Šausmas un spriedze. Filmas «Mumbajas viesnīca» recenzija
foto: Publicitātes
Kino

Šausmas un spriedze. Filmas «Mumbajas viesnīca» recenzija

Elīna Marta Martinsone

Žurnāls "Rīgas Viļņi"

Spriedzes trilleris «Mumbajas viesnīca» stāsta par īstiem notikumiem augstas raudzes trillera veidā.

Šausmas un spriedze. Filmas «Mumbajas viesnīca» re...

2008. gada novembrī glaunajā un izsmalcinātajā «Taj Mahal Palace» viesnīcā Mumbajā, Indijā notika asiņains un baiss teroristu uzbrukums. Bojā gāja trīsdesmit cilvēku un vairāk kā simts tika ievainoti. Mumbaja ir viena no Indijas turīgākajām un modernākajām pilsētām, un minētā viesnīca lepojas ar izcilu apkalpošanu un to, ka tajā regulāri uzturas dažādas slavenības un prominences. Viesnīcas šefpavārs Oberojs saviem darbiniekiem paziņo galveno likumu, kas valda «Taj Mahal Palace» - «Viesis ir Dievs». Un šāda relaksēta un baudpilna atmosfēra ir manāma arī viesu vidū - eleganti tērpušies, lielākoties netaupot naudu, viņi vakariņo un atpūšas.

Taču negaidīti šo viesu komandējumi un atvaļinājumi pārvēršas ellē un slaktiņā. Mumbajā vienlaikus notiek vairāki sprādzieni un teroristu grupa, veicot vairākas apšaudes, pilsētā izraisa paniku. Kad baiļu pārņemtie iedzīvotāji izmisumā dauzās pie viesnīcas durvīm, tiek pieņemts lēmums viņus ielaist iekšā. Taču kopā ar upuriem ierodas arī slepkavas, kas uzsāk asinis stindzinošu slaktiņu, nešķirojot pēc ādas krāsas, reliģiskās piederības vai naudas daudzuma.

Filmas veidotāji, rakstot scenāriju, intervēja šīs traģēdijas izdzīvotājus un, lai arī, protams, stāsta veidošanas nolūkos daudz kas ir piedomāts, šausmu sajūta un izmisums ir reālistisks. «Mumbajas viesnīcas» pirmizrādē piedalījās arī viens no izdzīvojušajiem (kurš tieši neminēšu, lai neatklātu kādu sižeta pavērsienu), kuru skatītāji sagaidīja ar ovācijām. Laikā, kad teroristu uzbrukumi diemžēl jau ir kļuvuši par regulāru parādību, šādas filmas veidošana ir ļoti riskants pasākums. Ir viegli ieslīgt patosa pilnajā un melnbaltajā skatījumā uz šiem notikumiem, no otras puses mēģinot atrast pārlieku daudz skaidrojumu un attaisnojumu, var palikt netīkami pelēkajā zonā. Taču «Viesnīca Mumbaja» pāri visam ir augstas kvalitātes trilleris, kas baiso notikumu dēļ brīžiem pat vairāk atgādina šausmu filmu.

Tā kā filma viennozīmīgi ir «ansambļa kino», tad arī viena galvenā varoņa trūkums atceļ ierastos noteikumus - galvenais varonis taču izdzīvos! Šādos apstākļos neviens nav drošībā, jo šāvējiem ir vienalga, ko nogalināt - viesus, darbiniekus, vecus cilvēkus vai bērnus… Tas viss kāpina spriedzes līmeni, un jau vairākas recenzijas šo filmu apzīmē kā trilleri, kas garantē baltus pirkstu kauliņus - respektīvi, skatīsieties iekrampējušies krēsla rokturos. 

Ansamblis

Filmas spēks slēpjas arī lieliskajā aktieru ansamblī. Armijs Hammers tandēmā ar Nazaninu Boniadi atveido pāri, kuri, lai pavadītu jauku vakaru divatā, savu mazuli ir atstājuši numuriņā kopā ar auklīti. Sākoties uzbrukumam, vecākiem ir jāveic neiespējamais, lai paglābtu savu bērnu. 

