa izmešu daudzums: aptuveni 3 tonnas CO2

Ceļojums ar kruīza kuģi visticamāk ir pats videi nedraudzīgākais veids, kā Grētai Tūnbergai sasniegt Madridi. Šie lielie luksusa laineri aiz sevis atstāj trīs līdz četras reizes vairāk CO2 par vienu kilometru nekā lidmašīna. Turklāt šāds ceļojuma veids ir daudz dārgāks un arī prasa krietni vairāk laika, nekā lidojums.

foto: Vida Press

Transports: lidmašīna
Oglekļa izmešu daudzums: 0.935 tonnas CO2 (ja meitene izvēlas pasažieru lidmašīnu un lido ekonomiskajā klasē)

Taču, kā zināms, mazā Grēta ar lidmašīnām nelido vispār! Nav grūti izprast, kāpēc: viena cilvēka ceļojums pāri okeānam uzreiz pārtērē oglekļa izmešu budžetu, ko drīkstētu atstāt persona viena gada laikā, lai nekaitētu videi. Ja Grēta izvēlētos lidot, daudzi viņu uzskatītu par liekuli, jo tas būtu pretrunā ar viņas vārdiem, ko meitene saka savās publiskajās uzrunās.
Taču, ja vien Grētai neizdodas atrast vietu uz kravas kuģa, lidmašīna ir otrs mazāko kaitējumu uz vidi atstājošais transporta veids okeāna šķērsošanai.

Vides aktīvistes Grētas Tūnbergas dzīve

gallery icon
57

16 gadus vecā vides aktīviste Grēta Tūnberga - Zviedrijas "gada sieviete"

gallery icon
14