Šīs dāmas izdomā "UgunsGrēku"! Scenāristes atklāj profesionālos noslēpumus
Neticēsiet, bet visu, kas notiek šobrīd TV redzamajos seriālos “UgunsGrēks”, “Bitīt’ matos” un “Saplēstā krūze”, izdomā divas sievietes – scenāristes Inta Bernova (41) un Gunta Kalniņa (40).
Inta un Gunta satikušās, studējot Kultūras akadēmijā dramaturgos. Inta pirms tam beigusi Latvijas Universitātes Filozofijas fakultāti, bet Gunta – Svešvalodu fakultāti. Sirds aicinājums kā spēcīgs magnēts abas ievilcis dramaturgos, kur jau otrajā kursā tikušas pie scenārija veidošanas režisores Intas Gorodeckas slavenajai televīzijas filmai “Saldā indes garša”. Lai arī šis darbs tapa pēc Jaunsudrabiņa romāna, iemaņas scenārija rakstīšanā bijušas rokā. Un ne tikai – kopš tā laika Inta un Gunta ir gan labākās draudzenes, gan radošais tandēms. Bet, kā viņas strādā pie scenārijiem, abas dāmas nesen atklāja žurnālam “Kas Jauns”.
Žagara un Anužītes dēļ
Scenāristu izdoma bijusi tik vērienīga, ka kopā viņas radījušas ne tikai jau minētos seriālus, bet arī “Viss kārtībā!”, “Ēnu spēles” un “Zentas brīvdienas”, kā arī brīvdabas izrādes “Kukulis” un “Gribu bērnu”. „Lielākoties seriāla dzīve sākas no baltas lapas. Zināmi tikai daži parametri, bet pārējo mēs būvējam ap tiem,” stāsta Inta. Piemēram, tā no nulles sākušas rakstīt jauno seriālu “Bitīt’ matos”. „Izejas pozīcija bija tikai tā, ka darbība notiks frizētavā. Sākām domāt, kāda varētu būt ģimenīte, kas tur dzīvos, kādi kaimiņi parādīsies, kādi tipāži ienāks…” turpina Inta.
Jautātas, kāds bijis “Neprāta cena” pats sākums, scenāristes rausta plecus – kurš to vairs atceras. „Šķiet, sākās ar Gorodeckas ideju – viņa vēlējās strādāt ar Juri Žagaru un Aurēliju Anužīti. Un no domas, ka būs šie divi aktieri, sākām virpināt sižetu,” restaurēt atmiņā pašu sākumu mēģina Gunta. Iznāk, ka aktieri, kuru dēļ Latvijā populārākais seriāls, kam nu nosaukums “UgunsGrēks”, tika iesākts, drīz vien beidza filmēšanos, kamēr citi aktieri seriālā spēlē līdz pat šai dienai.
Ne no baltas lapas scenāristēm nācās strādāt pie seriāla “Saplēstā krūze”, jo tas uzņemts pēc divu Alfrēda Dziļuma romānu motīviem. Kā ir vieglāk – uzburt pasauli pilnībā no jauna vai vadīties pēc jau izdomātiem notikumiem? Scenāristes atklāj, ka Saplēstajā krūzē no romāna paņemta tikai Nates un Ērika mīlas līnija, bet daudzsēriju filmas versijā gan notikumu, gan tēlu ziņā daudz likts klāt no sevis. „Vienā no galvenajām lomām filmā mums ir Kristīne Nevarauska, bet Dziļuma romānā viņas tēls pieminēts, tikai garāmejot. Ka ir tāda meitene, kas gaida Ērika bērnu un aizprecas uz kaimiņu pagastu. Mums viņa ir viena no galvenajām varonēm. Pāris teikumu par šo varoni mums kalpoja kā impulss, lai radītu sižeta līniju,” darba aizkulises atklāj Gunta.
