PTAC: zemo cenu grozs kļūst pieejamāks patērētājiem
foto: Shutterstock
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs līdz ar Memoranda par pārtikas preču tirdzniecību parakstīšanu 2025. gada 27. maijā veic pārtikas lielveikalu tirdzniecības ķēžu monitoringu.

PTAC: zemo cenu grozs kļūst pieejamāks patērētājiem

Biznesa nodaļa

Jauns.lv

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) līdz ar Memoranda par pārtikas preču tirdzniecību parakstīšanu 2025. gada 27. maijā veic pārtikas lielveikalu tirdzniecības ķēžu monitoringu. PTAC ievāc un apkopo datus par pamata pārtikas preču grozā ietilpstošo produktu cenu līmeni, kā arī pārbauda, vai un kādus produktus tirgotāji iekļauj šajā grozā.

PTAC novērojumi liecina, ka zemo cenu groza produkti ir pieprasīti un atsevišķi veidi bieži tirdzniecības vietās tiek izpirkti. Tirgotāji cenšas operatīvi papildināt plauktus ar iztrūkstošajām precēm. Vērojams, ka zemo cenu grozs tiek noteikts uz nedēļu, tomēr produkti var mainīties – daļa tirgotāju nedēļas ietvaros maina groza sastāvu, taču sagaidāms, ka šī tendence ar laiku stabilizēsies.

Ekonomikas ministrs Viktors Valainis: “Šobrīd sākotnējie secinājumi par memoranda praktisku ieviešanu ir vērtējami pozitīvi, tomēr vēl ir jāiegulda darbs visām memoranda parakstītāju pusēm, lai sasniegtu uzstādītos mērķus. Galvenie memoranda vērtētāji ir iedzīvotāji, kuri jau šobrīd ar savu izvēli par labu zemo cenu grozā ietvertajiem produktiem ir apstiprinājuši, ka šāda pieeja ir vajadzīga un jāturpina.”

Galvenie PTAC secinājumi: 

  • Tirgotāji pārsvarā cenšas nodrošināt pa vienam zemo cenu groza produktam katrā kategorijā. Pozitīvi vērtējams, ka dažas ķēdes iekļauj zemo cenu grozā ne tikai memorandā minētos  produktu veidus, bet arī citus produktus, piemēram, rīsi, makaroni. Ņemot vērā, ka preces no zemo cenu groza tiek biežāk izpirktas, veikaliem jānodrošina tieši šo produktu pieejamība visos veikalos, īpaši reģionos. 
  • Katra tirdzniecības ķēde izvēlas konkrētus produktus, kurus iekļaut desmit pamata kategorijās, piemēram, dārzeņu kategorijā, gurķi vai tomāti, kas sniedz patērētājiem plašākas izvēles iespējas un iespēju ietaupīt, iepērkoties dažādos veikalos.
  • PTAC novēroja, ka sākotnēji zemo cenu groza produkti dažās lielveikalu ķēdēs nebija labi identificējami, taču situācija uzlabojas un norādes kļūst skaidrāk pamanāmas. Svarīgi turpināt izcelt zemo cenu grozu produkciju ne tikai digitāli, bet arī fiziski uz vietas veikalos, lai patērētājiem būtu skaidras un saprotamas izvēles iespējas. 
  • Vienlaikus vairākām precēm, piemēram, pienam, piena produktiem (biezpienam, kefīram) un rupjmaizei, baltmaizei, dažādās ķēdēs ir identiskas cenas. 

Ieva Šmite, Konkurences padomes priekšsēdētāja p.i.: “Konkurences padomes (KP) vērtējumā, zemo cenu groza iniciatīva var veicināt cenu konkurenci pārtikas mazumtirdzniecībā, ja tirgotāji, sekojot konkurentu piedāvājumam, cenšas patstāvīgi piedāvāt patērētājiem izdevīgākus nosacījumus. Novērojums, ka dažās preču kategorijās dažādās tirdzniecības ķēdēs izveidojas līdzīgas vai pat identiskas cenas, pats par sevi vēl neliecina par konkurences pārkāpumu, bet var liecināt par to, ka tirgotāji rūpīgi monitorē viens otra piedāvājumu veikalos, cenšoties neatpalikt no konkurentu piedāvājuma. Tā kā pārtikas mazumtirdzniecība ir viens no Konkurences padomes prioritārajiem uzraudzības virzieniem, mēs rūpīgi sekojam tirgus attīstībai un nepieciešamības gadījumā veiksim padziļinātu analīzi, lai pārliecinātos, ka tirgus dalībnieki darbojas godīgas konkurences apstākļos. Jau tagad KP ir uzsākusi jaunu mazumtirdzniecības tirgus uzraudzību, pētot pašvaldību teritoriālo plānojumu un mazumtirdzniecības vietu pieejamību.” 

Šajā nedēļā zemo cenu grozos lielveikali bija iekļāvuši aptuveni 30-40% vietējo produktu. Vietējo produktu plašāka pieejamība veikalos kopumā, ne tikai zemo cenu grozā, ir vērtējama kā pozitīva tendence. 

PTAC direktore Zaiga Liepiņa: “Memoranda ieviešana ir pozitīvs solis. Kopumā cenas salīdzinājumā ar memoranda noslēgšanas brīdi ir stabilizējušās, ar laiku tas var uzlabot mājsaimniecību finansiālo situāciju un veicināt sociālo ilgtspēju. Sagaidāms, ka starp tirgotājiem pieaugs arī konkurence.”  

Informācijai

Memoranda par pārtikas preču tirdzniecību mērķis ir veicināt pieejamību būtiskākajām pārtikas produktiem par zemākām cenām Latvijas iedzīvotājiem. Memorandu 27.05.2025. parakstīja vadošās tirdzniecības ķēdes un atbildīgās valsts institūcijas, apliecinot apņemšanos nodrošināt sabiedrībai iespēju iegādāties ikdienā nepieciešamos produktus par pieejamām cenām.

Memorands paredz, ka zemo cenu grozā ir iekļauti produkti no desmit pamata pārtikas preču kategorijām: maize, piens, piena produkti, svaigi dārzeņi un kartupeļi, svaigi augļi un ogas, gaļa, svaigas zivis, milti un citi graudaugi, olas, kā arī olīveļļa vai cita graudu izcelsmes eļļa.