Devs Patels atveido virtuves strādnieku, kuru mājās gaida ģimene, bet kurš tomēr uzņemas iniciatīvu glābt savus kolēģus un viesnīcas viesus. Aktieriem bieži vien vienā ainā ir jāatveido desmit dažādi emocionāli stāvokļi, kas vienlaikus ir nospriegoti līdz plīšanas robežai. Un viņi ar to tiek galā lieliski.

Notikumu inscinējums

Ņemot vērā to, ka «Mumbajas viesnīca» stāsta par patiesiem notikumiem un traģēdiju, protams, ka emocionālais iespaids ir daudz spēcīgāks un skaudrāks. Turklāt filmā arī ir izmantoti īsti ziņu sižeti, gan paspilgtinot stāsta patiesīgumu, gan eleganti sakompresējot sižetu. 

Gudri ir arī izvēlēti dažādie varoņi - sākot no upuriem un beidzot ar varmākām. Dažādi likteņi, kuri visi tiks mūžam apzīmogoti ar šausminošu kopīgu pieredzi, kas daudziem arī bija pēdējā. Scenārijs ir savīts meistarīgi, radot arvien sazarotākas attiecības starp varoņiem.

Spilgta debija

Režisoram Antonijam Marasam šī ir pirmā pilnmetrāžas filma, kas ir pārsteidzis teju visus kino kritiķus. Jo šāda līmeņa trilleri izveidot nav nieka lieta, kas liecina par austrāļu režisora talantu un smalku izpratni par cilvēku psiholoģiju un žanra noteikumiem.

Protams, ka šī nav filma, kuru raksturot kā «vieglu atpūtu» - stāsts ir asinis stindzinošs un atstāj spēcīgu pēcgaršu, dodot vielu pārdomām. Tai pat laikā ir skaidrs, ka trilleri, kas balstīti patiesos notikumos, iedarbojas daudz spēcīgāk. Un kaut nedaudz, bet tomēr izglīto savu skatītāju.

«MUMBAJAS VIESNĪCA» ("Hotel Mumbai")
Trilleris, drāma, vēsturiska, ASV, 2018
Režisors: Antonijs Marass
Lomās: Devs Patels, Armijs Hammers, Nazanina Boniadi, Anupams Hers, Džeisons Īzaks u.c.


KRITIĶU VIEDOKĻI


REKSS RĪDS,  «OBSERVER»: VIENA NO ŽANRA LABĀKAJĀM FILMĀM

*****

«Mumbajas viesnīca» ir uzlādēta un spēcīga, savā dziļi aizkustinošajā patieso notikumu atveidojumā. Tā ir viena no sava žanra labākajām filmām. Šajā filmā neviens kadrs nav izmantots lieki, tā ir gan bagātīgi detalizēta, gan ekonomiski tieša savā emocionālajā vēstījumā - tas ir vēl jo pārsteidzošāk debijas pilnmetrāžas filmai.


ENDIJS HAUELS, «FILM THREAT»: EMOCIJU TRIECIENS PA VĒDERU

*****

Vārdi nevar aprakstīt filmas sajūtu, jo tas ir emociju trieciens pa vēderu. Pieredze bija tik intensīva, ka es nevarēju izbaudīt nākamo filmu, kas bija jāskatās. Man bija jāpārdomā «Mumbajas viesnīca». Arī aktieri pēc seansa bija kā zaudējuši valodu. Vienkārši ejiet noskatīties filmu - jūs to nenožēlosiet.


KEITIJA GO, «THE GUARDIAN»: EKSELENTS TRILLERIS

****

Vardarbības ainas ir asiņainas, bet filmas patiešās šausmas veidojas dēļ spriedzes.  Par spīti dažām tonalitātes problēmām, «Mumbajas viesnīca» ir ekselents, elpu aizraujošs trillers un netipiski skatītājiem draudzīgs kino.