Scenārija dēļ pat sēņo
Taujātas par rakstīšanas tehniku, scenāristes atzīst, ka viendien labāk domājas visparastākajā Rīgas dzīvoklī pie Intas vai Guntas, citudien – braucot auto, ceļojot, sēņojot vai atpūšoties kādā viesu mājā.
„Lielākoties mēdzam strādāt kopā – viena pie otras dzīvoklī. Bet cik tad ilgi var sēdēt tā vienkārši pie galda četrās sienās un domāt? Kā jau radošam procesam pienākas, meklējam vidi, kas mūs iedvesmotu. Ne velti rakstniekiem ir rakstnieku mājas ārpus pilsētas. Bet mums tādu nav,” smej Gunta. Viņa arī atklāj, ka bijis periods: vislabāk abām darbs veicies automašīnā, kurai pie stūres sēdējusi Gunta, bet blakus ar datoru klēpī – Inta. Šis niķis abām sācies, kolīdz Gunta pirms gadiem deviņiem nopirkusi automašīnu un nokārtojusi autovadītājas tiesības. Scenāristes spēkrats redzēts arī “UgunsGrēka” sērijā – kad tas, Aivara vadīts, avarēja uz ceļa pie Pētersona viesnīcas, ieslīdēja krūmos, bet no tā, kavēdama kāzas, aizsteidzās Leona meita Ieviņa. Gunta atceras, kā toreiz trīcējusi sirds, nesen salonā pirkto jauno auto stūrējot krūmos. Ka tik uz sāniem nepaliek švīkas! Bet ko neizdarīsi seriāla dzīves dēļ…
Pirms vairākiem gadiem scenāristes arī atklāja, ka labi mēdz idejas raisīties mežā, kur Inta ar datoru klēpī apsēstas uz celma, bet Gunta staigā apkārt, ar milzīgu nazi griezdama sēnes un saukdama, kas, viņasprāt, varētu notikt tālākajās sērijās. Pats interesantākais šajā nodarbē bijis tas, ka ne vienai, ne otrai sēnes negaršo.
Prototipus meklēt velti
„Meklējot seriālam iedvesmu, dažkārt pašas mēdzam apmesties kādā Latvijas viesnīcā,” turpina Inta. Gunta papildina, ka vienā tādā reizē satikušas viesnīcas darbinieci, uz mata līdzīgu Zentai… Bet citādi meklēt seriāla varoņu prototipus scenāristu kaimiņu vai radu vidū būtu velti. Otru tādu Fēliksu, Gunāru vai Mildiņu tuvākajā apkārtnē nesastapt. Tie radīti domās, liekot kopā itin visu, kas dzīvē redzēts vai dzirdēts. „Vadāmies pēc visa, ko pašas esam piedzīvojušas. Pēc noteiktām attiecību shēmām, kādas ir cilvēku – kolēģu, draugu un ģimenes locekļu – vidū,” skaidro Gunta. Inta papildina, ka tēla galējo veidolu ietekmē arī aktieris, kas to spēlē, – ar savu pienesumu un psihofiziku.
Scenāristes neslēpj, ka viņām, tāpat kā jebkuram cilvēkam, uznāk paguruma un apnikuma brīži. „Visgrūtākais ir, kad viss apnīk un nespējam piesēsties pie lapas, sākt domāt. Dažkārt novēroju – ja no rīta nesāc domāt, vēlāk jau tas ir neiespējami,” atklāj Inta. Katru dienu viņām jāizdomā viena sērija. Tās tiek ražotas piecas sešas nedēļas uz priekšu. Tas nozīmē, ka vēl šobrīd nemaz pašas rakstnieces nezina, ar ko seriāls jūnijā beigsies.
Seriāla "UgunsGrēks" scenārija autores Inta Bernova un Gunta Kalniņa
“UgunsGrēks” un citu TV seriālu scenārija autores Inta Bernova) un Gunta Kalniņa.